گوناگون

توسعه الگوریتم جدید هوش‌مصنوعی برای تشخیص بوها توسط گوگل

محققان گوگل یک الگوریتم جدید هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند عطرها و بوها را بر اساس ساختار مولکولی‌شان تشخیص دهد. پژوهشگران گوگل یک بانک اطلاعاتی از تقریبا 5 هزار مولکول شناخته شده توسط عطرسازان را ایجاد کرده و آنها را با توضیحاتی مثل «کره ای»، «استوایی» و «علفی» برچسب گذاری کرده اند. محققان از دو سوم داده ها برای آموزش هوش مصنوعی خود برای برقراری رابطه بین مولکول ها با توصیف گر آنها استفاده کردند.

محققان می‌گویند علم بو بسیار پیچیده است، چرا که دو نفر ممکن است یک رایحه را متفاوت توصیف کنند. به این دلیل که بعضی اوقات مولکول‌ها دارای اتم‌ها و پیوندهای یکسانی هستند، اما چینش مولکول‌های آنها مانند یک تصویر در آینه است و بوی کاملاً متفاوتی دارند. زیره و نعناع یک نمونه از این موضوع هستند. همچنین وقتی شروع به ترکیب عطرها می‌کنید، این قضایا پیچیده‌تر می‌شود.

با این حال محققان گوگل بر این باورند که آموزش هوش مصنوعی برای ارتباط با مولکول‌های رایحه‌های مختلف اولین گام مهم در راه تشخیص بوی دیجیتالی است. این می‌تواند در شیمی، درک ما از تغذیه انسان، علوم اعصاب حسی و نحوه تولید رایحه مصنوعی تأثیر داشته باشد.

علاوه بر گوگل شرکت هایی دیگری نیز در زمینه آموزش بویایی به هوش مصنوعی فعالیت می کنند. اوایل سال جاری میلادی، محققان در مرکز باربیکان به کمک یادگیری ماشینی بوی یک گل منقرض شده را احیا کردند. در روسیه نیز از هوش مصنوعی برای شناسایی بوهای کشنده استفاده می شود. شرکت IBM هم دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته که می تواند عطر دلخواه کاربر را بسازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا