بدنبال معرفی تراشه اختصاصی M1، اپل در جریان رویدادش از نسخه جدید لپ تاپ مک بوک ایر 2020 با این تراشه جدید پرده برداری کرد. این اولین MacBook Air و یکی از اولین لپ تاپ هایی است که از CPU های مبتنی بر Arm خود اپل بهره می برد. به گفته اپ مک بوک ایر 2020، سه برابر سریع‌تر از «پرفروش‌ترین لپ تاپ ویندوزی هم رده» و سریع‌تر از «98 درصد لپ تاپ‌های فروخته شده در سال گذشته میلادی است.» مک بوک ایر جدید اولین گام اپل در جهت مهاجرت به پردازنده‌های اختصاصی و جدایی از پردازنده‌های اینتل به شمار می‌رود که اپل در 15 سال گذشته از آن‌ها در مک بوک‌ها استفاده کرده است.

مک‌بوک ایر به‌لحاظ ظاهر و طراحی هیچ تفاوتی با نسخه‌ اینتل ندارد و همانند گذشته با ظاهر قطره‌مانند، ضخامت باریک و بدنه‌ی یکپارچه‌ی آلومینیومی تولید می‌شود. مک بوک ایر جدید از نمایشگر 13.3 اینچی قبلی با حاشیه‌های نسبتا باریک بهره می‌گیرد با این تفاوت که اکنون از فضای رنگی گسترده‌ی P3 نیز پشتیبانی می‌کند. مک بوک ایر 2020 همچنین  حداکثر 16 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه SSD، درگاه‌های تاندربولت و USB 4 برخوردار بوده و از وای فای 6 و تاچ آیدی پشتیبانی می‌کند. اپل می‌گوید مک بوک ایر تا 15 ساعت برای وب گردی و 18 ساعت برای پخش مدیا شارژدهی دارد.

اپل ادعا می کند تراشه عملکرد و بازدهی بهتری نسبت به رقبای اینتل ارائه می دهند. اما بزرگترین مزیت سیستم های Arm این است که آنها قادر به اجرای اپلیکیشن های iOS و iPadOS در macOS هستند. اپل برنامه‌های اختصاصی macOS مثل Pages, Numbers و Keynote را آپدیت کرده تا بدون مشکل با پردازنده جدید اجرا شوند. مایکروسافت و ادوبی نیز برخی از برنامه‌های خود را با M1 سازگار کرده‌اند. مک بوک ایر جدید از سیستم عامل macOS Big Sur برخوردار است که شامل یک شبیه ساز به نام Rosetta 2 می‌شود که قادر به «ترجمه» یا سازگار کردن برنامه‌هایی هست که تاکنون برای معماری Arm آپدیت نشده‌اند. مک بوک ایر جدید با قیمت پایه 999 دلار و برای مصارف آموزشی با قیمت 899 دلار به بازار عرضه خواهد شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *