مایکروسافت سال گذشته یک میلیارد دلار در موسسه غیرانتفاعی Open AI سرمایه گذاری کرد که روی توسعه هوش مصنوعی متمرکز است. روز گذشته و همزمان با کنفرانس توسعه دهندگان «بیلد ۲۰۲۰» نخستین نتایج این سرمایه گذاری مشخص شده و مایکروسافت از توسعه سوپرکامپیوتر مجهز به اژور خبر داده که با هدف آزمایش مدل های هوش مصنوعی OpenAI در مقیاس بزرگ طراحی شده است.

از ابر رایانه‌ها به‌عنوان قدرتمندترین دستگاه‌های رایانشی در دنیا یاد می‌شود که به‌طور معمول برای اهداف تحقیقاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از ابر رایانه‌ها همچنین برای کارهایی نظیر شبیه‌سازی دقیق انفجارهای ناشی از تسلیحات هسته‌ای، پیش‌بینی وضعیت آب‌و‌هوای زمین در آینده و حتی تلاش برای یافتن داروی ویروس کرونا استفاده می‌شود.

مایکروسافت می‌گوید ابر رایانه‌ی موردبحث قرار است یکی از پرسرعت‌ترین ابر رایانه‌های دنیا باشد. براساس اطلاعات رسمی مایکروسافت، سوپر کامپیوتر جدید به ۲۸۵ هزار هسته پردازشی و ۱۰ هزار پردازنده های گرافیکی مجهز است که همگی از طریق خطوط ارتباطی با سرعت ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه بر هم متصل شده اند. هرچند ردموندی ها به سرعت دقیق این سیستم اشاره نکرده اند اما حضور آن در فهرست ۵۰۰ ابر رایانه برتر تایید شده است.

در حال حاضر مشخص نیست OpenAI دقیقا از چنین سیستم قدرتمندی چه بهره‌ای خواهد برد اما نتایج آن قطعا جالب خواهد بود چرا که این موسسه غیرانتفاعی پیشتر الگوریتمی را برای نگارش خبرهای غیرواقعی و اثبات امکان تقلب توسط بات ها توسعه داده بود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *