گوشی سامسونگ گلکسی A42 5G یک گوشی هوشمند بسیار عجیب و غریب است. این گوشی به عنوان ارزان‌ترین گوشی 5G معرفی شد و هفته‌ها مورد تمسخر قرار گرفت تا بالاخره مشخصات کامل آن اعلام شد و خیلی‌ها از تعجب انگشت به دهان ماندند. نه تنها این بلکه Galaxy A42 5G جدید همچنین به عنوان یک وسیله بازی عالی با یک باتری بسیار بزرگ در حال شکل گیری است. ما در این مطلب قصد داریم که به نقد و بررسی این گوشی میان رده جدید بپردازیم.

گلکسی A42 5G از طراحی زیبایی که در گلکسی A41 دیدیم دور نیست و با ظاهری جذاب و Prism Dot نیز ارائه می شود. اما اکنون بزرگتر شده است زیرا سامسونگ این بار صفحه نمایش 6.6 اینچ سوپرامولد را انتخاب کرده است. ممکن است بزرگتر باشد، اما وضوح تصویر به اچ دی پلاس کاهش یافته است. حداقل اسکنر اثر انگشت جای خود را در زیر نمایشگر باز کرده است و این ویژگی برای بسیاری از میان رده ها نمی تواند تطابق داشته باشد چرا که ویژگی گرانی به شمار می رود. البته که وجود این نوع از اسکنر، آن چنان هم طرفداری ندارد.

مشخصات سامسونگ گلکسی A42 5G

  • بدنه: 164.4 در 75.9 در 8.6 میلی متر؛ 193 گرم؛ بدنه پلاستیکی.
  • صفحه نمایش: 6.60 اینچ سوپر امولد ، وضوح 720 در 1600 پیکسل، نسبت ابعاد 20:9 ، 266ppi.
  • چیپ ست: کوالکام اسنپدراگون 750G 5G (هشت نانومتر): هشت هسته ای (دو هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 570 و شش هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 570)؛ گرافیک آدرنو 619.
  • حافظه: 128 گیگابایت 4 گیگابایت رم، 128 گیگابایت 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت 8 گیگابایت رم؛ UFS 2.1 ؛ microSDXC (از شیار سیم کارت مشترک استفاده می کند).
  • سیستم عامل / نرم افزار: اندروید 10، One UI 2.5.
  • دوربین عقب:  واید (اصلی): 48 مگاپیکسل, f/1.8, 1/2.0″, 0.8µm, PDAF; اولتراواید: 8 مگاپیکسل, f/2.2, 123˚; ماکرو: 5 مگاپیکسل, f/2.4; عمق: 5 مگاپیکسل, f/2.4.
  • دوربین جلو: 20 مگاپیکسل ، f/2.2 (عریض).
  • ضبط ویدئو: دوربین عقب: 4K@30fps, 1080p@30fps, 720p@480fps؛ دوربین جلو: 1080p@30fps.
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت شارژ سریع 15 وات.
  • متفرقه: حسگر اثر انگشت (زیر نمایشگر ، اپتیکال)؛ NFC؛ جک 3.5 میلی متری

گلکسی A42 5G در یک جعبه کاغذی جمع و جور بسته بندی شده است. این بسته شامل یک شارژر 15 وات ، کابل USB-C و یک هدست ارزان قیمت با میکروفون است. یک جعبه محافظ سیلیکونی نیز در داخل جعبه وجود دارد که در محفظه کاغذ پنهان شده و تا حدی در داخل درب کاغذ گیر کرده است.

طراحی و کیفیت ساخت

عده زیادی از کاربران گوشی‌های هوشمند، طرفدار سامسونگ و کاری هستند که این کمپانی با طراحی سری گلکسی A می‌کند. سامسونگ مطمئنا می‌داند چه کار کند که طراحی گوشی‌های سری A نه تنها زیبا و دلربا، بلکه منحصر به فرد و خاص باشد. در حال حاضر فکر نمی‌کنیم گوشی دیگری به جز A42 5G طراحی Prism Dot داشته باشد.

پشت یک شاهکار هندسی جذاب است. فرقی نمی کند که کدام یک از نسخه های Prism Dot را بدست آورید، پنل از نظر بصری به چهار قسمت جدا می شود ، این رنگ از سفید، خاکستری و مشکی شروع می شود و از پایین به سمت رنگ های روشن تر می رود. همه راه راه به جز نوار فوقانی دارای این الگوی خال خال است و نور را به شکل رنگین کمان شکسته است. ما طرفدار این طرح هستیم.

با وجود قاب پشتی جذاب، این گوشی یک دستگاه هوشمند سنتی است: یک صفحه‌نمایش بزرگ و تخت در قسمت جلو، قاب براق منحنی در طرفین و یک قاب پلاستیکی خمیده و براق در پشت گوشی! این گوشی کاملا از پلاستیک ساخته شده، اما کیفیت خوبی دارد و حس ارزان‌بودن به کاربر نمی‌دهد. نمایشگر 6.6 اینچی سوپر‌امولد یکی از بزرگ‌ترین تغییرات این گوشی در مقایسه با مدل‌های A41 و A40 است. این نمایشگر بسیار بزرگ‌تر است و در عین حال وضوح کمتری (+HD) دارد. ناچ یا بریدگی قطره آب (Waterdrop) مثل مدل‌های قبلی است و در واقع محل قرارگیری دوربین سلفی است.

پنجره مشبک گوش تقریباً در بالای دوربین جلو قابل رویت نیست و روی خود قاب حک شده است. صفحه نمایش دارای حاشیه های ظریف نازکی است، هرچند که چانه برای OLED کمی غیر معمول است. هنوز هم ، برای چنین تلفن مقرون به صرفه ای، ما این مسئله را ایجاد نمی کنیم. اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه، در اطراف قسمت پایین پنهان شده است. کار با سرعت مطلوبی انجام می شود و به همان نسبت دقیق این سنسورها دقیق است. ما با استفاده از قطعه مشکلی نداشتیم.

صفحه پشت کمی خمیده است و علاوه بر ظاهر جالب آن، تنظیم دوربین مربع تنها چیزی است که در اینجا مورد توجه قرار می گیرد. این شامل سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی، اولتراواید 8 مگاپیکسلی، ماکرو 5 مگاپیکسلی و سنسور عمق 5 مگاپیکسلی است. فلاش LED خارج از این چیدمان است. این قاب در اطراف کناره های آن کمی خمیده است و این شکل مورد پسند ما نیست زیرا باعث گرفتن درد می شود، اما در واقع خوب است.

در لبه سمت چپ گلکسی A42 5G درگاه سیم‌کارت و در سمت راست دکمه پاور و کنترل صدا وجود دارد. در بالای گوشی چیزی به جز میکروفون مخاطب وجود ندارد. لبه پایینی میزبان جک 3.5 میلی‌متری صدا، پورت USB-C، بلندگو و میکروفون است. متاسفانه بدنه براق این گوشی مستعد جذب اثر انگشت و چربی و لکه است. همه‌چیز به A42 5G می‌چسبد و خیلی زود آن را کثیف می‌کند. تمیز کردن گوشی آسان است، اما بهتر است از یک کاور محافظ برای گوشی و نمایشگر آن استفاده کنید.

صفحه نمایش

این گوشی یک صفحه‌نمایش بزرگ 6.6 اینچی سوپر آمولد با وضوح 1600 در 720 پیکسل دارد و نسبت تصویر آن 20:9 است. این نمایشگر از الگوی طراحی Infinity-U استفاده کرده و به این معنی است که یک بریدگی یا ناچ به شکل قطره آب دارد که محل قرارگیری دوربین سلفی است. در حالی که اولین گوشی این خانواده یعنی A40 محافظ گوریلا گلس 3 داشت، در مشخصات A41 و A42 چیزی در مورد محافظ نمایشگر عنوان نشده است. فرقی نمی‌کند این نمایشگر محافظ گوریلا داشته باشد یا نه، اما قطعا از شیشه حرارتی فشرده ساخته شده و با این حال بهتر است از یک محافظ صفحه برای آن استفاده کنید.

و وضوح پایین صفحه نمایش – در مورد A42 با 266ppi – نسبت به گوشی های قبلی A4x تا حدودی ناامیدکننده و قابل توجه است. با این حال، قرار دادن چنین چیپست قدرتمندی در زیر صفحه HD عملکرد بی نظیر بازی را ارائه می دهد و این بهترین پوشش نقره ای است که می توان به آن امیدوار بود. صفحه نمایش یکی از سوپر امولدهای سامسونگ است و مطمئناً مانند هر صفحه دیگر رفتار می کند. ما در آزمایشات خود حداکثر روشنایی 395 نیت (برای OLED) را اندازه گیری کردیم. Galaxy A42 5G در حالت روشن بودن نور محیط در حالت خودکار حالت Overdrive دارد. در این شرایط، روشنایی خود را تا 570 نیت افزایش می دهد. و به لطف فناوری OLED، نسبت کنتراست صفحه شگفت انگیز است، سیاه پوستان زیبا و مرکب هستند.

اجرای رنگی با رویکرد طبیعی / واضح و طبیعی به صورت سامسونگ انجام می شود. هدف طبیعی این است که محتوای sRGB را صادقانه بازتولید کند ، و ما میانگین deltaE متوسط ​​فوق العاده خوب 2.2 را اندازه گیری کردیم. حالت Vivid یک نوار لغزنده از 5 حالت خنک تا گرم را ارائه می دهد. نقطه پیش فرض میانی لغزنده به شما میانگین دلتا E 3.9 را در برابر اهداف DCI-P3 با 100٪ آبی و قرمز خاموش می رساند.

عمر باتری و شارژ سریع

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه این گوشی در مقایسه با گوشی‌های دیگر این خانواده، باتری با ظرفیت فوق‌العاده آن است. گوشی سامسونگ گلکسی A42 5G به یک باتری عظیم 5000 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده و این در حالی است که گلکسی A41 از یک باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد. با وجود باتری بزرگ و جدید، صفحه‌نمایش با وضوح پایین‌تر و تراشه کوآلکام، گلکسی A42 5G در تست دوام باتری به عدد فوق‌العاده 144 ساعت کاربری رسید! این میزان برای وبگردی، پخش فیلم، مکالمه و حتی عملکرد در حالت آماده به کار فوق‌العاده بود.

گوشی سامسونگ گلکسی A42 5G یک آداپتور 15 واتی با پشتیبانی از شارژ سریع دارد. ما اصلا انتظار نداشتیم این شارژر با این سرعت گوشی را شارژ کند. این باتری در نیم‌ساعت 27 درصد باتری و در 90 دقیقه 78 درصد باتری را شارژ می‌کند. شارژ کامل باتری از صفر تا صد درصد، دو ساعت طول می‌کشد و برای باتری با این ظرفیت واقعا خوب است.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

این گوشی با سیستم عامل 10 به بازار عرضه می‌شود و نسخه‌ای که اخیرا به بازار عرضه شده با رابط کاربری OneUI 2.5 همراه است. صفحه قفل با چند میانبر در گوشه های پایین و نمادهای اعلان در زیر ساعت، منظره ای آشنا است. متأسفانه، Galaxy A42 5G از صفحه نمایش همیشه روشن پشتیبانی نمی کند.

باز کردن قفل گلکسی A42 با حسگر اثر انگشت زیر صفحه انجام می شود – به اندازه کافی خوب و با سرعت و دقت مناسب کار می کند. اگر به هر دلیلی از عملکرد خواننده اثر انگشت A42 هیجان زده نشدید ، امکان تشخیص چهره نیز وجود دارد. این فقط مبتنی بر دوربین است و اسکن صورت سه بعدی ندارد ، اما با این وجود یک روش مناسب (اگر نه به همان اندازه ایمن) برای دسترسی به صفحه اصلی شما ارائه می دهد. صرف نظر از نسخه OneUI ، چیز کمی وجود دارد که OneUI 2.5 را در A42 جدا از سایر تلفن های فعلی سامسونگ قرار دهیم – همه چیز آشنا به نظر می رسد.

اسنپدراگون 750G 5G جدید قدرت پردازش گلکسی A42 5G را تأمین می کند. این دومین بار است که از این تراشه استفاده می‌شود، اما حالا دیگر می‌دانیم این تراشه یک گزینه قدرتمند و توانمند است. این تراشه یک گزینه میان‌رده است که بین اسنپدراگون 765G و اسنپدراگون 730G قرار می‌گیرد. این تراشه با معماری 8 نانومتری ساخته شده است.

پیکربندی پردازنده به شرح زیر است: 2x Kryo 570 Gold (مشتق Cortex-A77) در 2.2 گیگاهرتز و 6x Kryo 570 نقره (مشتق Cortex-A55) در 1.8GHz. این چیپست همچنین دارای یک پردازنده گرافیکی Adreno 619 کمی جدیدتر است که انتظار می رود 10 درصد سریعتر از Adreno 618 موجود در SD730G باشد.

“G” در انتهای نام نشان می دهد که چیپ ست برای بازی بهینه شده است و همچنین از Snapdragon Elite Gaming و نسل پنجم AI Engine پشتیبانی می کند. در مورد حافظه، این گوشی از 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.1 شروع می شود. شما نمی توانید از ذخیره سازی beefier استفاده کنید، اما می توانید مدل هایی با 6 گیگابایت رم و حتی 8 گیگابایت رم خریداری کنید.

خبرهای خوبی درباره سخت‌افزار و عملکرد این گوشی وجود دارد. این گوشی پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی بسیار خوبی دارد و عملکرد کلی آن بسیار رضایت‌بخش است. در این گوشی بازی‌های مختلفی را تست کردیم و گوشی در اجرای تمام آن‌ها عملکردی مثل گوشی‌های پرچم‌دار و بالارده داشت.

کیفیت دوربین

گلکسی A42 5G یک دوربین چهارگانه دارد که عملکرد بسیار خوبی دارد. یک لنز اصلی 48 مگاپیکسلی، یک لنز فوق عریض 8 مگاپیکسلی، یک لنز 5 مگاپیکسلی ماکرو و لنز تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی، این پیکربندی را تشکیل می‌دهند. این دوربین‌ها در نسخه قبلی یعنی A41 هم وجود داشت، اما سنسور تشخیص عمق به A42 5G اضافه شده است. فلش LED تک هم زیر این ماژول قرار دارد و هر جا لازم باشد کمکتان خواهد کرد.

دوربین اصلی از یک سنسور 48 مگاپیکسلی 1/2.0 اینچ S5KGM2 ICOSELL GM2 با 0.8 میکرومتر پیکسل، لنز 24 میلی متر، دیافراگم f/1.8 و فیلتر رنگی Quad Bayer استفاده می کند. مورد دوم به این معنی است که این دوربین عکس های 12 مگاپیکسلی را ذخیره می کند، اگرچه حالت عکسبرداری 48 مگاپیکسلی با وضوح بالا فوکوس خودکار با شناسایی فاز پشتیبانی می شود.

دوربین اولتراواید از یک سنسور 8 مگاپیکسلی 1/4.0 اینچ ISOCELL S5K4HA با 1.12 μm پیکسل پشت لنز 13 میلیمتری f/2.2 استفاده می کند. فوکوس ثابت است. دوربین ماکرو از سنسور 5 مگاپیکسلی GalaxyCore GC5035 با دیافراگم f/2.4 و فوکوس در حدود 4 سانتی متر استفاده می کند. دوربین عمق از همان سنسور 5 مگاپیکسلی GalaxyCore GC5035 با دیافراگم f/2.4 و فوکوس ثابت در بی نهایت استفاده می کند. دوربین سلفی این گوشی مثل گلکسی A31 است و از یک لنز 20 مگاپیکسلی SK Hynix Hi-2021 استفاده می‌کند. وضوح پیش‌فرض دوربین سلفی روی 12 مگاپیکسل است، اما می‌توانید آن را به 20 مگاپیکسل تغییر دهید.

کیفیت تصاویر ثبت شده با وضوح 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین اصلی بسیار خوب است. جزئیات ثبت شده بسیار خوب هستند، حتی محیط‌ها یا مناظری که پیچیدگی‌های زیادی دارند، به خوبی ثبت می‌شوند و نویز تصاویر نسبتا کم است،‌ دامنه دینامیکی رنگ‌ها هم خوب است، ولی عالی نیست.  رنگ‌ها کمی گرم‌تر از حد طبیعی هستند، اما با این حال تصاویر ثبت شده زنده و طبیعی به نظر می‌رسند و ایرادی به آن‌ها وارد نیست.

حالت وضوح بالای لنز 48 مگاپیکسلی هم در تنظیمات دوربین وجود دارد و اگر آن را فعال کنید، عکس‌هایی که می‌گیرید جزئیات خارق‌العاده‌ای خواهند داشت، کنتراست تصویر عالی خواهد بود و رنگ‌ها بی‌نظیر و دقیق نمایش داده خواهند شد. لنز 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق برای عکاسی پرتره استفاده می‌شود و عکس‌هایی که می‌گیرید واقعا عالی هستند. جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند، کنتراست عالی است و تفکیک سوژه با پس‌زمینه به خوبی انجام می‌شود. میزان تار شدن پس‌زمینه هم بسیار خوب است.

تصاویر ثبت شده در محیط‌های کم‌نور و شب هم به طرز فوق‌العاده‌ای خوب است و جزئیات و کنتراست تصویر عالی است. رنگ‌ها طبیعی به نظر می‌رسند و نویز تصویر هم پایین است. تصاویر سلفی هم در نوع خود خوب هستند و رنگ‌ها و دامنه دینامیکی هم عالی هستند. البته تصاویر در نور طبیعی و کافی خوب هستند و در نور کم کیفیت عکس‌ها به طرز قابل توجهی پایین می‌آید.

جمع بندی

گلکسی A42 5G یک میان رده ارزان قیمت 5G است که در هر کاری – بازی، مرور، چندرسانه ای، برنامه های اداری و موارد دیگر – عالی است. این یک صفحه بزرگ AMOLED و یک باتری بی سیم دارد که می تواند مدت زمان طولانی هر کاری را که انجام می دهید حفظ کند. بنابراین ، بله، گلکسی A42 5G یک فصل عالی به نظر می رسد. گرچه ارزانترین یا بهترین پیشنهاد در این کلاس نیست. شیائومی و ریلمی تلفن های مشابهی را به فروش می رسانند اما دارای صفحه نمایش های با وضوح بالا و تازه سازی هستند که در این صورت قیمت کمتری دارند. آنها نمی توانند پنل OLED ارائه دهند و تنها راه مطابقت با گلکسی A42 در بازی ها پایین آوردن دستی ، در صورت امکان، وضوح بازی ها است.

نقاط مثبت

  • صفحه نمایش Super AMOLED روشن، بریدگی کوچک
  • طراحی چشم نواز
  • عمر باتری برجسته
  • عملکرد درجه یک
  • کیفیت عکس بسیار خوب ، روز و شب
  • کلیپ های چشمگیر 4K از بادامک اصلی
  • اندروید 10 و OneUI 2.5 بسیار راحت و آسان برای استفاده هستند

نقاط منفی

  • رزولوشن صفحه نمایش 720p
  • بلندگوی استریو وجود ندارد
  • آهسته شارژ شود
  • عکس های ماکرو خیلی خوب نیستند
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *