سخت افزار

انویدیا از کارت های گرافیکی Ampere برای ورک استیشن ها رونمایی کرد

انویدیا از نسل جدید کارت‌های گرافیک حرفه‌ای خود مبتی بر معماری Ampere رونمایی کرد. این کارت‌های گرافیک که برای ورک‌استیشن‌ها طراحی شده‌اند، در فعالیت‌های سنگین برای مدت زمان طولانی پایداری بالایی دارند. برای دسکتاپ، پردازنده های گرافیکی RTX A5000 و A4000 وجود دارد که به ترتیب دارای 8192 و 6144 هسته CUDA هستند.

این پردازنده های گرافیکی با 24 گیگابایت حافظه GDDR6 همراه هستند، اگرچه همچنین می توانید از طریق NVLINK دو کارت را برای حداکثر 48 گیگابایت حافظه آدرس پذیر به یکدیگر متصل کنید. پردازنده گرافیکی RTX 3090 انویدیا از نظر فنی سرعت های بسیار بالاتری را ارائه می دهد، اما سخت افزار حرفه ای آن معمولاً برای پایداری در هنگام بارهای طولانی ساخته می شود. انویدیا برای آنهایی هم که به یک سیستم قابل حمل با قدرت گرافیکی بالا نیاز دارند، پردازنده‌های گرافیکی مخصوص لپ تاپ جدید NVIDIA RTX A2000 ،NVIDIA RTX A3000 ،RTX A4000 و RTX A5000 را معرفی کرد. محصولات مزبور از آخرین نسل از فناوری‌های Max-Q و RTX بهره می‌برند و بخشی از اکوسیستم NVIDIA Studio هستند که برای آنها درایورهای اختصاصی به منظور عملکرد بهتر در برنامه‌های مورد استفاده کاربران حرفه‌ای بهره‌مند می‌شود.

به گفته انویدیا کلیه محصولات RTX جدید از ریزمعماری Ampere و تازه‌های آن بهره می‌برند. از جمله قابلیت های این کارت های گرافیکی می توان به نسل دوم از هسته‌های RT  با دو برابر عملکرد سریع‌تر در Ray Tracing، سایه زنی و کاهش نویز، نسل سوم از هسته‌های Tensor با دو برابر عملکرد سریع‌تر از نسل قبل و پشتیبانی از فرمت‌های داده جدید TF32 and BFloat16 و هسته‌های CUDA نسل جدید با حداکثر 2.5 برابر عملکرد FP32 سریع‌تر نسبت به نسل قبل به منظور بهبود قدرت گرافیکی و محاسباتی اشاره کرد. همچنین انویدیا پردازنده‌های گرافیکی جدید NVIDIA T1200 و NVIDIA T600 را با ریزمعماری نسل قبلی Turing برای لپ تاپ‌ها معرفی کرد. این پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا به عنوان یک جایگزین بهتر برای پردازنده گرافیکی داخلی در لپ تاپ‌های مخصوص استفاده‌های کاری ارائه می‌شوند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا