گوناگون

ربات جدید MIT، از طریق مشاهده انسان‌ها، میز غذا را می چیند

تا همین اواخر برای آموزش ربات چاره ای جز کدنویسی، آزمون و خطا یا نظارت بر آنها وجود نداشت اما سیستم های پیشرفته امکان آموزش از طریق اجرای وظایف در برابر ربات را میسر کرده اند؛ دقیقا مثل زمانی که سرگرم آموزش به یک فرد هستید.

اخیرا محققان موسسه MIT موفق به طرحی سیستمی‌تحت عنوان PUnS و یا همان Planning with Uncertain Specifications شده‌اند که به ربات‌ها کمک می‌کند تا امور پیچیده‌ای همانند چین میز غذاخوری را به راحتی یاد بگیرند و انجام دهند. تیم تحقیقاتی دانشگاه MIT برای اینکه ربات را به انجام درست کارها و نتیجه درست سوق دهند، معیارهایی را تعیین کردند که به ربات کمک می‌کند از عقاید خود رضایت داشته باشد.

با این سیستم، یک طراح می‌تواند ربات را برای ایمنی بهتر بهینه‌سازی کند. مثلا در مواقعی که ربات با مواد خطرناک کار می‌کند. سیستم ساخت این محققان بسیار کارآمدتر از رویکردهای سنتی در آزمایشات اولیه است. عملکرد این سیستم جدید به نسبت روش‌های قدیمی، به مراتب بهتر است به نحوی که 20 هزار باری که این ربات برای چیدن میز غذاخوری اقدام کرد، تنها 6 خطا رخ داد.

توسعه‌دهندگان سیستم در نظر دارند محصول سال خود را به طریقی بهینه‌سازی کنند که تنها با دیدن، آموزش نبیند بلکه بتواند به بازخوردهای عملکرد خود، واکنش هم نشان دهد. به عنوان مثال کاربران می‌توانند نسبت به عملکرد ربات نقد داشته باشند. همه این پیشرفت‌ها در علم رباتیک این نوید را می‌دهد که در آینده، ربات‌های خانگی می‌توانند با وظایف جدید سازگار شوند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا