سرانجام سامسونگ به طور رسمی از تراشه جدید پرچمدارش با نام اگزینوس 2100 رونمایی کرده که مبتنی بر فرآیند 5 نانومتری EUV ساخته شده است. این پردازنده جدید با هسته جدید آرم Cortex-X1 با عملکرد بالا همراه بوده که حداکثر سرعت تا 2.9 گیگاهرتز را ارائه می دهد. به علاوه سه هسته دیگر Cortex-A78 و چهار هسته کارآمد Cortex-A55 در کنار هسته اصلی همراهی می کند.

سامسونگ ادعا می کند که این پردازنده جدید در کارهای چند هسته ای 30 درصد سریعتر از اگزینوس 990 است. بخشی از این مزیت مربوط به فرآیند پیشرفته تر است که می تواند عملکرد را 10 درصد (در همان سطح قدرت) یا مصرف برق پایین 20 درصد را افزایش دهد. سامسونگ برای بهینه سازی مصرف انرژی پردازنده، پردازنده گرافیکی و سایر عناصر چیپ ست، فرمان دهنده چند IP را اجرا کرده است.

صحبت از روند کار، امسال هر دو اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 888 در کارخانه های 5 نانومتری EUV سامسونگ ساخته می شوند. این بدان معنی است که هیچ یک از چیپست ها از مزایای مربوط به فرآیند برخوردار نیستند. ما در عرض یک دقیقه دو تراشه (و چند مورد دیگر) را با هم مقایسه خواهیم کرد. واحد گرافیک پردازنده GPU از طرح جدید Mali-G78 با 14 هسته استفاده می کند. این شرکت ادعا می کند 40 درصد افزایش عملکرد دارد. واحد پردازش عصبی سه هسته ای از معماری جدیدی استفاده می کند و به 26 ترافلاپس می رسد. طراحی جدید در مقایسه با نسل های قبلی بازده انرژی را دو برابر می کند.

پردازشگر سیگنال تصویر جدید (ISP) در اگزینوس 2100 از دوربین هایی با سنسورهای حداکثر 200 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند. از این بهتر، می توان آن را به شش سنسور مجزا متصل کرد و همزمان از چهار حسگر آنها پردازش کرد (اسنپدراگون فقط سه جریان را مدیریت می کند). مولتی دوربین و فریم پردازنده (MCFP) می تواند داده های تصویر را از چندین دوربین برای بزرگنمایی با کیفیت بهتر و عکس های بسیار گسترده فیوز کند. با بکارگیری از واحد پردازش عصبی، صحنه را تجزیه و تحلیل و چهره ها و اشیا را تشخیص داده تا بتواند تنظیمات بهینه را انتخاب کند.

درنهایت این اولین پرچمدار اگزینوس با مودم 5G یکپارچه است. 980 و 1080 مودم های یکپارچه ای نیز دارند، اما آنها قطعات متوسط هستند. این مودم می تواند به سرعت دانلود 7.35 گیگابیت بر ثانیه در شبکه mmWave و 5.1 گیگابیت بر ثانیه در شبکه زیر 6 گیگاهرتز برسد. البته اگزینوس 2100 جدید در حال تولید انبوه است. این تراشه قرار است در پرچمداران جدید سری گلکسی اس 21 بکارگیری شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *