بررسیموبایل و تبلت
موضوعات داغ

بررسی گوشی شیائومی ردمی 9

شیائومی ردمی 9 یک گوشی اقتصادی عالی است که با صفحه نمایش بزرگ برای مشاهده‌ی فیلم و بازی بسیار کاربردی است. عکس‌های خوبی ثبت می‌کند و باتری بزرگ آن قدرت کافی را برای استفاده روزانه در اختیار می‌گذارد. ردمی 9 جدید احتمالاً مشابهی ردمی نوت 9 است. صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن 1080p و چیپست مدیاتک در آنها یکی است؛ و قیمت خوبی دارد.

عملکرد گوشی متوسط ​​است و صفحه نمایش در زیر نور خورشید به سختی قابل استفاده نیست، اگرچه هیچ کس از یک تلفن 130 یورویی نباید انتظار بیش از این را داشته باشد. گوشی با وجود پشتیبانی از شارژ 18 وات، به شارژر 10 وات در جعبه مجهز شده است. اگر می‌خواهید از حداکثر پتانسیل شارژ استفاده کنید، باید یک شارژر جدا تهیه کنید.

مشخصات شیائومی ردمی 9

  • بدنه: 198 گرم؛ اندازه‌ 77 در 9.1 در 163.3 میلی متری، قاب پلاستیکی و پوشش گوریلا گلس 3.
  • صفحه نمایش: LCD IPS 6.53 اینچی، وضوح تصویر 1080 در 2340 پیکسل، ابعاد 19.5: 9، تراکم پیکسلی 395ppi.
  • پردازنده‌ی: مدیاتک هلیو G80، هشت هسته‌ای؛ 2 هسته Cortex-A75 با سرعت 2.0 گیگاهرتز، شش هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A55، گرافیک Mali-G52 MC2
  • حافظه: رم 3/4/6 گیگابایت، حافظه 32/64/128 گیگابایتی، شیار اختصاصی کارت میکرو اس دی.
  • سیستم عامل: اندروید 10، MIUI 11 (به روز رسانی MIUI 12 به زودی)
  • دوربین پشت بدنه: اصلی: 13 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2، سنسور 1/3.1 اینچ، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، 28 میلی متر، PDAF. اولتراواید: 8 مگاپیکسلی، f/2.2، “1/​​4.0؛ لنز ماکرو: 5 مگاپیکسلی، f/2.4، AF؛ سنسور عمق 2 مگاپیکسلی.
  • دوربین جلو: 8 مگاپیکسلی، f/2.0، 1.12μm.
  • ضبط ویدیو: دوربین اصلی: فول اچ دی 1080p@30fps. دوربین سلفی: فول اچ دی 1080p@30fps.
  • باتری: 5020 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 18 وات (شارژر 10 وات)
  • متفرقه: NFC؛ رادیو FM بی سیم، حسگر اثر انگشت نصب شده در پشت بدنه، بلستر IR؛

طراحی و کیفیت ساخت

ردمی 9 ممکن است یکی از مقرون به صرفه ترین گوشی های هوشمند موجود در بازار باشد، اما مطمئناً ارزان به نظر نمی رسد. ردمی جدید بسیار جذاب به نظر می رسد، با یک بافت دلپذیر در پشت، در حالیکه صفحه نمایش بزرگ دارای حاشیه های نسبتاً نازک است. در کل، همه چیز بهتر از آنچه ممکن است قیمت پیشنهاد کند، به نظر می رسد.

ردمی 9 یک موبایل نسبتاً بزرگ و ضخیم است، اما با توجه به صفحه نمایش 6.53 اینچی و باتری 5،020 میلی آمپر ساعت در آن اجتناب ناپذیر است. پنل 6.53 اینچی IPS LCD 1080p طبق معمول گوشه هایی گرد داشته و تقریباً تمام قسمت جلوی آن را اشغال می کند. برای دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی ضخامت بریدگی قطره ای شکل در نظر گرفته است.

این نمایشگر توسط لایه گوریلا گلس 3 محافظت می شود. بدنه این گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده، اما سازنده انواع مختلفی را در قسمت پشت و پهلوها اعمال کرده تا احساس بهتری از گرفتن قاب داشته باشید. در پنل پشتی ردمی 9 هیچ بیت براق وجود ندارد – طرفین دارای طراحی مات هستند، در حالیکه قسمت عقب آن دارای بافت زیبا و شاداب انگشت مانند است. این الگو تا  اطراف دوربین خاتمه می یابد، که ما را به یاد ردمی K30 می اندازد.

دوربین چهارگانه اصلی دستگاه به صورت عمودی به همراه سنسور اثر انگشت روی قاب پشتی جای خوش کرده و فقط دوربین کمی بیرون زده است. حال بیایید به آنچه در طرفین ردمی 9 بوده، نگاهی بیندازیم. در بخش پایین دستگاه، پورت USB Type-C، جک هدفون 3.5 میلی متری و اسپیکر قرار دارد. در سمت راست آن، کلیدهای پاور و کنترل صدا و در سمت چپ نیز اسلات سیم کارت دوگانه و میکرو اس دی تعبیه شده است. همچنین میکروفون دوم و سنسور IR blaster نیز در بالای دستگاه دیده می شود.

برخلاف سری ردمی نوت 9، این گوشی فاقد هر نوع محافظت در برابر آب است. بنابراین بهتر است مراقب باشید که هیچ یک از روزنه ها خیس نشود. دست زدن به ردمی 9 یک تجربه عالی است – این تلفن بسیار گیر بوده و بسیار خوب در یک دست جا می گیرد.

صفحه نمایش

ردمی 9 دارای صفحه نمایش بزرگ 6.53 اینچی IPS LCD با یک بریدگی قطره ای شکل در بالای آن برای دوربین سلفی است. نمایشگر این گوشی از رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل و تراکم پیکسل 395ppi بهره می برد. دیدن صفحه نمایش 1080p در یک دستگاه اقتصادی بسیار نادر است و ردمی 9 احتمالاً جز معدود گوشی های ارزان قیمت برای ارائه آن است.

این نمایشگر با گوریلا گلس 3 محافظت می شود. همچنین نمایشگر ردمی 9 فاقد پشتیبانی از HDR10 بوده، رنگ گسترده ای نیز در دسترس نیست. این گوشی از پشتیبانی Widevine L1 DRM برخوردار است و شما قادر خواهید بود از همه محتوای 1080p برنامه های استریم محبوب لذت ببرید. شیائومی وعده ای از کنتراست 1500:1 را برای صفحه ردمی 9 می دهد و اندازه گیری های ما نشان می دهد که آن در قسمت بالایی ارزش وعده داده شده قرار دارد.

متأسفانه حداکثر روشنایی برای یک LCD در حدود 330 نیت ضعیف است. با این حال، اگر صفحه را روی روشنایی اتوماتیک بگذارید، صفحه نمایش می تواند روشن تر شود – می تواند به اندازه 420 نیک در نور محیطی روشن باشد – که پیشرفت چندانی ندارد.

شیائومی سه تنظیم مختلف کنتراست را برای نمایشگر ردمی 9 ارائه می دهد. با تنظیم کنتراست خودکار، صفحه نمایش از دقت متوسط در فضای رنگ sRGB برخوردار است – ما یک deltaE متوسط 6.7 و حداکثر انحراف 15.1 را اندازه گیری کردیم. فقط در این حالت، شما می توانید اشباع رنگ (پیش فرض، گرم ، سرد) را انتخاب کنید و deltaE 6.7 با پیش فرض اندازه گیری شد. انتخاب گرم باعث کاهش رنگ آبی عظیم و پایین آمدن deltaE به 5.2 خواهد شد.

تنظیم استاندارد کنتراست از دقت کمی در فضای رنگی sRGB برخوردار است، و ما یک deltaE متوسط 4.5 را ثبت کردیم – اما هنوز هم عالی نیست اما به کاهش بیشتر رنگ آبی کمک می کند. سرانجام، افزایش کنتراست باعث می شود رنگ ها با هزینه دقیق تولید مثل پاپ شوند.

عملکرد باتری

شیائومی ردمی 9 از یک باتری بزرگ 5020 میلی آمپر ساعتی Li-ion قدرت می گیرد. این باتری از شارژ سریع 18 وات پشتیبانی کرده ولی درون جعبه آداپتور 10 واتی است. ما دریافتیم که نمره کلی باتری کاملا مشابه ردمی نوت 9 اس است. بدون نیاز به شارژ می توانید به پخش طولانی فیلم و مرور وب اعتماد کنید. مدت زمان بالای 18 ساعت یک عملکرد خیلی دوست داشتنی است و امتیاز کلی 128 در خیلی از موبایل ها دیده نمی شود.

با این حال، وقتی نوبت به شارژ سریع می رسد، نوت 9 یک بازیکن عالی نیست. حد شارژ سریع 18 وات تنها می تواند در حدود 2:33 ساعت شما را از باتری خالی به شارژ کامل برساند در حالیکه در 30 دقیقه به 31 درصد شارژ خواهید شد. بله، این اصلا بد نیست اما درخشان هم نیست.

رابط کاربری و سخت افزار

این گوشی به طور پیشفرض سیستم عامل اندروید 10 و رابط کاربری MIUI 11 را اجرا می کند. شیائومی وعده داده که آپدیت MIUI 12 را به این گوشی خواهند رساند. بنابراین بروزرسانی باید در آگوست سال 2020 در گوشی های ردمی 9 در سراسر جهان آغاز شود.

می توانید صفحه را از طریق اسکنر اثر انگشت نصب شده در قابل پشتی باز کنید. سنسور اثر انگشت به راحتی تنظیم می شود و سریع کار می کند. دقت بسیار عالی است، و به طور کلی، برای باز کردن قفل روزانه شما بسیار عالی است. ردمی 9 از حالت تاریک پشتیبانی می کند – تمام رنگ های سیستم را از سفید به سیاه تغییر می دهد. با MIUI 11 اکثر برنامه ها از حالت Dark پشتیبانی می کنند و آیکون ها و رنگ های آنها دارای طرح های حساس و متناسب با آن هستند.

یک App Drawer به طور پیش فرض در MIUI فعال نیست، هر چند می توانید آن را از تنظیمات صفحه اصلی انتخاب کنید. MIUI همچنین یک برنامه امنیتی ارائه می دهد. این می تواند گوشی شما را برای بدافزار اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، نظارت بر استفاده از داده های شما را کنترل یا محدود کند، رفتار باتری را پیکربندی کرده و رم را آزاد کند. همچنین می تواند مجوزهای برنامه های نصب شده شما را مدیریت کند و به شما امکان می دهد رفتار باتری برنامه های انتخاب شده را تعریف کنید و محدودیت ها را فقط برای برنامه های انتخاب شده اعمال می کنید.

MIUI همچنین گالری اختصاصی ، موسیقی و پخش کننده ویدیویی را ارائه می دهد. یک برنامه رادیویی FM نیز موجود است. ردمی 9 دارای یک آنتن رادیویی یکپارچه است و نیازی به هدفون ندارد. سیگنال رادیویی با آنتن داخلی ضعیف است، بنابراین در صورت امکان، بهتر است آن را با یک جفت هدفون تقویت کنید.

از لحاظ سخت افزار، قدرت پردازشی دستگاه توسط تراشه مدیاتک هلیو G80، تامین می شود. این تراشه دارای دو هسته Cortex-A75 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. واحد گرافیکی تراشه Mali-G52 با سرعت کلاک شده 950 هرتز است. ردمی 9 در سه نوع پیکربندی مختلف 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی، 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی و همچنین 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی ارائه می شود. پردازنده G80 برای این کلاس اقتصادی کاملاً مناسب است و عملکرد بنچمارک ناامید نیست.

دوربین

تنظیم دوربین ردمی 9 بسیار شبیه به موردی است که در Redmi K30 دیدیم – دوربین ها به صورت عمودی در یک مکان و در یک دایره ای از پشت قرار دارند و از چهار سنسور اصلی، اولتراواید، ماکرو و تشخیص عمق تشکیل شده اند.

دوربین اصلی از سنسور 13 مگاپیکسلی OmniVision OV13B10 استفاده شده که دارای پیکسل های 1.12µm و اندازه 27 میلیمتری با دیافراگم f/2.2 می باشد. دوربین اولتراواید نیز شامل یک سنسور 8 مگاپیکسلی ایزوسل S5K4H7 با پیکسل های 1.12µm و لنز 15 میلی متری با دیافرگام f/2.2 شده و دارای زاویه دید 118 درجه است. سنسور ماکرو 5 مگاپیکسلی دارای پیکسل های 1.12µm و دیافراگم F/2.4 بوده و یک سنسور 2 مگاپیکسلی هم برای تشخیص عمق بکارگیری می شود.

دوربین سلفی این گوشی نیز از سنسور 8 مگاپیکسلی، با پیکسل های 1.12μm و دیافراگم f/2.0 استفاده می کند. به طورکلی عکس های 13 مگاپیکسلی از دوربین اصلی برای این کلاس بودجه عالی هستند. آنها دقیق ترین نیستند، و همچنین کنتراست شگفت انگیز یا دامنه دینامیکی ندارند. با این وجود در هر یک از این مناطق کار شایسته ای را انجام می دهند، در حالی که نویز کم و منطقی را حفظ می کنند.

جمع بندی

ردمی 9 یک پیشنهاد اقتصادی عالی است. اگر بودجه شما حدود 120 یورو باشد احتمالاً تلفن بهتری پیدا نمی‌کنید. ردمی 9 با داشتن صفحه نمایش با وضوح بالا، دوربین با کیفیت بالا و ماندگاری باتری چشمگیر فراتر از انتظار عمل می‌کند. اگر بودجه بیشتری دارید؛ ردمی نوت 9 اس مطمئناً جایگزین بهتری خواهد بود. نوت 9 اس حدود 60 یورو گرانتر است، اما صفحه نمایش بهتر، سخت افزاری بسیار سریعتر و کیفیت تصویر و فیلمبرداری بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر به تصاویر با کیفیت بهتر نیاز دارید حالت تاریک و شب در ردمی نوت 9 مناسب‌تر است. این گوشی حدود 45 یورو گرانتر از ردمی 9 است، مشخصات تقریباً یکسانی دارد اما با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و 13 مگاپیکسلی و آداپتور شارژ سریع عرضه می‌شود.

ویژگی‌های مثبت شیائومی ردمی 9:

  • بدنه پلاستیکی زیبا
  • صفحه نمایش LCD بزرگ با کنتراست بالا، GG3
  • عمر باتری چشمگیر
  • کیفیت عکس و فیلم خوب
  • آخرین نسخه‌ی Android
  • رادیو FM بی سیم، NFC، جک 3.5 میلی متری صدا، microSD، بلستر IR

ویژگی‌های منفی شیائومی ردمی 9:

  • روشنایی صفحه نمایش کم
  • UI با تأخیر، عملکرد بازی‌های متوسط
  • بدون گواهی حفاظت در برابر آب
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا