سخت افزار

رونمایی ARM از تراشه گرافیکی Mali-G57 و دو Ethos NPU

اوایل سال جاری بود که شرکت ARM از معماری جدید گرافیک با نام Valhall معرفی کرد و توانست اولین تراشه مبتنی بر این معماری را با نام Mali-G77 GPU عرضه کند. حال از زمان تاکنون انتظار میرفت که سال آینده شاهد رونمایی از تراشه های گرافیکی باشیم، این شرکت امروز از تراشه های مبتنی بر همین معماری رونمایی کرد.  شرکت ARM از تراشه های جدید سری Mali و Ethos NPU رونمایی کرد. این محصولات تجربه کاربری را در زمینه های مختلفی از جمله وضوح تصویر، پردازش داده ها و گیمینگ موبایلی بهبود خواهند بخشید.

اولین محصول معرفی شده پردازنده گرافیکی ARM Mali-G57 بوده که تراشه های میان رده را هدف قرار داده و نسبت به مدل Mali-G52 حدود ۳۳ درصد قوی تر است. این تراشه نه تنها ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می کند بلکه در زمینه یادگیری ماشین ۶۰ درصد بازدهی بالاتری دارد.

پردازشگر Mali-G57 می تواند اپلیکیشن واقعیت مجازی و افزوده را به خوبی اجرا کند و رزولوشن 4K و 8K را در تلویزیون های مقرون به صرفه به ارمغان می آورد. علاوه بر این با افزایش نرخ فریم و عمر طولانی تر باتری گیمینگ موبایلی را به کنسول ها نزدیک می کند.

علاوه بر این، ARM از دو واحد پردازش عصبی به نام های N57 و N37 رونمایی کرده که جزو خانواده Ethos محسوب می شوند. این چیپ ها قرار است در قلب دستگاه های مقرون به صرفه قرار گرفته و با بر عهده گرفتن محاسبات AI و ML زمان پردازش، عمر باتری، امنیت داده ها و کارایی کلی را بهبود ببخشند. از سوی دیگر چیپ های N57 و N37 به ترتیب 8 و 4 واحد CE داشته و 512 مگابایت SRAM بهره می برند.

هسته های Ethos می توانند بدون نیاز به تکیه بر محاسبات ابری، الگوریتم های سوپر رزولوشن و ترجمه گفتار را اجرا کنند. هرچند این شرکت کارایی دقیق این چیپ ها را اعلام نکرد اما مدعی است به لطف تکنیک های بهینه سازی نظیر پیاده سازی Winograd بازدهی پردازش را تا ۲ برابر ارتقا می دهند.

علاوه بر این موارد، این شرکت همچنین از واحد پردازش نمایش Mali-D37 رونمایی کرد که قادر است نمایشگرهایی با رزولوشن 1440 در 2880 پیکسل پشتیبانی کند ولی برای دستگاه های 1080p بهینه سازی شده است. از سوی دیگر، این چیپ جدید از استانداردهای HDR10 و HLG پشتیبانی کرده و به خوبی قادر محتوای HDR و SDR را بدون پایین آوردن کیفیت اجرا کند. در عین حال صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف انرژی است. این DPU را می توان در فرم فاکتورهای متعددی از قبیل موبایل، نمایشگر هوشمند، تبلت یا لوازم خانگی بکار برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا