سرور مجازی یکی از مهم ترین بخش های فضای اینترنت به حساب می آید که از این قابلیت برخوردار است تا بتواند امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار دهد. خرید سرور مجازی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از این امکانات مختلف بهره مند شوید که از آن ها می توان به مجازی سازها اشاره کرد. مجازی سازها انواع مختلفی را به خود اختصاص داده اند و توانسته اند تبدیل به یکی از اصلی ترین ابزارهای سرور شوند که هر کدام از آن ها ویژگی های متعددی را از خود به نمایش می گذارند. به خاطر اهمیتی که این موضوع با خود به همراه دارد قصد داریم تا در ادامه شما را با روش های مجازی سازی سرور مجازی آشنا کنیم. از این رو تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

با مفهوم مجازی سازی آشنا شوید

همانطور که اشاره شد مجازی سازها یکی از ابزارهای مهم در سرور مجازی می باشد. به طور کلی مجازی سازی تحت عنوان Virtualization شناخته شده است که در نوع خود جزو بهترین فناوری ها و تکنولوژی ها به حساب می آید. به همین علت می توان از آن به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم عامل در سرورها یاد کرد. مجازی سازها می توانند شرایط مختلفی را فراهم بیاورند تا بتوان بر روی یک سخت افزار، سیستم و سرور چندین سیستم عامل را نصب کرد و به راحتی آن را مدیریت نمود.

با توجه به این تفاسیر می توان اینطور بیان داشت که هر سیستم عامل یک سرور مجازی به حساب می آید که با عنوان Virtual Private Server نامیده می شود. زیر ساخت های متنوعی برای مجازی سازها در نظر گرفته شده اند که می توانند ویژگی های متعددی را از خود به نمایش بگذارند که به صورت کامل تر در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

زیر ساخت مجازی ساز را بدانید

همانطور که اشاره شد برای مجازی سازی زیر ساخت های متنوعی در نظر گرفته شده اند که هر کدام از آن ها اهمیت بالایی را دارند. اکثریت این زیرساخت بر پایه لینوکس طراحی و عرضه شده اند که دو نمونه از برترین آن ها شامل VMWARE و KVM می شوند. البته موارد مهم دیگری نیز وجود دارند ولی دو گزینه ذکر شده جزو برترین ها به حساب می آیند. در ادامه به چند نمونه از مهم ترین زیر ساخت های مجازی سازی خواهیم پرداخت.

XEN

XEN یکی از مجازی سازهایی به شمار می رود که در سرور مجازی وجود دارد. کاربرانی که قصد بهره بردن از این گزینه را دارند نمی توانند از امکانات آن به صورت رایگان استفاده کنند و نیازمند پرداخت هزینه هستند. یکی از حرفه ای ترین مجازی سازهایی که می توانید به آن دسترسی پیدا کنید XEN می باشد و اکثریت سازمان ها و شرکت های تخصصی ترجیح می دهند تا از این مورد بهره ببرند.

VMWARE

بدون شک یکی از شناخته شده ترین مجازی سازهایی که می توانید از آن بهره مند شوید، VMWARE است که شرکت های هاستینگ بسیاری به صورت گسترده از آن بهره می برند. البته تنها شرکت ها از این مورد استفاده نمی کنند و گزینه های دیگری نیز وجود دارند که ترجیح می دهند این مجازی ساز را برای خودشان انتخاب کنند که سازمان ها و شرکت های تخصصی در بین این مواد قرار می گیرند. البته نکته ای که باید به این باره توجه کنید این است که این گزینه در ایران تحریم شده است؛ به همین دلیل برای بهره بردن از آن مستلزم پرداخت هزینه هستید. همچنین طریقه استفاده از آن نیز به صورت کرک شده می باشد. محصولی که این شرکت از خود ارائه می دهد EXSI بوده به طراحی آن به صورت یک سیستم عامل بوده است.

ESXI

ESXI از دیگر مجازی سازهایی می باشد که توانسته به کاربرد گسترده ای دست پیدا کند. اگر نگاهی با کارهای شرکت ها بیندازید متوجه این موضوع خواهید شد که بیشتر شرکت ها اجازه می دهند تا کاربرانشان به این پنل دسترسی پیدا کنند. همچنین شاهد طراحی های مختلفی از این گزینه هستید. به عنوان مثال پنل هایی که در این مجازی ساز وجود دارند باید به صورت ماژول نصب شوند که این عملیات بر روی پنل های کاربری شرکت های هاستینگ خواهد بود. به همین علت آن دسته از کاربرانی که قصد استفاده از آن را دارند باید در ابتدا یک سرور خود را خاموش کنند و سپس اقدام به راه اندازی مجدد آن ها کنند. یکی از مزیت هایی که می توانید در  ESXI مشاهده کنید، پایداری بسیار بالای آن است. همچنین در صورت بهره بردن از آن این قابلیت را خواهید داشت تا قدرت مدیریت بالایی از آن را در برابر سخت افزارها مشاهده کنید.

KVM

یکی از محبوب ترین و بهترین مجازی ساز ها تحت عنوان KVM شناخته شده است. طراحی این ابزار به صورت لینوکس بوده و برای بهره بردن از آن نیازمند پرداخت هزینه نیستید. KVM توانسته مزیت های بسیاری را با خود به همراه داشته باشد؛ به گونه ای که نه تنها کاربران می توانند از آن بهره ببرند، بلکه با ویژگی هایی که دارد، مدیران سرور نیز این قابلیت را دارند تا از آن استفاده کنند. از دیگر ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره مندی از یک محیط کاربر پسندانه
  • برخورداری از نصب و تحویل خودکار
  • نصب با سرعت بسیار بالا
  • تعویض آن در زمان دلخواه
  • مدیریت و دسترسی راحت تر در سرور مجازی
  • تمامی ویژگی های فوق باعث شده اند تا بتوان از KVM به عنوان یکی از بهترین مجازی ساز ها یاد کرد.

جمع بندی

سرور مجازی با تمامی امکاناتی که دارد توانسته گوشه ای از فضای اینترنت را اشغال کند. خرید سرور مجازی یکی از بهترین روشهایی به حساب می آید که می تواند شما را با این دسته از امکانات رو به رو کند. یکی از برترین این امکانات تحت عنوان مجازی سازها خوانده می شوند که به علت اهمیت و البته کاربردی که دارند انواع مختلفی را به خود اختصاص داده اند. هر کدام از این انواع این قابلیت را دارند تا ویژگی های قابل قبول و متعددی را از خود به نمایش بگذارند که باعث خواهند شد تا شاهد یک عملکرد قوی از سرورها باشید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *