یک گروه بین‌المللی از دانشمندان موفق شده‌اند با همکاری یکدیگر، یکی از پیشرفته‌ترین دست‌های بیونیک را که تاکنون ساخته شده، ارائه دهند. این پروژه پیشگام توسط محققانی از دانشگاه‌های Chalmers ،Sahlgrenska، فناوری ماساچوست، Integrum و دانشکده پزشکی وین صورت گرفته است.

این پروتز برخلاف مدل‌های معمولی بر پایه عصب اسکلتی عضلانی طراحی شده و مستقیما به ریشه عصب و عضله متصل می شود؛ در نتیجه کاربر امکان کنترل آن با مغز را دارد. به گفته توسعه دهندگان این ابزار آنچنان حس واقعی را ایجاد می‌کند که کاربران برای استفاده از آن نیازی به آموزش ندارند.

این دست جدید، با کمک جراحی به استخوان بخش باقی مانده از اندام بیمار متصل می‌شود تا ثبات داشته باشد. الکترودهایی نیز در عضلات و عصب‌ها قرار می‌گیرند؛ در نتیجه کاربر می‌تواند دست خود را باز کند و ببندد و بازخورد حسی داشته باشد. در بخش دوم سنسورهای نیرو برای اندازه گیری میزان تماس و فشار درون انگشت شست دست مصنوعی کار گذاشته می‌‌شود. محققان این ابزار را از چند سال قبل در اختیار بیماران سوئدی گذاشته‌اند و طی این مدت کارایی و ایمنی آن ثبات شده است.

یکی از شرکت‌کنندگان در مورد تجربه خود با این فناوری گفت:

این پروتز تاثیر زیادی در زندگی من گذاشته است. اندام مصنوعی قبلی در واقع ابزاری بود که آنرا می پوشیدم اما پروتز جدید بیشتر تبدیل به بخشی از بدنم شده و آنقدر طبیعی است که در تمام طول روز از آن استفاده می‌کنم.

سیستم حسی این فناوری می‌تواند به ابزار مصنوعی متفاوتی متصل شود. با توجه به موفقیت این پروژه، پژوهشگران امیدوارند که بتوانند از این سیستم در ساخت اندام‌های دیگر نیز استفاده کنند. این پژوهش، در مجله New England Journal of Medicine به چاپ رسید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *