سخت افزار
موضوعات داغ

اپل M1 معرفی شد؛ اولین تراشه اختصاصی برای مک برپایه آرم

اپل دقایقی قبل در جریان رویداد ONE MORE THING، تراشه جدید M1 را معرفی کرده است که به نسل جدید مک ها مبتنی بر Arm قدرت می بخشد. این یک پردازنده 5 نانومتری است، دقیقاً مانند A14 Bionic که جدیدترین پرچمداران آیفون خود را تأمین می کند.

اپل می گوید پردازنده جدید روی بهره وری انرژی متمرکز است. این پردازنده، هشت هسته ای داشته که به گفته اپل بهترین عملکرد دنیا به ازای هر وات پردازنده را دارد. به گفته اپل، در یک چهارم میزان مصرف برق، همان عملکرد یک پردازنده مرکزی لپ تاپ را دارد. اپل می‌گوید تراشه‌ M1 مجهز به چهار هسته‌ قدرتمند به‌همراه چهار هسته‌ کم‌مصرف است. ترکیب هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف، مدت‌ها است در تراشه‌های ساخته‌شده برپایه‌ معماری آرم دیده می‌شود.

این نوع طراحی باعث می‌شود تراشه بتواند وظایف سنگین را به‌خوبی انجام دهد و درعین‌حال به‌هنگام انجام کارهای پس‌زمینه سراغ هسته‌های کم‌مصرف برود تا درنهایت مصرف کلی انرژی تراشه کاهش یابد. تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم در دستگاه‌های قابل‌حمل نظیر لپ‌تاپ و گوشی و تبلت که به شارژ مجدد نیاز دارند، بسیار پراهمیت است. تراشه‌ M1 افزون‌بر پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای، مجهز به پردازنده‌ای گرافیکی با حداکثر هشت هسته‌ پردازشی است. پردازنده‌ گرافیکی تراشه‌ی M1 مجموعا 128 واحد اجرایی (Execution Unit) دارد و می‌تواند حداکثر 24675 رشته (Thread) همزمان را مدیریت کند.

همچنین، M1 به یک موتور عصبی با 16 هسته پردازشی مجهز شده است. چیپست جدید اپل به یک کنترلر USB 4، موتور انکد و دیکد محتوای رسانه‌ای و ناجیه امن مجهز است. کوپرتینویی‌ها مدعی هستند که این چیپ می‌تواند در لحظه رایانه‌های مک را از حالت Sleep به حالت آماده به کار بیاورد و حتی در هنگام اجرای وظایف سنگین مانند رندر برنامه‌های سه‌بعدی یا ویرایش تصاویر RAW نیز عملکردی بی‌نقص از خود نشان می‌دهد.

اپل می گوید که تمام اپلیکیشن های خود را برای پردازنده های جدید بهینه کرده است. اپل می گوید Final Cut Pro شش برابر سریعتر است و Logic Pro می تواند تا سه برابر تعداد آهنگ های صوتی را مدیریت کند. اپل می گوید، برنامه های ارائه دهندگان شخص ثالث مانند ادوبی نیز در حال آمدن هستند. لایت روم در اواخر امسال راه اندازی می شود، و فتوشاپ در سال آینده عرضه می شود. توسعه‌دهندگانی مانند ادوبی برنامه‌های خود را برای استفاده از قدرت اپل سیلیکون تا پایان سال جاری میلادی بروزرسانی خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا