موزیلا امروز نسخه 84 مرورگر محبوب فایرفاکس را برای کاربران منتشر کرده که پشتیبانی از پردازنده مبتنی آرم اپل M1 به همراه دارد. نسخه فایرفاکس 83 درست پس از معرفی تراشه جدید اپل منتشر شده و مجبور به اجرا با استفاده از نرم افزار شبیه سازی Rosetta 2 اپل در Mac های جدیدتر بود.

جدا از پشتیبانی از تراشه های اپل سیلیکون، لازم به ذکر است که فایرفاکس 84 آخرین نسخه‌ای است که از ادوبی فلش (Adobe Flash) پشتیبانی می‌کند؛ این افزونه  که اولین ‌بار در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، گاهی به‌عنوان نقطه‌ضعف امنیتی عمل می‌کرد و اکنون تا حد زیادی با HTML5 و Unity جایگزین شده ‌است.

به ‌گفته‌ی موزیلا، قابلیت WebRender یک ارتقا بزرگ محسوب می‌شود. این سرویس به دستگاه‌های مبتنی بر مک OS بیگ سر و دستگاه‌های ویندوزی مجهز به گرافیک یکپارچه نسل ششمی اینتل (ویندوز ۷ یا ۸) گسترش یافته است. علاوه بر این، محیط دسکتاپ گنوم X11 از این قابلیت بهره‌مند خواهند شد. وب‌رندر در حقیقت یک موتور رندر دوبعدی (2D) مبتنی بر پردازنده‌ گرافیکی، ساخته‌شده در Rust است و هدف اصلی‌اش این است که سرعت بخشیدن به صفحات وب را سریع‌تر و روان‌‌تر ارائه دهد.

آخرین نکته قابل ذکر نیز مربوط به لینوکس است. موزیلا می گوید که اکنون از “تکنیک های مدرن تر” برای اختصاص حافظه مشترک در لینوکس استفاده می کند که عملکرد کلی را بهبود می بخشد و سازگاری را با داکر یا Docker افزایش می دهد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *