بررسیلپ تاپ

بررسی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

در اوایل ماه جاری، مایکروسافت از Surface Laptop Go رونمایی کرد و حالا در ادامه با بررسی این لپ تاپ همراه ایستگاه آی تی باشید. شما احتمالاً از قبل با Surface Go که اکنون در نسل دوم خود قرار داشته، آشنایی دارید و هدف Laptop Go دستیابی به همان هدف است. کلید در کلمه “Go” است. هر دو محصول کوچکتر و سبک هستند که می توانید آنها را فوق العاده قابل حمل بنامید.

لپ تاپ جدید مایکروسافت، بهترین مدل از سرفیس لپ تاپ 3 را در ابعاد کوچکتر و قیمت 549 دلار ارائه می دهد. با این وجود بدنه آن هنوز آلومینیومی است، در رنگ های زیبایی عرضه می شود و درگاه های مشابهی دارد. شایان ذکر است که مدل پایه دارای 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی است، اما این در واقع فضای ذخیره سازی eMMC است. همچنین یک مدل میان رده با قیمت 699.99 دلار با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت SSD وجود دارد.

مشخصات سخت افزاری

پردازنده Intel Core i5-1035G1
گرافیک Intel UHD Graphics
نمایشگر 12.45 اینچ, رزولوشن 1536×1024 پیکسل, تراکم پیکسل 148ppi, نسبت ابعاد 3:2, مولتی تاچ, PixelSense
بدنه 10.95×8.11×0.62اینچ (278.18×206.17×15.658 میلیمتر), 1.11 کیلوگرم
حافظه رم 8 گیگابایت LPDDR4x
حافظه ذخیره سازی 256 گیگابایت SSD
باتری تا 13 ساعت استفاده معمول از دستگاه
39W Surface Connect charger
پورت ها USB 3.2 Gen 2 Type-C
USB 3.2 Gen 2 Type-A
Surface Connect
3.5mm audio
ورودی Precision trackpad: 115mm x 76.66mm
Five-finger multitouch gesture
Full-size Chiclet-style keyboard with 1.3mm travel
امنیت (Firmware TPM and Hardware TPM (Commercial only
Enterprise-grade protection with Windows Hello sign-in
One Touch sign in with FingerPrint Reader Power button (Surface Laptop Go i5/4GB/64GB does not include Fingerprint Power Button)
ارتباطات WiFi 6: 802.11ax compatible
Bluetooth Wireless 5.0 technology
وبکم 720p HD f/2.0
صوتی Dual far-field Studio Mics
Omnisonic Speakers with Dolby® Audio™ Premium
رنگ Ice Blue
متریال Top & Keyboard Cover: Aluminum
Base: Polycarbonate composite resin system with glass fiber and 30% postconsumer recycled content
سیستم عامل Windows 10 Home in S mode
قیمت 899.99 دلار

طراحی

شمایل بیرونی سرفیس لپ تاپ گو همانند سرفیس لپ تاپ 3 به نظر می رسد. این لپ تاپ همچنین در سه رنگ آبی یخی، ماسه سنگی و پلاتینیومی موجود است. درب و صفحه کلید از جنس آلومینیوم و پایین لپ تاپ از جنس پلی کربنات ساخته شده است.

در سمت راست دستگاه، فقط یک درگاه Surface Connect وجود دارد که به طور معمول USB 3.2 Gen 2 است، زیرا از USB 3.2 Gen 1 با آخرین نسل Surfaces ارتقا یافته است. در سمت چپ، یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A و یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C، به همراه جک صوتی 3.5 میلی متری وجود دارد. چیزی که من از محصولات Microsoft Surface قدردانی می کنم، این است که همه پورت های USB برابر هستند و پورت Surface Connect را در استاندارد بالاتر از پورت USB Type-C معمولی تنظیم نمی کند. متأسفانه، این بدان معنی است که هیچ تاندربولت 3 وجود ندارد.

پورت USB Type-C هم از Power Delivery و هم از دیسپلی پورت پشتیبانی می کند، به این معنی که می توانید از آن برای شارژ استفاده کنید (حداکثر 60 وات، اگرچه شارژر Surface Connect 39 وات است) و می توانید از آن برای پاور نمایشگر 4K استفاده کنید. اگر می خواهید از دو نمایشگر 4K استفاده کنید، به داک Surface Connect و مانیتور USB Type-C نیاز دارید.

مهمتر از همه، این لپ تاپ دارای یک طراحی جمع و جور و سبک بوده و وزن آن 2.45 پوند می باشد که برای مسافرت و به طور کلی حمل آن بسیار مناسب است. متاسفانه، برخلاف سرفیس گو، هیچ گزینه اتصال موبایلی در این محصول وجود ندارد.

صفحه نمایش و کیفیت صدا

Surface Laptop Go دارای صفحه نمایش لمسی 12.45 اینچی با رزولوشن 1536 در 1024 پیکسل است و برخلاف مدل های بزرگترش، از قلم پشتیبانی نمی کند. البته، پشتیبانی از قلم در دستگاه های تاشو مانند این محصول واقعاً لازم نیست و من باید تصور کنم که تعداد کمی از مردم از قلم با هر نسخه از لپ تاپ استفاده می کنند.

صفحه نمایش احتمالاً یکی از بزرگترین نقایص دستگاه است. مثل همیشه، مایکروسافت مواردی مانند دقت رنگ را نادیده گرفته، اما به خاطر داشته باشید که وضوح تصویر در حدود نیم میلیون پیکسل از FHD کمتر است. تراکم پیکسل 148ppi بوده و باعث می شود Surface RT کمترین تراکم پیکسل را در بین دستگاه های سرفیس داشته باشد.

همچنین برای اولین بار از زمان معرفی قابلیت امنیتی Windows Hello در ویندوز 10، خبری از دوربین IR در این محصول نبوده، و بجای آن از سنسور اثر انگشت روی کیبورد استفاده شده است. در واقع این یک اقدام کاهش هزینه نیست، زیرا مدل پایه 549 دلار حتی سنسور اثر انگشت را ندارد. بلندگوهای Dolby Audio به نظر می رسد که وضوح فوق العاده دارد. همانطور که احتمالاً انتظار داشتید، دقیقاً زیاد بلند نمی شوند. این فقط طبیعت دستگاهی مانند این محصول خواهد بود.

صفحه کلید و ترک پد

مایکروسافت نوید یک صفحه کلید با اندازه کامل را برای Surface Laptop Go را داد، و جالب اینکه ارائه می دهد. انتظار داشتم در تایپ کردن مقالات روی این دستگاه با مشکل روبرو شوم، اما مشکلی پیش نیامد. به نظر می رسد که کیفیت این صفحه کلید در واقع همان چیزی است که این را برای من قابل استفاده می کند. صفحه کلید از نظر راحتی و دقت تقریباً مشابه یک لپ تاپ سرفیس معمولی است.

یک چیز متفاوت این است که صفحه کلید دارای نور پس زمینه نیست. این حرکت مطمئناً در مورد کاهش هزینه بوده، زیرا دلیل دیگری برای کنار گذاشتن این ویژگی وجود ندارد. درست مانند کیبورد، ترک پد نیز یک تجربه خوب را ارائه کرد. این ترک پد از شیشه Precision بوده که در هنگام لمس احساس صاف و راحتی را برای کاربر ایجاد می کند.

عملکرد و عمر باتری

مهم این است که شما به Surface Laptop Go به عنوان یک وسیله بهره وری فکر کنید که می تواند در حین حرکت استفاده شود. این برای سازندگان ساخته نشده و برای استفاده معمول کاربرد دارد. مایکروسافت بجای تراشه پنتیوم گلد 4425Y سرفیس گو، از پردازنده 15 واتی اینتل Core i5 استفاده کرده است.

تراشه Core i5-1035G1 که در تمام تنظیمات Surface Laptop Go وجود دارد، می تواند با پردازنده های Core i5-1035G4 و Core i5-1035G7 رقاب کند که هم اکنون به ترتیب در سرفیس پرو 7 و سرفیس لپ تاپ 3 مورد استفاده قرار می گیرد. شماره کنار “G” نشانگر قدرت گرافیکی است، بنابراین یک پردازنده G7 دارای بهترین Iris Plus Graphics بوده که اینتل ارائه می دهد. G1 دارای گرافیک UHD کمتری است. Surface Laptop Go کاملاً در مورد بهره وری بوده و کاملاً عالی است.

همچنین مدلی که مایکروسافت در حال بررسی بوده، دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD است. بخاطر داشته باشید که مدل پایه دارای 4 گیگابایت رم است و 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی با سرعت پایین تر eMMC دارد. مایکروسافت در این لپ تاپ، عمر باتری 13 ساعت استفاده معمول را وعده داده است. در بررسی که انجام شده، عمر باتری کاملا راضی کننده نبود، چراکه با گذاشتن روی حالت صرفه جویی در مصرف باتری و روشنایی 50 درصد، تا 6 ساعت باتری کار کرد که مثل همیشه، این کار به طور منظم در مرورگر کروم، وان نوت، اسکایپ، اسلک و غیره انجام شد.

جمع بندی

به طور کلی، سرفیس لپ تاپ گو، یک لپ تاپ کوچک بسیار خوب بوده، ولی بخش از ارزش پیشنهادی نیست. با اینکه لپ تاپ کامپکت بوده ولی وزن سبکی ندارد. همچنین این لپ تاپ مایکروسافت معایبی نظیر، عمر باتری متوسط، تراکم پیکسلی کم، نبود نورپس زمینه کیبورد و LTE دارد. تمام موارد منفی این لپ تاپ را می توان در برگه مشخصات مشاهده کرد. بقیه دستگاه لذت بخش است.

این لپ تاپ دارای این طرح زیبا دو رنگ در یک رنگ آبی یخی، اما ظریف است. درب آلومینیومی باعث می شود تا دقیقاً مانند یک لپ تاپ Surface Laptop 3 کوچک به نظر برسد و درگاه های مشابه نیز به آن کمک می کنند. پایه پلی کربنات ظاهری منحصر به فرد به آن بخشیده است، که من در واقع طراحی تمام آلومینیومی را ترجیح می دهم. این لپ تاپ همچنین دارای یک حسگر اثر انگشت one-touch است، بنابراین حتی اگر دوربین IR وجود ندارد، نیازی نیست که وقت بیشتری را برای ورود به سیستم صرف کنید و البته عملکرد کامل Core i5 دارد.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا دو رنگ
  • سبک و جمع و جور
  • سنسور اثر انگشت one-touch
  • عملکرد کامل Core i5

نکات منفی

  • عمر باتری متوسط
  • نداشتن اتصال LTE
  • تراکم پیکسلی پایین
  • فاقد نور پس زمینه در صفحه کلید

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا