گوناگون

راهکار جدید محققان چینی برای تولید برق از قطره باران

تاکنون تلاش های زیادی برای تولید برق از باران صورت گرفته، اما هنوز راهکاری بهینه برای این کار به دست نیامده است. محققین چینی به تازگی از ساختار «ترانزیستور اثر میدان» برای تولید آنی برق ولتاژ بالا از قطرات باران استفاده کرده اند.

محققان چینی با چکاندن آب باران بر روی لایه‌ای از جنس پلی تترا فلورو اتیلن و حرکت دادن آن در یک مجرا از جنس اکسید قلع ای ندیم به این مهم دست یافتند. قطره باران در این مسیر با الکترودهای آلومینیومی در تماس خواهد بود و از همین طریق الکتریسیته تولید می‌شود. ژنراتور انرژی طراحی شده توسط این محققان دارای دو الکترود است. یکی آلومینیومی و دیگری ساخته شده از “اکسید قلع ایندیوم” که پوششی از “پُلی تترافلوئورو اتیلن” (PTFE) دارد.

با استفاده از این روش در صورت باریدن 100 میکرو لیتر آب باران از ارتفاع 15 سانتیمتری می‌توان به جریان الکتریسیته با ولتاژ 140 ولت دست یافت. در قالب این روش 2.2 درصد از انرژی جنبشی هر قطره باران به برق مبدل می‌شود و محققان امیدوارند در آینده این رقم را افزایش دهند. توسعه‌دهندگان این دستگاه امیدوارند که فناوری ساخت آنها به ارائه راه‌هایی جدید برای استفاده از انرژی پیرامون ما و در آب و باران منجر شود تا به این ترتیب به بحران جهانی کمبود انرژی کمک شود.

البته هنوز تا تبدیل این دستاورد به محصول نهایی و کاربردی، راه زیادی در پیش داریم. تولید لحظه ای برق کار سختی نیست، بلکه تداوم آن برای تأمین انرژی دستگاه های مختلف اهمیت دارد. با این حال به کار گیری طرح مشابه در سقف ساختمان ها، رویه چتر و دیگر سطوحی که در معرض بارش باران قرار دارند، می تواند بخشی از برق مصرفی آنها را تأمین کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا