اینتل در کنار معرفی خانواده جدید پردازنده‌های موبایل خود موسوم به تایگر لیک (Tiger Lake) خبر از پشتیبانی این پردازنده‌ها از رابط جدید تاندربولت 4 (Thunderbolt 4) داد، اما خبری از افزایش سرعت نسبت به تاندربولت 3 نخواهد بود. خانواده جدید پردازنده‌های تایگر لیک اینتل در کنار شتاب‌دهنده هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی Xe، از رابط جدید تاندربولت 4 نیز پشتیبانی خواهند کرد که جدیدترین فناوری اینتل در زمینه کانکتورهای خارجی به حساب می‌آید.

با این‌حال به نظر می‌رسد در این نسل خبری از افزایش سرعت نیست. اینتل می‌گوید تاندربولت 4 چهاربرابر سریع‌تر از USB 3.2 Gen 2 است و این یعنی سرعت انتقال اطلاعات در آن ۴۰ گیگابیت در ثانیه (مشابه تاندربولت 3) خواهد بود. تاندربولت 4 همچنین از همان درگاه USB-C استفاده می‌کند اما هنوز مشخص نیست آیا این استاندارد برمبنای PCIe 4.0 طراحی شده یا خیر. همچنین در حال حاضر جزئیاتی در مورد مزیت‌های نسخه چهارم تاندربولت در دسترس نیست. اینتل جزئیات کامل را متعاقبا اعلام خواهد کرد.

خوب است بدانید USB 4 که پیش از این رونمایی شده بود براساس تاندربولت 3 طراحی شده و از این رو با همان سرعت کار می‌کند. با این‌حال به خاطر عدم نیاز به لایسنس خاص فراگیرتر از تاندربولت خواهد بود. به هر حال پردازنده‌های تایگرلیک اینتل براساس لیتوگرافی 10 نانومتری پلاس ساخته خواهند شد و اولین کامپیوترهای مجهز به آن نیز سال آینده عرضه می‌شوند. معماری گرافیک Xe هم قرار است در آینده نزدیک به پردازنده‌های اینتلی بیاید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *