آرم نامی آشنا در دنیای فناوری محسوب می‌شود؛ اما معمولا چیپست‌های آن درون سیستم‌های کامپیوتری کوچک و گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنوز در بازار سیستم‌های کامپیوتری و لپ‌تاپ حضور پررنگی ندارند. با نزدیک‌ شدن به زمان رونمایی از تراشه اپل، آرم نیز معماری جدید Cortex-A78C را معرفی کرده تا در آینده نزدیک شاهد رونمایی از سیستم‌های کامپیوتری مبتنی بر پردازنده آرم باشیم.

ARM Cortex-A78C بخشی از همان خانواده پردازنده Cortex-A78 است که در بهار امسال رونمایی شد. اما به طور خاص برای دستگاه های همراه با عملکرد بالا و همیشه روشن مانند لپ تاپ ها طراحی شده است. یکی از بزرگترین تفاوت‌هایی که در مورد این تراشه وجود دارد مربوط به این است که بر خلاف معماری big.LITTLE که چندین هسته قدرتمند در کنار چند هسته ضعیف‌تر با مصرف پائین جفت می شدند، سازندگان این بار می‌توانند از بین استفاده از شش یا هسته پردازشی برای دستگاه‎های خود انتخابی داشته باشند. جدا از اینکه تولید کننده چه نوع پیکربندی را انتخاب کند، تمامی هسته‌های این تراشه فقط با هدف قدرت و راندمان بالا طراحی شده‎اند تا در پردازشات سنگین، تمامی هسته با تمام توان وظیفه خود را ایفا کنند.

ARM Cortex-A78C حافظه پنهان بیشتری نسبت به سایر اعضای خانواده دارد و از حداکثر 8 هسته پردازنده بزرگ در یک تراشه پشتیبانی می کند، که عملکرد چند رشته ای بهتری نسبت به تراشه Cortex-A78 کلاس گوشی های هوشمند ارائه می دهد. طبق گفته ARM، همراه با 8 مگابایت حافظه پنهان L3 و سایر پیشرفت ها باید منجر به عملکرد بهتر بازی ها یا بارهای کاری شود که شامل مجموعه داده های بزرگ است.

چنین معماری وقتی در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G78 قرار می‌گیرد، برای گیمینگ گزینه مناسبی خواهد بود. یکی از نقاط قوت کورتکس A78C، امنیت بالاتر آن است. آرم ادعا می‌کند که این معماری با امنیت بالایی که دارد برای لپ‌تاپ‌های اداری گزینه مناسبی خواهد بود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *