کنسول و بازی

اپیک‌گیمز از موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 معرفی کرد

اپیک گیمز روز گذشته از نسل جدید موتور بازی سازی Unreal Engine 5 برای کنسول های ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 رونمایی کرده است. افزایش قدرت سخت افزاری در کنسول‌های بازی نسل نهم، دست توسعه دهندگان را برای ساخت بازی‌هایی با گرافیک و جزئیات بالاتر باز گذاشته است. همچنین پشتیبانی آنها از فناوری رهگیری پرتوهای نور (Ray Tracing) نیز منجر به بهبود بخش‌های واقع‌گرایانه، در بازی‌ها می‌شود.

می دانیم که توسعه دهندگان سخت مشغول ساخت بازی‌های جدیدی برای کنسول‌های بازی نسل بعد (PlayStation 5 و Xbox Series X) هستند. از این رو موتورهای جدیدی برای این منظور معرفی می‌شود. رونمایی و نمایش آنریل انجین ۵ و قابلیت‌های آن در قالب یکی از برنامه‌های Summer Game Fest و با حضور جف کیلی و مدیران اپیک گیمز صورت گرفت. در ابتدا شاهد نمایشی از دموی یک بازی بودیم که طبق گفته‌ اپیک گیمز، کاملا روی پلی‌استیشن ۵ اجرا شده است. نهایتا در پایان دمو، متوجه شدیم که با نسخه‌ بزرگ بعدی آنریل انجین طرف هستیم.

به گفته Epic Games برای ساخت بازی‌های جدید، خصوصاً از سال 2021 مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از طراحی این موتور تولید بازی برای کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس است. اگر چه با ورود کارت‌های گرافیک جدید با قدرت بالاتر، آنها نیز مد نظر توسعه دهندگان قرار خواهند گرفت. در این نمایش، با دو قابلیت بسیار مهم و بزرگ آنریل انجین ۵ آشنا شدیم. قابلیت‌هایی که Nanite و Lumen نام‌گذاری شده‌اند.

قابلیت Nanite به طراحان و مدل‌سازان این اجازه را می‌دهد تا از با کیفیت‌ترین مدل‌های سه‌بعدی ساخته شده به صورت مستقیم در بازی استفاده کنند. مدل‌های اصلی، با همان کیفیتی که طراحی شده‌اند، یعنی مدل‌هایی که معمولا در فیلم‌ها استفاده می‌شوند و از صدها میلیون یا میلیاردها چند ضلعی تشکیل شده‌اند، مستقیما در آنریل انجین قابل استفاده هستند. می‌توان هر مدلی را چه از داخل زی‌براش یا فایل کَد را بدون ذره‌ای تغییر در بازی استفاده کرد. خود آنریل انجین در لحظه مدل را برای استفاده آماده می‌کند. دیگر خبری از شمردن تعداد پالی‌گان‌ها و اینکه چقدر از حافظه اشغال شده است و حتی تنظیم Level of Detail نخواهد بود. یعنی لازم نیست با توجه به نحوه‌ی نمایش مدل به صورت دستی برای آن چند نوع کیفیت مختلف ساخت یا حتی آن‌ها را ذره‌ای بهینه کرد. اپیک گیمز می‌گوید که مدل اصلی بدون افت کیفیت در بازی قابل استفاده خواهد بود.

قابلیت دوم یعنی Lumen به نورپردازی می‌پردازد. این قابلیت تکنولوژی جدیدی برای استفاده از Global Illumination یا همان نورپردازی محیط با استفاده از یک منبع نوری مرکزی و بزرگ است. به لطف قابلیت Lumen در آنریل انجین ۵، خود موتور می‌تواند انعکاس اشعه‌های نور را به تعداد بی‌نهایت محاسبه کند و تصویری کاملا واقع‌گرایانه تحویل دهد. اپیک گیمز می‌گوید که نورپردازی با این کیفیت حتی در وسعت کیلومترها در بازی به سادگی روی آنریل انجین ۵ ممکن خواهد بود. منابع نوری مختلف در محیط هم مثل یک چراغ قوه، ترک دیوار و هر نوع نورپردازی غیرمستقیمی هم توسط تکنولوژی جدید Lumen به‌صورت کاملا واقعی پردازش خواهد شد. همه چیز هم در موتور به صورت همزمان اتفاق می‌افتد و طراح نیازی به صبر برای پردازش هر صحنه ندارد. می‌توان یک منبع نوری را به سادگی داخل موتور حرکت داد و به صورت همزمان تغییرات را با بالاترین کیفیت و دقیقا شبیه به نسخه‌ی نهایی که روی کنسول اجرا می‌شود، مشاهده کرد.

اپیک گیمز در بیانیه‌ای که منتشر کرده، به این موضوع اشاره کرده است که به لطف افزایش بسیار زیاد پهنای باند حافظه در پلی‌استیشن ۵، امکان ساخت صحنه‌ها و محیط‌هایی بسیار پرجزییات در مقایسه با نسل‌های قبلی ممکن شده است. موتور پایه‌ی آنریل انجین ۵ برای عرضه در اواسط سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده است. این موتور پایه از کنسول‌های نسل فعلی و نسل بعد در کنار کامپیوتر، مک و پلتفرم‌های موبایل پشتیبانی خواهد کرد.

منبع
theverge
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا