موبایل و تبلت

هواوی بزودی مجوز استفاده از خدمات و سرویس‌های گوگل را خواهد گرفت

به‌گفته‌ نیویورک‌تایمز، هواوی به‌زودی می‌تواند وارد برخی از زنجیره‌های تأمین ایالات‌ متحده‌ی آمریکا شود. همان‌طورکه احتمالا می‌دانید، هواوی به‌دلایل امنیتی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته است.

قرار گرفتن هواوی در این فهرست به این معنی است که کمپانی‌های آمریکایی باید از ارائه سرویس‌ها و خدمات خود به این شرکت منع می‌شوند و این در حالی بود که هواوی در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱۱ میلیارد دلار را برای دسترسی به این خدمات به شرکت‌های آمریکایی پرداخته بود. یکی از شرکای بزرگ هواوی که از همکاری با چینی‌ها منع شد، گوگل بود که حتی پیش از این تولید یکی از پرچم‌داران سری نکسوس خود را به این شرکت سپرده بود.

تحریم‌ها موجب شد تا دسترسی هواوی به مجوز استفاده از سرویس‌های گوگل پلی و اپ‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، نقشه، جی‌میل، یوتیوب و … قطع شود. در نتیجه لغو همکاری این دو شرکت بزرگ، پرچم‌داران سری میت ۳۰  با AOSP منبع باز اندروید به همراه فروشگاه اختصاصی‌ هواوی، اپ گالری، راهی بازار می‌شوند. هواوی در ابتدا پیش‌بینی کرده بود برای غلبه بر سامسونگ و اپل، ۳۰۰ میلیون گوشی عرضه می‌کند و تا پایان سال جاری میلادی، به بزرگ‌ترین سازنده‌ گوشی هوشمند در جهان تبدیل می‌شود؛ اما بدون نسخه‌ی گوگل‌پلی سرویس اندروید در پیشرفته‌ترین گوشی‌های امسال این شرکت، احتمال می‌رود در فروش خارج از چین خود به‌مشکل بربخورد.

برای نیمه‌ اول سال ۲۰۱۹، این شرکت ۱۱۸ میلیون گوشی تحویل داده است؛ درحالی‌که این مقدار در مقایسه با نیمه‌ی اول سال گذشته، ۲۴ درصد افزایش یافت و هواوی می‌توانست تا پایان سال، خود را پشت‌سر سامسونگ و اپل ببیند. این دقیقا همان اتفاقی است که پایان سال ۲۰۱۸ افتاد. درحالی‌که هواوی نیمه‌ اول ۲۰۱۹ از اپل جلو افتاد، سازنده‌ آیفون با خانواده آیفون ۱۱ پا را از انتظارات نیز فراتر گذاشت. هواوی همچنان رشد شگفت‌انگیزی در بازار داخلی خواهد کرد؛ اما این مقدار تا وقتی تحریم برداشته نشود، قادر نخواهد بود هواوی را از رتبه‌ سوم بالاتر ببرد.

تایمز در گزارش جدید خود از جلسه‌ای سخن می‌گوید که در هفته گذشته برگزار شد و ترامپ در حاشیه آن به مقامات آمریکایی دستور داده به شرکت‌های این کشور برای همکاری با هواوی «چراغ سبز» نشان دهند. پیش از این، در اواخر ماه ژوئن و در ملاقات با رئیس جمهور چین، ترامپ اعلام کرده بود: «چین خرید حجم انبوهی از تولیدات کشاورزی آمریکایی را آغاز خواهد کرد که در نتیجه آن، شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند به هواوی تجهیزات بفروشند. در این‌جا صحبت از تجهیزات است که تهدید بزرگی برای امنیت ملی محسوب نمی‌شوند».

این سخنان رئیس جمهور آمریکا در واقع مهر تاییدی بود بر ادعای بسیاری از کارشناسان که تحریم هواوی را بهانه و دستاویزی برای تحت فشار دادن چین به شمار می‌آوردند. آن‌طور که از شواهد برمی‌آید، چین هیچ‌گاه محصولات کشاورزی مازاد از کشاورزان آمریکایی نخرید و دولت ترامپ نیز هیج‌گاه اجازه دسترسی هواوی به آن‌چه او «تجهیزات آمریکایی» می‌نامد را صادر نکرد. صدور مجوزهای لازم برای تجارت با هواوی توسط نهاد تجاری دولت تایید می‌شود و یکی از سخنگویان دولتی اعلام کرده است که در حال حاضر این وضعیت (منع تجارت با هواوی) در حال تغییر است.

در این گزارش آمده است با وجود این تحریم، برخی شرکت‌های آمریکایی هستند که با زدن برچسب غیرآمریکایی به محموله‌های خود یا ارسال قطعات خود از خارج از آمریکا، آن‌ها را به این شرکت چینی می‌فروشند. میکرون تکنولوژی (Micron Technology)، تولیدکننده‌ تراشه‌های حافظه که سال گذشته هواوی را به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری خود برشمرد، در ژوئن (خرداد) گفت این شرکت پس از مشاهده‌‌ قوانین فهرست Entity و تصمیم‌گیری مبنی‌بر تحویل قانونی قطعات به هواوی، فروش قطعات به این شرکت را از سر گرفته است.

ایالات متحده با توجه به قانونی رسمی در چین که طبق آن به دولت کمونیست اجازه داده می‌شود تا اطلاعات هر شخص یا نهادی را از هواوی مطالبه کند؛ این شرکت چینی را تهدیدی علیه امنیت ملی خود قلمداد می‌کند. اقدام آمریکا در این مورد باعث شد تا بسیاری گمان کنند که گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه هواوی شامل یک در پشتی هستند که اطلاعات شرکت‌های آمریکایی و مشتریان آن‌ها را به پکن می‌فرستد، اما هواوی همواره این موضوع را تکذیب کرده است.

روز گذشته اعلام شد که دولت ترامپ به دنبال راهی است که شرکت‌های آمریکایی سیسکو و اوراکل را به عنوان رقیب هواوی پر و بال دهد؛ ولی هر دو شرکت امتناع کردند. یکی دیگر از راه‌کارهای آمریکا این است که در شرکت‌های نوکیا و اریکسون سرمایه گذاری کند تا این دو شرکت مخابراتی بتوانند تجهیزات خود را با قیمت مناسب‌تری به مشتریان آمریکایی هواوی عرضه کنند.  با توجه به این که هواوی به سرمایه گذاری بانک‌های دولتی چین دسترسی دارد و نگرانی‌های مالی چندان ندارد، به مشتریانش اجازه می‌دهد تا بهای تجهیزات شبکه خریداری شده را در طولانی مدت پرداخت کنند. دولت ترامپ امیدوار است که نوکیا و اریکسون نیز چنین شرایطی را ایجاد کنند و چینی‌ها را از بازار آمریکا دور سازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا