گلکسی S20 FE (یا نسخه فن)، آخرین عضو از خانواده S20 سامسونگ که با برخی تغییرات خاص برای دستیابی به قیمت پایین تر بوده، در حالی که هنوز بیت های مهم را برای صلاحیت نشان سری S حفظ کرده است. یکی از این موارد، بکارگیری از چیپست های پیشرفته بوده و این نکته خوبی برای روشن کردن این است که همه FE ها یکسان نیستند – یک نسخه با قابلیت 5G و یک نسخه LTE وجود دارد. ما در این مطلب تصمیم داریم که به بررسی نسخه 5G گلکسی S20 FE بپردازیم.

براساس منطقه ای، مدل 4G این گوشی با تراشه اگزینوس 990 و مدل 5G آن با تراشه اسنپدراگون 865 همراه است. از طرف دیگر، مدل 5G فارغ از منطقه، این بار فقط اسنپدراگون است. نسخه فن ادیتشن، از نظر اندازه نمایشگر بین گوشی های گلکسی اس 20 و اس 20 پلاس قرار گرفته و دارای پنل 6.5 اینچی سوپر امولد با رزولوشن فول اچ دی و نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز است.

مشخصات فنی گلکسی S20 FE

  • بدنه: 159.8 در 74.5 در 8.4 میلیمتری؛ 190 گرم؛ جلو شیشه و پشت پلاستیک، فریم آلومینیوم، استاندارد IP68.
  • نمایشگر: 6.5 اینچی سوپر امولد، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نسبت ابعاد 20 به 9؛ تراکم پیکسل 407ppi؛ نرخ رفرش ریت 120 هرتز.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 865 (معماری 7 نانومتری پلاس)؛ گرافیک Adreno 650
  • حافظه: 6 یا 8 گیگابایت رم؛ 128 یا 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی؛ پشتیبانی از microSDXC.
  • نرم افزار: اندروید 10 و رابط کاربری One UI 2.5
  • دوربین پشتی: اصلی (واید) 12 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، فناوری Dual Pixel PDAF و OIS؛ تله فوتو 8 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.4 و PDAF و OIS، زوم اپتیکال 3 برابر؛ اولتراواید 12 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه.
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2، اندازه 1/2.74 اینچ و پیکسل 0.8µm.
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی 4K و 1080pبه همراه gyro-EIS؛ دوربین جلویی 4K, 1080p
  • باتری: 4500 میلی آمپر ساعت؛ شارژ سریع 25 وات، شارژ سریع بیسیم 15 وات، شارژ معکوس 4.5 وات، USB Power Delivery 3.0.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، شتاب سنج، قطب نما، NFC، اسپیکرهای استریو.

جعبه S20 FE نیز نسخه Fan Edition است – این بسته بندی سیاه پرچمداران واقعی نیست. هنوز همان مقوای ضخیم، فقط سفید است و نام S20 در قسمت جلوی آن چاپ شده است، دقیقاً مانند موارد غیر FE. بسیاری از نقش های شکلک شکل وجود دارد، چیزی که در جعبه های معمولی S20 یا Note20 پیدا نمی کنید. لوازم داخل جعبه شامل دفترچه راهنما، پورت USB-C به USB-A و آداپتور می شود.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی S20 FE به لطف حفره وسط صفحه نمایش و آرایش دوربین در پشت، ظاهری کاملاً مشخص سامسونگ دارد. علیرغم وابستگی آشکار به برند، Fan Edition کاملاً احساس سری S را به دست نمی آورد – بیشتر از یک “A” برخوردار است. به عنوان مثال، نسخه Fan Edition دارای حاشیه های ضخیم تری در اطراف است. اینطور نیست که قاب سیاه اطراف نمایشگر بیش از حد ضخیم باشد. فقط این به اندازه “S20 های دیگر” “گل سرسبد” نیست.

یکی دیگر از علائم یک گوشی پیشرفته، به ویژه در دنیای سامسونگ، صفحه نمایش خمیده است. در حالی که اثرات آنها بر روی مدل های اخیر کاهش یافته، با این حال گوشی های S20 هنوز یک میلی متر لبه شیب دار در کناره ها دارند. خوب، FE کاملاً مسطح است. شاید یکی از تفاوت های بارز در کیفیت ساخت Fan Edition در مقایسه با سایر S20 ها ، ماده استفاده شده برای قسمت پشتی باشد.

جایی که S20 و S20 پلاس از شیشه استفاده می کنند، پنل عقب S20 FE پلاستیکی است. با وجود تغییر در مواد، Galaxy S20 FE هنوز مانند دیگر گوشی این سری دارای استاندارد IP68 است. نه اینکه انتظار داشتیم پنل عقب بیش از یک شیشه قابل نفوذ آب باشد فقط یافتن محافظت از گرد و غبار و آب در این قیمت سخت است.

S20 FE در شش رنگ – نیروی دریایی ، اسطوخودوس، نعناع، قرمز، نارنجی و سفید در دسترس است که همه آنها با پیشوند Cloud هستند. در نمای جلو، صفحه نمایش AMOLED با شیشه محافظ نامشخص پوشانده شده – به احتمال زیاد نسل ششم Gorilla Glass نیست که می توانید در S20 و S20 پلاس پیدا کنید، و قطعاً Victus نیست که Note20 Ultra هم به دست می آورد.

چیزی که در این گوشی تغییر نکرده، فریم تمام آلومینیومی آن است. بیت ها در امتداد قاب نیز به طور یکسان قرار گرفته اند. در اطراف گوشی دکمه مختلف معمول گوشی قرار گرفته اند. در بخش راست، دکمه پاور و کنترل تنظیم صدا و در بخش پایین پورت USB-C و اسپیکر استریو و میکروفون مشاهده خواهید کرد.

در بالا میکروفون ثانویه و شیار سیم کارت قرار دارد. در سینی پشت به پشت واحد دو سیم کارته ما می توانید یک نانو سیم کارت و microSD یا دو نانو سیم کارت قرار دهید، اما نمی توانید هر سه را همزمان انجام دهید – همان کاری که در دسته S20 انجام شده است. ابعاد این گوشی برابر با 159.8×74.5×8.4 میلی متر بوده، که 2 میلی متر کوتاه تر از S20 پلاس، اما 0.8 میلی متر عرض و 0.6 میلی متر ضخیم تر است.

در حالیکه اختلاف ارتفاع به سختی قابل توجه است، ضخامت اضافی، افزایش حاشیه و جلو صاف همه با هم ترکیب می شوند تا هنگام مقایسه با S20 پلاس، یک احساس بوکسور در دست ایجاد کند.

صفحه نمایش

گلکسی S20 FE دارای صفحه نمایش 6.5 اینچی سوپر امولد (نه داینامیک امولد موجود در اس 20 ها) با نرخ رفرش ریت 120 هرتز است. رزولوشن تصویر این نمایشگر فول اچ دی یا 1080 در 2400 پیکسل بوده و از نسبت ابعاد 20 به 9 و تراکم پیکسل 393ppi برخوردار است. می توانید بگویید که در مقایسه با پنل های 1440p سایر S20 ها، یک سطح نزولی داشته، هرچند می توان ادعا کرد که واقعاً یکسان است.

با این حال ، وقتی نوبت به روشنایی می رسد ، نسخه Fan Edition به خوبی سایر S20 هاست. با استفاده از نوار لغزنده به صورت دستی، ما روشنایی 404 نیت را در FE اندازه گیری کردیم، اگر روشنایی انطباقی را فعال کرده اید، در محیط های روشن 2 برابر تقویت شده و. 823 نیت را ارائه داد.

تولید رنگ به روش معمول سامسونگ انجام می شود. دو حالت Natural و Vivid وجود دارد. Natural برای محتوای sRGB طراحی شده و ما برای مجموعه ای از نمونه های آزمون sRGB به طور متوسط dE2000 2.4 اندازه گیری کردیم. حالت Vivid همان روشی است که خارج از جعبه دریافت می کنید و این بسیار رنگارنگ است. این طیف رنگ وسیع تری را در بر می گیرد و ما میانگین dE2000 3.9 را برای الگوهای آزمون DCI-P3 اندازه گیری کردیم که رنگ سفید دارای تغییر آبی متوسط است (حدود 6 واحد).

عمر باتری و شارژ سریع

گلکسی S20 FE توسط یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی تأمین می شود – همان ظرفیت موجود در S20 پلاس و نوت 20 اولترا. توجه داشته باشید ، ما نسخه 5G Fan Edition را برای آزمایش داریم، بنابراین به چیپست اسنپدراگون 865 مجهز شده است. طبیعتاً ما S20 FE را در دو حالت 120 هرتز و 60 هرتز آزمایش کردیم.

در حالت 120 هرتز، باتری این دستگاه حدود 13:40 ساعت هنگام مرور وب، 15:31 ساعت تماشای ویدیو و 33:37 ساعت نیز دوام آورد. در حالت 60 هرتز، نیز در مجموع 118 ساعت امتیاز کسب کرده که به طورکلی 33:37 ساعت تماس، 14.47 ساعت مرور وب و 18:37 ساعت تماشا ویدیو شارژ نگه داشت.  گلکسی S20 FE از شارژ سریع سیمی تا 25 وات به همراه USB PowerDelivery سامسونگ با آداپتور PPS پشتیبانی می کند. نکته مهم در اینجا این است که گوشی با آداپتور قدیمی و سازگار با Qualcomm QC2.0 15W عرضه می شود.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

گلکسی S20 FE با همان رابط کاربری موجود در نوت 20 یعنی One UI 2.5 مبتنی بر اندروید 10 در دسترس قرار می گیرد. باز هم ، تفاوت چشمگیری با نسخه 2.1 یا ساده 2.0 ندارد. همچنین مانند دیگر نسخه های S20 و نوت 20، با سه پشتیبانی ارتقای سیستم عامل همراه است.

صفحه قفل با چند میانبر در گوشه های پایین و نمادهای اعلان در زیر ساعت، منظره ای آشنا است. صفحه نمایش همیشه روشن البته در دسترس است و می تواند تمام وقت، طبق یک برنامه روزانه یا وقتی که با یک ضربه، نشان داده شود. نماد اثر انگشت را می توان به گونه ای تنظیم کرد که در AoD نشان داده شود، اما حتی اگر قابل مشاهده نباشد ، تلفن در حالت آماده باش است و اگر انگشت خود را در محل صحیح قرار دهید قفل آن باز می شود. موقعیت سنسور به طور قابل توجهی در FE کمتر از S20 های دیگر است.

اگر به هر دلیلی از خواننده اثر انگشت FE هیجان زده نشدید، تشخیص چهره نیز وجود دارد. این فقط دوربین بوده و فاقد اسکن صورت سه بعدی است، اما با این وجود یک روش مناسب (اگر نه به همان اندازه ایمن) برای دسترسی به صفحه اصلی شما ارائه می دهد. وقتی صحبت از مبانی رابط کاربری می شود، OneUI 2.5 در نسخه Fan Edition همان تلفن های دیگر گلکسی است.

گوشی در دست بررسی، نسخه 5G گلکسی S20 FE است که مجهز به تراشه کوالکام اسنپرداگون 865 می باشد. نسخه فن ادیتشن در سه نسخه پیکربندی عرضه می شود – 6/128 گیگابایت، 8/128 گیگابایت و 8/256 گیگابایت. عملکرد معیار S20 Fan Edition به طور قابل پیش بینی بسیار عالی است. نتایج پردازنده، حالت تک هسته در گیگ بنچ با سایر دستگاه های S865 و همچنین گوشی های مبتنی بر Exynos 990 سامسونگ برابری می کند.

کیفیت دوربین

Galaxy S20 Fan Edition با سیستم دوربین متفاوتی نسبت به S20 و S20 پلاس ارائه می شود. یعنی از هر سه ماژول دو تا متفاوت بوده و واحد اصلی یکسان است. دوربین اصلی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.8µm و دیافراگم f/1.8 است. لرزشگیر و فوکوس خودکار پیکسل دوگانه نیز در لیست ویژگی های این سنسور هستند.

دوربین اولتراواید یک میدان دید نسبتاً بزرگتر از آنچه می توانید با سایر S20 ها بدست آورید را پوشش می دهد – اگرچه در 123 درجه در مقابل 120 درجه و با توجه به اصلاح نرم افزار، این تفاوت چندانی ندارد. دوربین اولتراواید از سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 بهره می برد. تفاوت عمده در اینجا در اندازه پیکسل و سنسور است – FE دارای پیکسل های کوچکتر 1.12µm در یک سنسور 1/3 اینچ کوچکتر می باشد.

در نهایت دوربین تله فوتو نیز شامل سنسور 8 مگاپیکسلی با فاصله کانونی معادل 76 میلیمتر است. این دوربین دارای دیافراگم f/2.4 و پیکسل های کوچک با اندازه 1.0µm است. در جلو ، تغییر دیگری در انتظار است. نسخه Fan Edition به جای واحد معمولی 10 مگاپیکسلی در S20 و S20 پلاس، از یک سنسور 32 مگاپیکسلی Quad Bayer برای سلفی بهره می برد و دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 25 میلی متر دارد، اما یک درجه بندی قابل توجه وجود دارد – فوکوس خودکار از دست رفته است.

عکس برداری در روز روشن و با دوربین اصلی در مقایسه با اس 20 پلاس، تصاویر مشابه و در عین حال متفاوتی می گیرد. توجه داشته باشید، این یک نسخه اسنپدراگون Fan Edition در مقابل یک نسخه معمولی Exynos است، بنابراین تغییر چیپست علاوه بر سایر متغیرهای ممکن، می تواند تأثیر خاص خود را در پردازش بگذارد. عکس های FE محدوده دینامیکی باریک تری دارند – مطمئناً نتایج چشمگیر +20 نیست. رنگ ها نیز چندان واضح نیستند و اگر شما از طرفداران ظاهر رنگارنگ سامسونگ هستید، FE می تواند برای شما کمی بی صدا باشد.

جمع بندی

هدف سامسونگ از ساخت این مدل این بوده که با پایین آوردن هزینه‌های ساخت، رضایت خاطر طرفدارن را کسب کند، ولی با این حال با حدود قیمتی 600 یورو باز هم مدل گران قیمتی محسوب می‌شود. نقطه قوت این مدل بدون شک پردازنده‌ پرچمدار و قدرتمند است، بعد از آن هم می‌توان از نمایشگر امتیازی بالایی به این مدل داد، ولی اگر به عکاسی با موبایل علاقه دارید، با این محدوده‌ی قیمتی می‌توانید مدل‌هایی انتخاب کنید که از نظر لنز و پیکسل غنی‌تر باشند.

[one_half]نقاط مثبت

  • داشتن استاندارد IP68 برای محافظت در برابر آب و گرد و غبار
  • صفحه نمایش سوپر امولد با نرخ رفرش ریت 120 هرتزی
  • دوام باتری بالا
  • دوربین اصلی با کیفیت و خوب

[/one_half]

[one_half_last]نقاط منفی

  • همراه با یک شارژر آهسته 15 وات عرضه می شود.
  • پشت پلاستیکی خوب به نظر می رسد اما نقطه مقابل پرمیوم است.
  • فوکوس اتوماتیک برای عکس های سلفی، حالت عکس غیر قابل اعتماد در دوربین جلو وجود ندارد.
  • ضبط ویدئو 4K جذاب نیست.

[/one_half_last]

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *