تراشه رده بالای سامسونگ از سال 2016 میزبان هسته‌های پردازشی جدیدی با نام Mongoose هستند که هنر دست خود مهندسان شرکت است اما به نظر باید به زودی غزل خداحافظی را با این هسته‌ها بخوانیم؛ سامسونگ تصمیم به تعطیل کردن بخش طراحی پردازنده‌های اختصاصی خود گرفته است.

سامسونگ در خبری ناامیدکننده اعلام کرده است قصد دارد یکی از بخش‌های فعالش را به‌طور کامل تعطیل کند. براساس اخبار رسمی، فعالیت بخش تولید هسته‌ی سفارشی CPU در شرکت سامسونگ قرار است برای همیشه متوقف شود. این مرکز تحقیق‌و‌توسعه که حدودا ۲۹۰ نفر در آن کار می‌کنند، دیگر روی پروژه‌های آینده سامسونگ کار نخواهد کرد. این برنامه از روز 31 دسامبر (آخرین روز سال جاری میلادی) اجرا خواهد شد.

در همین زمینه وبسایت Android Authority در استعلامی از سامسونگ علت این تعدیل نیروی گسترده در مرکزی که غالباً کارمندان آن از مهندسین با تجربه و رده بالای شرکت در زمینه طراحی پردازنده هستند را جویا شده است. در پاسخ به این استعلام، سامسونگ اینگونه پاسخ داده است:

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده توسط تیم تحلیل وضعیت ما در بخش System LSI (که وظیفه آن طراحی سیستم‌های مجتمع در مقیاس بزرگ است) به این نتیجه رسیده‌ایم که برای باقی ماندن در بازار رقابت جهانی، باید قسمتی از بخش‌های تحقیق و توسعه‌ ما در شهرهای آستین و سن خوزه، مشمول انتقال شوند.

سخنگوی سامسونگ گفته که این تصمیم در راستای تضمین رقابت پذیری شرکت اخذ شده است. با توجه به این که کوالکام در حال حاضر برترین سازنده چیپست از لحاظ کارایی و کاهش مصرف انرژی به شمار می آید، دستگاه های موبایل مجهز به پردازنده اگزینوس، عملکرد کندتری در شرایط مختلف داشته و باتری بیشتری مصرف می کنند. از آنجا که سامسونگ قرار است از هسته های کارآمد ARM استفاده کند، می توان حدس زد که شایعات مبنی بر تجهیز اگزینوس 9830 به چهار هسته کورتکس A77 صحت پیدا کنند.

به هر حال توقف تولید این پردازنده ها موجب سرمایه گذاری بیشتر در سایر محصولات خواهد شد. به عنوان مثال، می توان به همکاری سامسونگ و AMD در ساخت GPUهای سفارشی جدید اشاره کرد. به علاوه شایعاتی مبنی بر ساخت GPUهای داخلی برای گوشی های هوشمند مخصوص بازی منتشر شده اند. ظاهرا این غول آسیایی یک معماری GPU جدید را طراحی کرده که در گوشی های موبایل و سوپر کامپیوترها به کار می رود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *