درست همانند تراشه اپل M1، انویدیا نیز به پیروی از اینتل از یک پردازنده مبتنی بر هسته های ARM رونمایی کرد. اما به زودی انتظار آن را در رایانه های شخصی نداشته باشید. این پردازنده جدید Grace نام شده که از نام دانشمند پیشگام رایانه گریس هاپر (Grace Hopper) گرفته شده، اولین پردازنده مرکز داده انویدیا است که با هدف کارهای گسترده مانند ابر رایانه هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی طراحی شده است. این تراشه جدید از هسته های ARM Neoverse تغذیه می شود و کاملاً با جدیدترین فناوری GPU شرکت سازگار است.

طبق گفته های انویدیا، یک سیستم مبتنی بر Grace در آموزش مدل پردازش زبان طبیعی (NLP) با یک تریلیون پارامتر در مقایسه با دستگاه های x86 DGXTM ده برابر سریعتر است. مشابه اپل، انویدیا ممکن است در این مرحله به محدودیت سخت افزار x86 فعلی برسد، بنابراین تنها انتخاب این است که چیزهایی را به دست خود بگیرد.

NVIDIA هیچ وقت را برای یافتن خریداران سخت افزار جدید خود تلف نکرد. هم مرکز ملی فوق رایانه سوئیس (CSCS) و هم آزمایشگاه ملی لوس آلاموس DOE از برنامه های خود برای راه اندازی سیستم های مجهز به Grace خبر دادند. در CSCS، این قلب ابر رایانه جدید Alps خواهد بود که توسط Hewlett Packard Enterprise ساخته خواهد شد. هر دو سازمان در نظر دارند سیستم های Grace خود را در سال 2023 راه اندازی کنند، این زمانی است که به طور گسترده در دسترس سایر مشتریان نیز خواهد بود.

جنسن هوانگ، بنیان‌گذار و مدیر عامل انویدیا گفت:

هوش مصنوعی پیشرفته معماری کامپیوترهای امروزی را به سطحی فراتر از سطح مجاز می‌برد. انویدیا با معرفی محصولات جدید خود در GTC 2021 نشان داد که برندی بی رقیب است.

سیستم های Grace تا حد زیادی به فناوری NVLink NVIDIA تکیه می کنند که قادر است 900 گیگابایت بر ثانیه سرعت بین پردازنده ها و پردازنده های گرافیکی آنها فراهم کند. NVIDIA ادعا می کند که این سرعت 30 برابر سریعتر از سرورهای پیشرو امروزی است. و به لطف حافظه LPDDR5x، دستگاه های گریس 10 برابر انرژی کمتری دارند و پهنای باند دو برابر RAM DDR4 را ارائه می دهند. در یک ضربه دیگر علیه اینتل، NVIDIA همچنین از همکاری با آمازون وب سرویس برای ایجاد GPU های خود با پردازنده Graviton2 مبتنی بر ARM AWS خبر داد.

این ترتیب نشان می دهد که این شرکت تا چه اندازه می تواند انعطاف پذیر باشد و تقویت یک پردازنده دیگر مبتنی بر ARM می تواند بیشتر به اینتل آسیب برساند. این شرکت می گوید  این موارد AWS مجهز به NVIDIA قادر به اجرای بازی های اندرویدی به صورت بومی هستند و همچنین بازی ها را به دستگاه های تلفن همراه پخش می کنند و سرعت ارائه و رمزگذاری را تسریع می کنند.  Grace توسط کیت توسعه نرم افزار NVIDIA HPC و مجموعه کامل کتابخانه‌های CUDA و CUDA-X پشتیبانی خواهد شد. انتظار می‌رود که این پردازنده توانمند در ابتدای سال 2023 در دسترس خواهد بود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *