نرم افزار و اینترنت

مایکروسافت از ویندوز 10 ایکس برای برای مخصوص گجت‌های تاشو رونمایی کرد

مایکروسافت در رویداد رونمایی محصولات جدیدش، یعنی سرفیس نئو و دوئو، ویندوز ۱۰ ایکس را نیز معرفی کرد که باید آن را نسخه‌ای تغییریافته از ویندوز ۱۰ برای گجت‌هایی با نمایشگر دوگانه و خم‌شدنی دانست.

گردهمایی سالانه سرفیس، در نیویورک برگزار شد و محصولات سخت‌افزاری مختلفی همچون سرفیس پرو 7، سرفیس لپ تاپ 3، سرفیس پرو ایکس، گوشی اندرویدی Surface Duo و سرفیس نئو معرفی شدند. سرفیس نئو یکی از بزرگ‌ترین غافلگیری‌های این مراسم بود. قرار است که این تبلت سال آینده میلادی به فروش برسد. اما مایکروسافت یک نرم‌افزار جدید هم معرفی کرد که مختص این نسخه از تبلت است. نام آن هم ویندوز 10 ایکس است.

این سیستم عامل که پیش از این با نام ویندوز لایت شناخته می شد، بر مبنای ویندوز Core OS توسعه داده شده است. این نسخه از ویندوز، کارایی و ساختاری ماژولار دارد. این سیستم‌عامل می‌تواند تکه‌های ویندوز را جدا کند و هر جور که بخواهید از آن استفاده کند. در حقیقت در این نسخه از سیستم‌عامل، شما با هسته ویندوز 10 روبرو هستید، اما تغییرات کلی روی آن انجام شده است. از نظر طراحی و ساختار ظاهری، شاید تغییرات چندانی نیستیم و ویندوز 10 ایکس خیلی تفاوتی با ویندوز معمولی ندارد. یکی از نکات خوب این نسخه از سیستم‌عامل، امکان گسترش دادن یک اپلیکیشن به صفحه نمایش دوم است. یک کیبورد تازه هم به این نسخه از ویندوز اضافه شده و این کیبورد حتی یک ترک‌پد مجازی هم دارد.

از جمله‌ تغییراتی که مایکروسافت در ویندوز ۱۰ ایکس ایجاد کرده، منوی استارت است که در آن کاشی‌های زنده حذف شده و جای خود را به آیکن‌های ساده‌تری داده است. منوی استارت ویندوز ۱۰ ایکس شامل اپلیکیشن‌هایی است که می‌توان آن‌ها را پین کرد. همچنین باید به لیست مستننداتی اشاره کرد که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مایکروسافت در خلال معرفی سیستم عامل جدید خود نحوه اجرای اپلیکیشن ها روی این سیستم عامل را نمایش داد. هنوز معلوم نیست سیستم عامل مخصوص تبلت های دو نمایشگره مایکروسافت توانایی اجرای اپلیکیشن های Win32 را دارد یا خیر. قرار است شرکت هایی همچون دل، اچ پی، لنوو و ایسوس محصولات چند نمایشگره خود را که تعطیلات سال آینده میلادی به بازار عرضه می شوند با ویندوز 10X به بازار بفرستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا