گوناگون

ماهواره ژاپنی TSUBAME رکورد جدیدی در گینس ثبت کرد

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) با قرار دادن ماهواره ای اکتشافی در فاصله ۱۶۷.۴ کیلومتری از سطح زمین، رکورد استقرار ماهواره در کم ترین ارتفاع مدار را از آن خود کرد. این ماهواره موسوم به TSUBAME که یک ماهواره ارتفاع بسیار پایین آزمایشی (SLATS) است، در مأموریت خود از ۲۳ دسامبر ۲۰۱۷ تا اول اکتبر ۲۰۱۹ در ارتفاع فوق العاده کم ۱۶۷.۴ کیلومتر از سطح زمین قرار گرفته است.

ماهواره های رصد زمین پلتفرم های فوق العاده ای برای بررسی سیاره زمین هستند. این دستگاه ها برای پوشش نواحی گسترده معمولا در مدارهایی با ارتفاع تا ۲ هزار کیلومتر مستقر می شوند اما همین امر باعث می شود رزولوشن تصاویر ثبت شده توسط آنها کاهش پیدا کند. ماموریت TSUBAME برای آزمایش امکان قرار دادن ماهواره‌ها در ارتفاعات بسیار کم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر طراحی شده است، جایی که می‌توانند از تصاویر با وضوح بالا استفاده کنند.

مشکل این است که جو بسیار نازک در آن ارتفاعات هزار برابر بیشتر از ارتفاعات بالاتر، کشش جوی ایجاد می‌کند و وجود اکسیژن اتمی می‌تواند باعث شود که فضاپیما به سرعت دچار عیب شود. ژاپنی ها برای غلبه بر این مشکلات TSUBAME را از مواد خاص مقاوم در برابر اکسیژن ساخته و آن را به پیشرانه های جت گازی، موتور یونی و سیستم های موقعیت یابی دقیق مجهز کردند تا علاوه بر تصویربرداری از سطح، بر کشش جوی هم غلبه کند.

این ماهواره در طول ماموریت خود قبل از پایین آمدن تا ارتفاع بی سابقه ۱۶۷.۴ کیلومتر، به مدت هفت روز در ارتفاع ۲۷۱.۵ کیلومتری قرار داشت و کار خود را از این ارتفاع شروع کرد. ژاپنی ها تاکید کرده اند که از این دستاورد برای کمک به پیشرفت علوم ماهواره ها و حل مشکلات جوامع بشری استفاده خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا