در سال 2020، وان پلاس برگ جدیدی در تاریخ این شرکت باز کرده است. علاوه بر این، وان پلاس امسال شاهد ترک موسس و مدیر عامل خود، یعنی کارل پی با کمپانی بود. جالب است که مدل‌های جدید نورد دقیقا پس از ترک کمپانی توسط پِی معرفی شدند. این مدل‌ها Nord N10 5G و Nord N100 هستند که در ادامه مدل Nord N10 5G را بررسی خواهیم کرد.

از آنجا که گوشی وان پلاس نورد اولیه هرگز به بازار آمریکا نرسید، نورد N10 5G ارزان ترین گوشی 5G شرکت در بازار آمریکا محسوب می‌شود. به همین دلیل هم اختلاف قیمت چشم گیری بین این مدل و وان پلاس 8 5G پرچمدار در آمریکا وجود دارد. جالب است که علی رغم داشتن تعداد بسیار کمی مدل گوشی هوشمند در آمریکا، وان پلاس یکی از تنها برند‌های چینی در آمریکا محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

  • بدنه: 163 در 74.7 در 8.95 میلیمتر; 190 گرم.
  • نمایشگر: 6.49 اینچ IPS LCD ; رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل, 20:9 نسبت ابعاد; 405ppi تراکم; 90 هرتز نرخ رفرش ریت; گوریلا گلس 3.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 690؛ گرافیک Adreno 619L
  • حافظه: 6 گیگابایت LPDDR4x رم+ 128 گیگابایت UFS 2.1؛ (قابل ارتقا تا 512 گیگابایت از طریق کارت microSD یا شیار ترکیبی سیم کارت 2 در نسخه اروپایی)
  • دوربین پشتی: 64 مگاپیکسل(اصلی) f/1.7 دیافراگم, 0.7µm پیکسل+ 8 مگاپیکسل (اولتراواید) f/2.25 دیافراگم, 119 درجه میدان دید + 2 مگاپیکسل (ماکرو) f/2.4 دیافراگم, 1.75µm پیکسل + 2 مگاپیکسل (مونوکروم) f/2.4 دیافراگم, 1.75µm پیکسل; LED فلش; پشتیبانی از تصاویر RAW در دوربین اصلی.
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل, f/2.05 دیافراگم, 1µm پیکسل.
  • فیلمبرداری: پشتی: 4K @ 30fps, 1080p @ 120fps, 720p @ 240fps, 4K timelapse; جلویی: 1080p @ 60fps.
  • باتری: 4300 میلی آمپر ساعتی; پشتیبانی از (OnePlus Warp Charge 30T (5V @ 6A.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت; NFC; بلوتوث 5.1; جک هدفون 3.5 میلی متری.

گوشی های وان پلاس همیشه دارای عناصر غافلگیرکننده یا ویژگی بوده که باعث شده در میان رقبا برجسته شود، اما Nord N10 5G اصلاً چنین احساسی ندارد. این احساس می شود مانند یک تلفن هوشمند است که به منظور پر کردن شکاف در پرتفوی شرکت، به سرعت در حال گسترش است. ما همیشه وان پلاس را به دلیل بسته بندی باکیفیت در پرچمدارانش تحسین می کنیم، اما در گوشی های Nord چنین چیزی نخواهید یافت. بسته بندی سری Nord به رنگ سیاه و آبی است و داخل جعبه خود گوشی، شارژر Warp Charge 30T و کابل شارژ USB-A به USB-C قرمز روشن قرار دارد. همچنین یک ابزار سیم کارت و برخی اسناد وجود دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

صادقانه بگویم طراحی N10 5G الهام بخش نیست. در نگاه اول، ممکن است آن را با سامسونگ Galaxy A51 با تنظیم دوربین مستطیل و چهارگانه خود اشتباه بگیرید. اگرچه صفحه و قاب پشتی هر دو از پلاستیک ساخته شده اند، اما به طرز قانع کننده ای مانند شیشه و فلز به نظر می رسند. البته این حس به محض در دست گرفتن گوشی از بین می‌رود. گوشی تا حد زیادی سبک وزن و تو خالی به نظر می‌رسد. با این حال نمی‌توان گفت که این گوشی حسی شبیه به یک اسباب بازی دارد.

پنل پشتی کم رنگ است و گرچه این یک انتخاب اصلی طراحی نیست، اما به خوبی اجرا شده است و واقعاً نمای فوق العاده این تلفن پلاستیکی را به فروش می رساند. آرم و مارک تجاری وان پلاس در زیر سطح چاپ شده، بنابراین پاک نمی شوند. اسکنر اثر انگشت درست در وسط پشت قرار دارد و به راحتی حس می شود. برجستگی دوربین کمی بیرون زنده، هرچند نه به اندازه برخی از پرچمداران گلکسی سامسونگ امسال – وقتی روی میز قرار می گیرد مستعد تاب خوردن سبک است.

هیچ خط آنتن قابل مشاهده ای در اطراف قاب وجود ندارد، بنابراین یکپارچگی در تمام گوشی را می پیچد. فریم گوشی ممکن است کمی نازک و زیادی گرد به نظر برسد.اگر این قاب کمی صاف تر یا ضخیم تر بود، نگه داشتن آن در دوره های طولانی استفاده راحت تر بود. با این حال کلید‌های فیزیکی پاور و ولوم همگی محکم بوده و بازخورد خوبی دارند.

یک کلید پاور در سمت راست بالا و یک دکمه تنظیم صدا در سمت چپ وجود دارد. سینی سیم کارت نیز در سمت چپ، بالای کلیدهای تنظیم صدا قرار دارد و بسته به نوع آن، سینی از یک یا دو سیم کارت پشتیبانی می کند. همه نسخه ها از کارت microSD پشتیبانی می کنند. جک هدفون 3.5 میلی متری در پایین تلفن، در سمت چپ میکروفون مکالمه و پورت USB-C وجود دارد.  در قسمت جلویی نمایشگر LCD نورد N10 5G توسط پوشش گوریلا گلس 3 محافظت می شود. لبه زیرین از بقیه بزرگتر است و لبه بالایی کمی از لبه های کناری بزرگتر است. در مرحله بعدی، نگاه عمیق تری به روشنایی صفحه نمایش و دقت رنگ و همچنین دوام باتری خواهیم داشت.

صفحه نمایش

گوشی وان پلاس نورد N10 5G دارای صفحه نمایش 6.49 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و نسبت ابعاد 20 به 9 است. همچنین نمایشگر این گوشی از نرخ رفرش ریت 90 هرتز پشتیبانی می کند. نرخ تازه سازی بالا در اینجا به اندازه صفحه نمایش OLED خوب به نظر نمی رسد. اگرچه به نظر ذهنی است، اما این واقعیت تغییری نمی کند که وان پلاس یک صفحه نمایش را با صرفه جویی در هزینه برای N10 5G انتخاب کرده است.

این صفحه نسبت به صفحه نمایش AMOLED نورد یک گام بسیار پایین در کیفیت است. حتی در این صورت، صفحه نمایش قادر به نگهداری در این محدوده قیمت است. میزان روشنایی حداکثر 440 نیت است و با روشنایی اتوماتیک از آن بالاتر نمی رود. در همین حال، حداقل روشنایی فقط 2.4 نیت است. خوانایی نور خورشید به طور کلی برای دامنه قیمت مناسب نیست. در نور بسیار روشن ، نمایشگر کنتراست خود را نیز تنظیم می کند تا دیدن آن راحت تر شود.

هیچ پروفایل رنگی وجود ندارد، اما یک نوار لغزنده دمای رنگ وجود دارد که به طور بالقوه می تواند به دقت رنگ کمک کند. به طور پیش فرض ، نوار لغزنده روی انتهای خنک کننده تنظیم شده است. این صفحه نمایش دارای deltaE متوسط 3.4 با حداکثر deltaE 6 است.

عمر باتری

Nord N10 5G یک باتری 4300 میلی آمپری دارد که نه چندان بزرگ و نه چندان کوچک است. در تست‌های صورت گرفته، باتری در حالت استندبای تا 99 ساعت دوام دارد. این رقم در صورت پخش مداوم ویدیو تا 15 ساعت و 10 دقیقه کاهش پیدا می‌کند که باز هم رکوردی متوسط است.

شارژر 30 واتی این گوشی می‌تواند ظرف مدت 30 دقیق تا 66 درصد باتری را پر کند. شارژ کامل نیز تنها 52 دقیقه طول می‌کشد.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

وان پلاس به تازگی تأیید کرده که تنها قصد دارد N10 5G را به اندروید 11 به روز کند و دو سال وصله امنیتی ارائه دهد، بنابراین اگر از این دستگاه برای مدت طولانی می خواهید، انتظار می رود این نکته را بخاطر داشته باشید. وان پلاس از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که برنامه به روزرسانی مطابق با دستگاه های دیگر در حد قیمت N10 5G است. با این حال این رابط کاربری همچنان بر مبنای Android 10 است و خبری از ارتقا به Android 11 نیست.

همه ویژگی های نرم افزاری که در OxygenOS با سایر پرچمداران وان پلاس مشاهده کردیم راه خود را در اینجا باز کرده اند به جز برخی ویژگی ها که به دلیل محدودیت های سخت افزاری مانند صفحه نمایش همیشه روشن یا پروفایل های رنگ در دسترس نیستند. اگرچه در تنظیمات صفحه نمایش “همیشه روشن” وجود ندارد، اما می توانید آن را طوری تنظیم کنید که هنگام بلند کردن تلفن یا ورود اعلان فعال شود، بنابراین کاربرد این ویژگی کاملاً کمرنگ نیست.

استفاده از پنل LCD با هزینه کمتر باعث می شود صفحه نمایش از پروفایل های رنگی استفاده نکند، اما اگر بخواهید تنالیته های سفید را تنظیم کنید باز هم یک نوار لغزنده دمای رنگ وجود دارد. صفحه LCD امکان اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش را محدود می کند، بنابراین سنسور در پشت تلفن قرار دارد. ما با اسکنر عملکرد متناقضی را تجربه کردیم، اما به روزرسانی اخیر OTA این مشکل را برطرف کرد و نتیجه بهتری داشت.

وان پلاس انتقال داده ها را با برنامه OnePlus Switch آسان می کند. با دستگاه های اندروید یا iOS کار می کند و تقریباً همه چیز را منتقل می کند. با این وجود، یک برنامه گاه به گاه وجود دارد که باید به صورت دستی منتقل شود، مانند WhatsApp یا برنامه هایی که باید وارد آن شوید.

چیپست به کار رفته در این گوشی، چیپست 5G جدید کوالکام، یعنی اسنپدراگون 690 است. این چیپست تنها از باند 6 گیگاهرتزی 5G پشتیبانی می‌کند. خبر خوب این است که این چیپست از لحاظ امکانات و توان پردازشی، تا چند سال آینده به مشکل بر نخواهد خورد. اسنپدراگون 690 5G یک چیپست هشت هسته ای است که با فرایند 8 نانومتری ساخته شده است. این مجموعه از 2 خوشه تشکیل شده، که یکی با 2 هسته 2.0 گیگاهرتز Kryo 560 Gold و دیگری با هسته های 1.7 گیگاهرتز Kryo 560 نقره ای است. گرافیک ها توسط پردازنده گرافیکی Adreno 619L تغذیه می شوند. اسنپدراگون 690 به هیچ وجه یک چیپست سطح پایین نیست. عملکرد در استفاده روزمره بسیار سریع و پاسخگو بود. همچنین به همراه تراشه 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.1 همراهی می کند.

کیفیت دوربین

لنز‌های دوربین بهتر مدت‌هاست راه خود را به گوشی‌های میان رده و ارزان تر باز کرده اند. علاوه بر این، یکی از عوامل مهم در کیفیت تصاویر ثبت شده، الگوریتم‌های نرم افزاری هستند. خوشبختانه این گوشی هم در بخش سخت افزار و هم در بخش نرم افزار، قدرتمند عمل کرده است. لنز اصلی وضوحی 64 مگاپیکسلی داشته که البته از OIS بی بهره است.

لنز دیگر نیز یک لنز 8 مگاپیکسلی فوق عریض است. ما همچنین دو لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی و مونوکروم 2 مگاپیکسلی را داریم که صرفا کاربردی هستند. در نور طبیعی روز کیفیت تصاویر تا حد زیادی یکسان و قابل قبول است. با این حال ثبت یک تصویر عالی ممکن است کمی دشوار باشد. این مورد هم به دلیل نوسانات کنتراست است. عکاسی در شب نیز به لطف لنز فوق عریض و الگوریتم‌های به کار رفته، بسیار خوب بوده و قابل مقایسه با تصاویر Pixel 4a در نور کم است.

OnePlus Nord N10 5G همچنین قادر به ضبط ویدیو‌های 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه یا 1080p با سرعت 60 فریم بر ثانیه است. خوشبختانه در حالت فیلم برداری، تصویر از پایدارسازی دیجیتال بهره می‌برد.

جمع بندی

گوشی وان پلاس نورد اولیه از هر نظر نسبت به N10 5G برتر است. البته که N10 5G با قیمت گذاری پایین تر، بازار گوشی‌های میان رده‌‌ی ارزان تر را مورد هدف گرفته است. این گوشی رقبای قدرتمندی از برند‌های اوپو و ریلمی را در این بازار مقابل خود خواهد داشت. با این حال نورد N10 5G به هیچ عنوان گوشی ضعیفی نیست و به جز طراحی تکراری، نقطه ضعفی در بازه‌‌ قیمتی زیر 400 دلار ندارد.

[one_half]نکات مثبت

  • پشتیبانی از 5G با قیمت مناسب
  • پشتیبانی از شارژ سریع Warp Charge 30T
  • رابط کاربری Oxygen OS نرم و روان است
  • عمر باتری خوب
  • حالت Nightscape عکس های عالی در نور کم می گیرد

[/one_half][one_half_last]نکات منفی

  • طراحی غیر الهام بخش
  • نمایشگر متوسط
  • عملکرد پایین سنسور اولتراواید در عکس برداری
  • موتور ویبره ضعیف
  • سنسور اثر انگشت کند عمل می کند.

[/one_half_last]

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *