فناوری

لغو ممنوعیت واردات تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات

در روزهای گذشته تامین کنندگان سخت‌افزار برای ثبت سفارش این تجهیزات به دلیل اعلام تولید مشابه داخلی، امکان ثبت سفارش واردات آنها به کشور را نداشتند. حال اعلام شده با رایزنی سازمان نظام صنفی رایانه ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام شد که این محدودیت‌ها برداشته شده‌اند و روند ثبت سفارش به روال قبل بازگشته است.

علی آذرکار دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این زمینه گفت:

در شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع کرونا و افزایش دورکاری در سازمان‌ها و شرکت‌ها تهیه زیرساخت‌های ارتباطی بیشتر از گذشته پررنگ شده است و به همین خاطر این ممنوعیت می‌توانست ضربات جبران‌ناپذیری به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور بزند.

او با اشاره به اینکه این تصمیم وزارت صمت به دلیل وجود نمونه‌های داخلی این تجهیزات گرفته شده بود توضیح داد:

اعلام شده بود که به خاطر حمایت از تولیدات داخلی روی واردات برخی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات ممنوعیت گذاشته شده است و این درحالی است که با توجه به شرایط تحریمی امکان تولیدات برخی از این تجهیزات در کشور وجود ندارد. حالا با پیگیری سازمان و مشخص شدن شرایط وزارت صمت نیز با همکاری لازم این ممنوعیت را برداشته است.

همزمان با در نظر گرفتن ممنوعیت واردات برخی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات، بسیاری از واردکنندگان این بازار اعلام کرده بودند که این ممنوعیت به بهانه اینکه نسخه‌های تولید داخل دارند، آن هم در شرایطی که به خاطر شیوع کرونا و دورکاری سازمان‌ها و شرکت‌ها نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خود هستند می‌تواند ضربه قابل توجه‌ای به بخش‌های مختلف کشور بزند.

همچنین این گروه چنین محدودیتی را باعث افزایش قاچاق این کالاها می‌دانستند که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات نرخ ارز با سختی‌های فروان وارد کشور می‌شده است.

منبع
peivast
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا