بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا

گوشی اس 21 اولترا زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت به بازار عرضه خواهد شد و بارزترین تغییر گوشی سامسونگ اس 21 اولترا نسبت به گذشتگان خود پشتیبانی آن از قلم S Pen است. ویژگی که پیش‌تر تنها در سری نوت سامسونگ شاهد آن بوده‌ایم. این پرچمدار بزرگ جدید سامسونگ دارای چهار دوربین است که از سنسور 108 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی پشتیبانی می‌کند.

مجهز به فناوری 5G و حداکثر رم 16 گیگابایت است. شاید از نظر بسیاری کاربران گوشی سامسونگ اس 21 اولترا گران قیمتی تلفی شود،حتی گران‌تر از آیفون پرو مکس 12 اما گلکسی اس 21 اولترا دارای نمایشگر 6.8 اینچی است و گوشه‌های خمیده‌تر است. شاید یکی از نکات منفی در این سری پرچمداران سامسونگ نبود شارژ درون جبعه ای است. طراحی ظاهری گوشی اس 21 اولترا  بخصوص در پنل پشتی نسبت به نسل گذشته خود دستخوش تغییرات بیشتری شده‌است. در بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی 21 اولترا همراه ما در ایستگاه آی تی باشید.

مشخصات سخت افزاری گلکسی اس 21 اولترا

  • بدنه: 165.1×75.6×8.9 میلیمتر؛ وزن 227 گرم؛ پوشش محافظ گوریلاگلس Victus؛ بدنه آلومینیومی؛ درجه IP68.
  • صفحه نمایش: 6.8 اینچ Dynamic AMOLED 2X، رزولوشن 1440 در 3200 پیکسل، نرخ رفرش ریت 120 هرتز، استاندارد +HDR10، نسبت ابعاد 20 به 9، تراکم پیکسل 515ppi، نمایشگر همیشه روشن، روشنایی 1500 نیت.
  • تراشه: کوالکام اسنپدرگون 888 (5 نانومتری) در آمریکا و چین/اگزینوس 1200 (5 نانومتری) در دیگر نقاط دنیا.
  • حافظه: 12 گیگ رم/128 گیگ حافظه داخلی، 12 گیگ رم/256 گیگ حافظه داخلی، 16 گیگ رم/512 گیگ حافظه داخلی.
  • سیستم عامل: اندروید 11، رابط کاربری One UI 3.1.
  • دوربین پشتی: دوربین اصلی 108 مگاپیکسل، دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسل، دو دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی.
  • دوربین سلفی: 40 مگاپیکسل f/2.2.
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی: 8K@24fps, 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps, 720p@960fps؛ دوربین سلفی: 4K@30/60fps, 1080p@30fps.
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت؛ شارژ سریع 25 وات، سازگار با USB Power Delivery 3.0، شارژ معکوس 4.5 وات و شارژ بیسیم Fast Qi/PMA با توان 15 وات.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (زیر نمایشگر، اولتراسونیک) اسپیکرهای استریو، NFC، رادیو FM (تنها مدل اسنپدراگون) سامسونگ DeX و Wireless DeX، قابلیت +ANT، سامسونگ پی، پشتیبانی از قلم S-Pen.

اکنون نوبت به بازگشایی جعبه این گوشی می رسد. همین اکتبر سال گذشته بود که سامسونگ، گوشی های آیفون 12 را بدلیل نداشتن شارژر مسخره کرد و تنها دو ماه بعد، سامسونگ در تلاش برای عرضه پرچمدار بدون شارژر خود، آن را از اینترنت برداشت. بنابراین، Galaxy S21 Ultra اولین گوشی سامسونگ است که بدون شارژر یا هدفون عرضه می شود. این سازنده به اپل و شیائومی در تلاش برای تمیزتر کردن این سیاره ملحق می شود و این باید در نهایت تأثیر مثبتی داشته باشد. جعبه نازک گلکسی S21 اولترا شامل کابل USB-C و دفترچه راهنما و خود گوشی هوشمند است. پیش سفارشات گلکسیS21 شامل انواع مختلف رایگان از جمله شارژر 25 وات، گلکسی بادز و حتی SmartTag است، بنابراین بدون گزینه هم نخواهید بود.

قیمت گوشی سامسونگ اس 21 اولترا بالا است به‌خصوص اگر آن را با گلکسی اس 21 که ارزان‌تر از آن چه انتظار می‌رفت قیمت‌گذاری شده‌است، مقایسه کنیم. اما قیمت گلکسی اس 21 اولترا به طور قابل توجهی کمتر از گلکسی S20 اولترا در زمان ارائه است. گوشی اس 21 اولترا در نسخه پایه 12 گیگ رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی 1119 دلار آمریکا (1149 یورو، 1849 دلار استرالیا) قیمت‌ گذاری شده‌است این در حالی است که قیمت گلکسی اس 20 اولترا نسخه پایه در زمان عرضه با همین مشخصات 1399 دلار آمریکا بود.

طراحی و کیفیت ساخت

می‌توان گفت که گوشی گلکسی اس 21 اولترا متفاوت‌ترین طراحی ظاهری را در سری S دارد. سامسونگ برآمدگی ماژول دوربین را بخشی از قاب فلزی گوشی در نظر گرفته‌است که بر روی گوشه‌ بلایی پنل پشتی امتداد یافته و مانند نگینی درخشان بر آن خودنمایی می‌کند. این شرکت از متریال شیشه برای ساخت پنل پشت و جلو گوشی گلکسی S21 اولترا استفاده‌ کرده‌ است.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا با ضخامت 8.9 میلی‌متر و وزن 229 گرم، ضخیم‌تر و سنگین‌تر از آیفون 12 پرو مکس است. برخلاف گوشی اس 21 پایه که دارای صفحه نمایش نهت است، صفحه نمایش گوشی سامسونگ اس 21 اولترا در طرفین به بیرون خمیده شده ‌است و سبب به حداقل رساندن حاشیه‌ها شده است. سامسونگ این‌بار بر خلاف سری 20 ظاهری مات را برای پرچمدار خود انتخاب کرده که بسیار شیک و گیرا است. گوشی S21 اولترا در رنگ‌های مشکی مات و تیتانیومی مات به بازار عرضه‌ خواهد شد.

S21 اولترا و S21 پلاس دارای پشتی صاف گوریلا گلس هستند در حالی که S21 با پشتی پلی کربنات گیر کرده، که در هنگام لمس کمتر نرم است. طراحی Galaxy S21 Ultra همان روند طراحی بقیه سری S21 را دنبال می کند. سامسونگ این طرح را “Contour Cut” می نامد، و من فکر می کنم کاملاً بهتر از طراحی سری S20 به نظر می رسد. در حالی که S20 Ultra برجستگی دوربین را به عنوان یک ماژول جداگانه کاملاً در معرض دید قرار می دهد، S21 Ultra آن را به عنوان یک قطعه با طرح مخلوط می کند.

سامسونگ برای S21 Ultra طرحی مات انتخاب کرده است که در مقایسه با مدل براق جلوه ای از انگشت بسیار کمتری دارد. این یک پیشرفت عظیم است، زیرا رنگ سیاه براق باعث می شود تا فناوری ارزان به نظر برسد. در مورد دکمه ها و درگاه ها، این مدل بسیار مشابه S20 Ultra هست. در سمت راست تلفن دکمه پاور و دکمه های تنظیم صدا و دو سوراخ میکروفون در بالای آن قرار دارد. سمت چپ تلفن کاملاً فاقد دکمه ها یا درگاه ها است و در پایین درگاه USB-C، بلندگو و سینی سیم کارت را مشاهده خواهید کرد و آن بلندگوهای استریو حتی در حجم زیاد نیز به وضوح شفاف هستند. همچنین این تنها دستگاه سری S21 بوده که از کدک بلوتوث 5.2 پشتیبانی می کند.

بدنه و نمایشگر Galaxy S21 Ultra هر دو از جدیدترین Gorilla Glass Victus Corning ساخته شده اند. علاوه بر این، از مقاومت IP68 در برابر آب و گرد و غبار برخوردار است، همانطور که ما در بسیاری از دستگاه های برجسته، به خصوص از سامسونگ مشاهده می کنیم. ریل دستگاه از آلومینیوم ساخته شده است و متأسفانه اثر انگشت را به خود جلب می کند.

صفحه نمایش و عملکرد قلم S-Pen

اگر از علاقه مندان به نمایشگرهای بزرگ هستید، مطمئناً گلکسی S21 اولترا مناسب خواهد بود. صفحه نمایش 6.8 اینچی تقریباً برای هرکسی بسیار عظیم احساس می شود، اما کمبود حاشیه به معنای آن نیست که کارایی خوبی ندارد. صفحه نمایش آن روشن و زنده است و من در استفاده از این گوشی در فضای باز مشکلی نداشتم. از سوی دیگر صفحه نمایش دستگاه از نوع Dynamic AMOLED 2X بوده و رزولوشن تصویر 1440 در 3200 پیکسل را ارائه می دهد.

همچنین دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز، استاندارد +HDR10، نسبت ابعاد 20 به 9، تراکم پیکسل 515ppi است.  برخلاف گذشتگان خود شما را مجبور به انتخاب بین بالاترین رزولوشن و بالاترین رفرش‌ریت نمی‌کند یعنی می‌توان همراه با رفرش‌ریت 120 هرتزی از رزولوشن QHD نیز بهره‌مند شد. همان‌طور که گفته‌شد گلکسی اس 21 اولترا دارای رفرش‌ریت هوشمند است که می‌تواند رفرش‌ریت را برای صرفه ‌جویی در مصرف باتری به 10 هرتز کاهش دهد. رنگ‌های غنی و زنده همراه با اندازه مناسب صفحه نمایش، هنگام تماشای فیلم در گوشی اس 21 اولترا شما را کاملا محصور خود خواهد کرد.

همچنین سامسونگ از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر با فناوری جدیدی برای اولین بار در گوشی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا رونمایی کرده و بنا به گفته سامسونگ عملکرد سریع‌تری در باز کردن گوشی دارد و نیز سهم بیشتری از صفحه نمایش را به خود اختصاص می‌دهد که در نتیجه پیدا کردن و عمل باز کردن گوشی را راحت‌تر و سریع‌تر خواهد کرد. حداکثر روشنایی صفحه نمایشگر گوشی S21 اولترا برابر با 1500 نیت است. این ویژگی به دیده شدن بهتر صفحه نمایش زیر نور مستقیم کمک قابل توجه‌ خواهد کرد. و باید به این نکته نیز توجه داشت که حداکثر روشنایی بسیاری از پرچمداران از جمله آیفون 12 و حتی گلکسی اس 21 و اس 21 پلاس، 1200 نیت است.

برای اولین بار در طول تاریخ پر فراز و نشیب خاندان گلکسی S شاهد این هستیم که یکی از اعضای خانواده از قلم S Pen پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان طراحی یادداشت برداری را می‌دهد،مشابه آنچه پیشتر در گلکسی نوت 20 و گلکسی نوت 20 اولترا شاهد آن بوده‌ایم. فقط به خاطر داشته باشید که این قلم به صورت جداگانه و به قیمت 40 دلار فروخته ‌می‌شود. که در این صورت به یک کیس مناسب با قابلیت نگهداری S Pen نیاز پیدا خواهید کرد.  قلم طراحی شده برای سامسونگ اس 21 اولترا  نسبت به قلم گلکسی نوت کمی بزرگتر است که به کنترل بهتر آن کمک می‌کند. البته سامسونگ در حال طراحی یک قلم S Pen پرو است که سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و از فناوری بلوتوث پشتیبانی می‌کند. قیمت این قلم پرو هنوز مشخص نیست.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

این گوشی در زمان عرضه از اندورید 11 و رابط کاربری UI 3.1 برخوردار است و به راحتی به جدیدترین برنامه‌ها هم در گوگل و هم در سامسونگ دسترسی خواهید داشت. با قول اخیر سامسونگ مبنی بر 3 به روزرسانی عمده سیستم عامل سری گلکسی اس 21 شما واجد شرایط دریافت اندروید 14 در سال 2023 است.

همانطور که در بالا اشاره شد، S Pen باید جداگانه و با یک کیس اختصاصی خریداری شود، اما تمام معاملات معلق، کلیک کردن، یادداشت کردن و doodling در برنامه یادداشت های سامسونگ را که انتظار می رود، انجام می دهد. اصول One UI معمولاً به تکرارهای قبلی شباهت دارد، هرچند می توانید تغییر گاه به گاه را در اینجا یا آنجا مشاهده کنید. به عنوان مثال، میانبرهای پیش فرض صفحه قفل – شماره گیر و دوربین اکنون تک رنگ هستند – که برای مطابقت با رنگ برنامه های مربوطه استفاده می شدند. به اندازه کافی عجیب، اگر برنامه های مختلف را انتخاب کنید، آنها رنگ خود را حفظ می کنند. در همین حال، تنظیمات صفحه نمایش همیشه روشن ساده شده اند. باز کردن قفل تلفن بهتر است با استفاده از خواننده اثرانگشت اولتراسونیک تعبیه شده در نمایشگر انجام شده و عملکرد آن فوق العاده است.

سامسونگ به مانند همیشه، گلکسی اس 21 اولترا در دو نسخه مختلف با تراشه کوالکام اسنپدراگون (آمریکا و چین) و اگزینوس 2100 (نسخه جهانی) عرضه می کند. از طرف پردازنده گرافیکی، اسنپدراگون با پردازنده گرافیکی Adreno 660 همراه است که به گفته کوالکام 35 درصد سریعتر و 20 درصد کارآمدتر از سال گذشته Adreno 650 است. اگزینوس 2100 از یک پردازنده گرافیکی Mali-G78 با 14 هسته بهره می برد و 46 درصد پیشرفت نسبت به نسل گذشته را نوید می دهد. SD888 و E2100 هر دو توسط سامسونگ در یک خط تولید 5 نانومتری تولید می شوند.

این اولین گوشی است که از Wi-Fi 6E پشتیبانی می کند – این اتصال 802.11ax در باند کم نظیر 6 گیگاهرتزی کار می کند، که به معنای پهنای باند بالاتر و تأخیر کمتر است. گوشی گلکسی S21 اولترا سامسونگ در سه نسخه متفاوت روانه بازار خواهد شد. دو نسخه با رم 12 و حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت و نسخه سوم با رم فوق‌العاده 16 گیگ و حافظه داخلی 512 گیگابایت. اما متاسفانه امکان ارتقا حافظه داخلی از طریق کارت حافظه در گوشی سامسونگ گلکسی S21 Ultra وجود ندارد.

عمر باتری

اگر به دنبال گوشی هستید که باتری آن در تمام روز دوام داشته باشد سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا، همان گوشی است. باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی گلکسی اس 21 اولترا به مدت 11 ساعت و 25 دقیقه در تست‌های وبگردی با مودم  5G دوام داشته ‌است. این درحالی است که آیفون 12 پرو مکس در همین آزمون رکورد 10:53 را ثبت کرده‌است. توجه داشته باشید این زمان برای رفرش ریت 60 هرتزی است.

البته سامسونگ نیز مانند اپل بنا به دلایل محیط زیستی اقدام به حذف شارژر از جعبه گوشی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا کرده‌است. با استفاده از یک شارژر 25 واتی گوشی اس 21 اولترا سامسونگ در مدت زمان 30 دقیقه 50 درصد و در 15 دقیقه 31 درصد شارژ خواهد شد. خبر خوب این است که شما می توانید از هر شارژر USB Power Delivery که دارید استفاده کنید (PPS پشتیبانی می شود) یا اینکه با شارژرهای بی سیم نیز کار می کنند.

کیفیت دوربین

سامسونگ گلکسی S21 اولترا در پنل پشتی خود از چهار دوربین بهر‌ه می‌برد. یک سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز، یک سنسور اولتراواید 12مگاپیکسلی به همراه دو سنسور تله‌ فوتو 10 مگاپیسکلی یکی برای زوم اپتیکال 3 برابری و دیگری برای زوم اپتیکال 10 برابری است. دوربین سلفی آن نیز از یک سنسور 40 مگاپیکسلی بهره می برد.

سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی نیز ارتقا یافته است. سامسونگ این سنسور را “Bright Night sensor” می نامد که با فناوری ترکیب 9 در 1 پیکسل تصاویر 12 مگاپیکسل ثبت می کند، به علاوه در پردازش عکس های کم نور بهتر شده است. اگر ویرایش دستی انجام دهید می توانید از آن نتیجه بهتری بگیرید زیرا می تواند عکس های 12 بیتی RAW را تولید کند. S21 Ultra اولین گوشی سامسونگ است که از فیلم برداری 4K 60fps با تمام دوربین ها پشتیبانی می کند.

عکس ها دارای جزئیات عالی، دامنه دینامیکی و کنترل نویز هستند. فوکوس خودکار در 99.99٪ از مواقع دیگر مسئله ای نیست و عملکرد در نور کم نیز بسیار عالی است. وقتی هوا خیلی تاریک است نویز وارد می شود ، اما ویژگی Scene Optimizer سامسونگ به اندازه کافی هوشمند است که در صورت لزوم به طور خودکار عکسبرداری با نور بیشتری انجام می شود و همیشه می توانید به صورت دستی به حالت Night بروید. از طرف دیگ، بهینه ساز صحنه در تشخیص موقعیت های کم نور بهتر عمل کرده و اکنون بیشتر از گوشی های قبلی سامسونگ که اغلب مجبور بودید به صورت دستی به حالت شب تغییر دهید، هوشمندانه از نوردهی بیشتری استفاده می کند. S21 اولترا در شب فقط با استفاده از حالت خودکار عکس های روشن و بهتری از نوت 20 اولترا و S20 اولترا دارد.

زوم 100 برابری سامسونگ اس 21 اولترا با داشتن قابلیت قفل کردن زوم بر روی موضوع بهبود قابل توجهی نسبت به نمونه مشابه در S20 اولترا داشته‌است. با استفاده کردن از ویژگی Single Take قادر به عکاسی و فیلم برداری به‌طور همزمان خواهید بود. این ویژگی در تمامی دوربین‌های گوشی اس 21 اولترا وجود دارد. از دیگر قابلیت‌های جدید دوربین سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا می‌توان به ویژگی Director View اشاره کرد. با استفاده از ٰDirector’s View شما قادر به فیلم‌برداری هم‌زمان  با دوربین سلفی و دوربین‌ عقب گوشی خواهید بود. ویژگی که در کمتر تلفن هوشمندی شاهد آن هستیم. دسترسی به این ویژگی در سری آیفون 12 با اپلیکیشین‌های شخص سوم امکان‌پذیر است.

برنامه دوربین S21 اولترا سریع شروع می شود و سامسونگ در زمینه بزرگنمایی دوربرد چند پیشرفت مهم انجام داده است. Zoom Lock برای کمک به شما در گرفتن یک عکس ثابت از بزرگنمایی 10 برابر، شگفتی ایجاد می کند. اگرچه نگه داشتن سوژه در منظره یاب با بزرگنمایی 30 برابر یا بیشتر در Note 20 Ultra و S20 Ultra بسیار دشوار بود چراکه کوچکترین لرزش دستی باعث حرکت چشمگیر دوربین می شود، اما اکنون می توانید با S21 قفل سوژه خود را بسیار راحت تر انجام دهید.

سامسونگ علاوه بر تغییر نام فوکوس زنده به حالت پرتر، جلوه های نوری با کیفیت استودیویی را نیز اضافه کرده که زمینه را کاملاً سیاه یا سفید می کند. حتی یک جلوه رنگی وجود دارد که رنگ پس زمینه تصادفی را اعمال می کند و می توانید روشنایی صورت خود را تنظیم کنید. روشنایی صورت را می توان با اثر تاری منظم نیز تنظیم کرد.

جمع‌بندی

با قاطعیت تمام می‌توان گفت که گلکسی اس 21 اولترا بهترین طراحی ظاهری در دو نسل اخیر سری اس داشته‌‌است. گوشی گلکسی S21 اولترا یک تلفن هوشمند با صفحه نمایش تقریبا بزرگ است که در سطح خود بهترین است. دوربین‌ها نسبت به آنچه در گلکسی اس 20 شاهد آن بودیم بسیار بهبود یافته‌است. حذف شارژر و اسلات حافظه ٰmicroSD از جمله نقاط تاریک در گلکسی اس 21 اولترا است.

نقاط مثبت

  • نمایشگر اولد، روشنایی بیش از 1000 نیت، رزولوشن 1440p، نرخ 120 هرتز، S-Pen و +HDR10
  • عملکرد فوق العاده سنسور اثر انگشت
  • باتری فوق العاده ، سریع برای شارژ باتری 5000 میلی آمپر ساعت.
  • بلندگوهای استریو با صدای بلند.
  • سریعترین چیپ ست اندروید ، 5G ، Wi-Fi 6E ، باند اولتراواید.
  • OneUI کاملاً روان ، بدون درهم و برهم و پشتیبانی از S-Pen است.
  • عکس های روشنایی روز حتی اگر کمی بیش از حد پردازش شوند نیز در سراسر صفحه خوب هستند.
  • عکس های سلفی عالی هستند.
  • فیلم های 4K30 عالی هستند.

نقاط منفی

  • تا حدودی حجیم و لغزنده.
  • پردازش تصویر به اصلاحات بیشتری نیاز دارد.
  • نبود اسلات میکرو اس دی
  • نبود شارژر و هدفون درون جعبه
  • استفاده از چیپ ست های مختلف در مناطق مختلف
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا