محققان دانشگاه ملی سنگاپور به تازگی از ساخت یک لباس هوشمند با قابلیت‌های شگفت‌انگیزی خبر داده‌اند که می‌توان آن را به ‌وسیله گوشی هوشمند و به شکل وایرلس کنترل و اطلاعات مربوط به سلامت فرد را به طور کامل ردیابی و از طریق ارتباط وایرلس، آن را به گوشی ارسال کند.

گفته شده که این لباس می‌تواند داده‌های فیزیولوژیکی ورزشکاران و کاربران دیگر را جمع‌آوری کرده و اطلاعات مفیدی در مورد حالت بدن، نحوه راه رفتن، دمای بدن و فاکتورهای مختلفی را به هنگام فعالیت ورزشی یا کارهای روزمره تهیه کند. محققان مورد نظر می‌گویند که در عصر حاضر، ورزشکاران حرفه‌ای دائما به دنبال راه‌هایی هستند تا با اندازه‌گیری داده‌های فیزیولوژیکی گوناگون، محدودیت‌های بدنی خود را مشخص کرده و برای برطرف کردن این محدودیت‌ها تلاش کنند.

رشته نخ‌هایی که روی این پیراهن به منظور ردیابی علائم و فعالیت‌ها دوخته شده‌، قادرند به صورت وایرلس سیگنال‌های الکترومغناطیسی را به نزدیک‌ترین گوشی هوشمند ارسال کرده و از این طریق انرژی خود را نیز تامین کنند. این یعنی دیگر خبری از باتری و یا سیم‌های ضخیم روی پیراهن برای تامین انرژی این فناوری نخواهد بود. به لطف چنین قابلیت‌ها و طراحی منحصر به فردی، می‌توان از این پیراهن همانند سایر پیراهن‌های ورزشی در موقعیت‌ها و شرایط مختلف استفاده کرد.

تراشه NFC برق مورد نیاز این سنسورها را به وسیله فناوری بی‌سیم تامین می‌کند و از این طریق نیاز به وجود سیستم باتری و پیچیدگی‌های گوناگون مربوط به آن از بین رفته است. هر اسمارت‌فون می‌تواند تا شش سنسور را پوشش دهد و هر کدام از این حسگرها وضعیت ستون فقرات، نحوه راه رفتن و دویدن و همچنین دما را به صورت همزمان اندازه‌گیری می‌کنند.

تیم دانشگاه NUS هم‌اکنون مشغول توسعه بیشتر سیستم حسگرهای لباس هوشمند مورد نظر هستند و تلاش دارند تا بالاتر بردن توانایی‌های جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، این گجت را هرچه زودتر برای استفاده توسط ورزشکاران حرفه‌ای و کاربران علاقه‌مند آماده کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *