هر روز نمونه های بیشتری از «اندام روی تراشه» در تحقیقات علمی ساخته می شود. اندام روی تراشه در حقیقت بافت های زنده زیست شناختی هستند که از آن برای تقلید عملکردهای یک عضو خاص بدن استفاده می شود. اکنون دانشمندان برای نخستین بار دندان روی یک تراشه را ساخته اند که عملکرد دندان دارای پوسیدگی را تقلید می کند.

محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگن موفق به تولید یک دندان روی تراشه شدند و اصولی که این محققان در پروژه خود بکار گرفتند، اصولی بود که تاکنون در اندام‌های تراشه استفاده شده است. این دندان یک تکه کوچک از مواد عاج دندان از دندان‌های آسیاب بزرگ است. کانال‌های ریزسیال‌شناسی موجود در این دندان باعث می‌شود مایعات عبور کنند. این روش همانند وجود یک حفره در دندان‌های واقعی است که باکتری‌ها به درون دندان‌ها راه پیدا می‌کنند.

محققان با استفاده از میکروسکوپ توانستند واکنش این نمونه را بررسی کنند. با کمک این فناوری می توان روش هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان یا مواد بهتری برای پرکردن پوسیدگی ها تولید کرد. علاوه بر آن از فناوری دندان روی تراشه می توان برای ارتقای درمان هر فرد استفاده کرد. محققان پروژه اظهار کردند، چند سال بعد دندانپزشکان می‌توانند یک دندان را از بیمار استخراج کنند و با قرار دادن آن در دستگاه، چگونگی رفتار یک ماده پرکننده برای آن دندان را ارزیابی کنند تا پس از آن مناسب ترین ماده برای پر کردن دندان آسیب دیده را انتخاب کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *