شرکت اپل در کنفرانس WWDC 2020 اعلام کرد که از این پس با تراشه های اختصاصی خود با نام اپل سیلیکون در محصولات مک وارد عرصه رقابت خواهد شد. طبق گفته‌های اپل، این شرکت قصد دارد در سال جاری اولین دستگاه مک مجهز به پردازنده ARM را معرفی کند ولی به طور کلی جابجایی از اینتل به ARM حدودا دو سال زمان خواهد برد. چون هنوز هم محصولات مبتنی بر اینتل این شرکت در راه هستند بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم این جابجایی به این زودی‌ها صورت گیرد.

یکی از مزیت‌های بزرگ استفاده از پردازنده‌های ARM در کامپیوتر و لپ تاپ این است که امکان اجرای برنامه‌های گوشی و تبلت نیز در آن‌ها فراهم می‌شود. بدون اینکه هیچ مشکلی از این بابت رخ دهد. به گفته اپل، بسیاری از برنامه‌ها می‌توانند در کنار برنامه‌های مخصوص مک در آن به اجرا درآیند و این یعنی اقدام جدی اپل در راستای یکپارچه سازی سیستم عامل‌های خود است.

این شرکت اپ‌های خود را برای پشتیبانی از پردازنده‌های جدید در macOS Big Sur به رورزسانی می‌کند و امیدوار است توسعه‌دهندگان نیز اپ‌هایشان را بر این مبنا بهینه‌سازی کنند. «Craig Federighi»، معاون مهندسی نرم افزار وعده داد که توسعه دهندگان تنها در چند روز اپ‌هایشان را بر اساس چیپ های جدید بهینه سازی خواهند کرد.

این شرکت برای تشویق توسعه دهندگان به اینکار اسناد راهنما و کدهای نمونه را در اختیار آنها قرار خواهد داد. این افراد همچنین امکان دسترسی به کیت «Developer Transition» را دارند که شامل اپل تی‌وی با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD را دارند. حتی در صورتی که توسعه دهندگان زحمت اینکار را به خود ندهند، «روزتا ۲» در macOS Big Sur به صورت خودکار اپ‌های فعلی را حین نصب بر اساس معماری جدید ترجمه خواهد کرد. اپل برای اجرای نسخه‌های مختلف لینوکس در مک‌های جدید هم از مجازی سازی استفاده خواهد کرد.

اپل اعلام کرد بسیاری از شرکای این شرکت نظیر مایکروسافت و آدوبی از قبل برنامه‌های خود را برای اجرا روی پردازنده جدید توسعه داده بودند و لذا کاربران بدون هیچگونه معطلی می‌توانند به تمام برنامه‌های ضروری که توسط این دو شرکت ساخته می‌شود دسترسی داشته باشند. همچنین اپل دمویی را منتشر کرد که در آن ۵ گیگابایت فایل PSD فتوشاپ بدون هیچگونه مشکل و بسیار روان با استفاده از پردازنده جدید به اجرا درآمد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *