بیماری همه گیر COVID-19 که بیش از یک میلیون نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و جان بیش از 53 هزار نفر را از دست داده است، همچنان در نقاط مختلف جهان رواج دارد. همچنین دولت ها برای مهار ویروس کووید 19 ناچار به تعطیلی شده و از شهروندان خواستند که فاصله اجتماعی را انجام و در خانه بمانند.

به منظور کمک به مقامات بهداشت عمومی و دولت ها برای بررسی وضعیت اقدامات موثر در کاهش شیوع بیماری کرونا، غول جستجوی اینترنتی گوگل گزارش های تحرک جامعه COVID-19 را برای 131 کشور و منطقه منتشر کرد. این گزارش ها روند حرکت را به مرور زمان براساس جغرافیا، در مکان های مختلف مانند پارک ها، ایستگاه های حمل و نقل، محل کار، اقامتگاه ها و خرده فروشی و تفریحات نمودار کرده تا نشان دهد چقدر این مکان ها شلوغ بوده و در پاسخ به قفل و سایر سیاست های مبارزه با COVID-19 چه تغییراتی کرده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده که با در نظر گرفتن اقدامات امنیتی از به خطر افتادن هویت افراد در گزارش جدید جلوگیری کرده است. به گفته گوگل به زودی کارشناسان بهداشتی دولتی در ۱۳۱ کشور می توانند تردد افراد را بهتر رصد کنند. علاوه بر آن با کمک اطلاعات مقامات متوجه می شوند عموم مردم به توصیه های بهداشتی توجه می کنند یا خیر.

به طور معمول کاربران گوگل با استفاده از چنین سرویسی می توانند تشخیص دهند کدام رستوران یا کافه شلوغ است. علاوه بر گوگل، فیسبوک هم اطلاعات تحلیل شده بر اساس داده های مکانی یک میلیارد کاربر خود را در اختیار محققان غیر دولتی قرار داده تا گزارش مشابهی را برای مقامات برخی از کشورها تهیه کنند. این شبکه اجتماعی اما بر خلاف گوگل خود هیچ گونه تحلیلی را انجام نداده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *