سخت افزار

ساخت اولین تراشه 2 نانومتری جهان توسط IBM

شرکت IBM ادعا می کند با ساخت اولین تراشه 2 نانومتری گام بزرگی در پیشرفت تراشه برداشته است. این شرکت می گوید 50 میلیارد ترانزیستور را به تراشه ای به اندازه ناخن انگشت فشار داده است. بنا به گفته IBM، این معماری می تواند به سازندگان پردازنده کمک کند تا 45 درصد عملکرد را با همان میزان قدرت تراشه های مبتنی بر 7 نانومتر یا همان سطح عملکرد با استفاده از 75 درصد انرژی کمتری افزایش دهند.

بسیاری از پردازنده های مبتنی بر 2 نانومتر احتمالاً چیزی بین این دو، تعادل عملکرد بهتر و بهبود بهره وری انرژی ارائه می دهند. عمر باتری دستگاه های موبایل با پردازنده های 2 نانومتری می تواند چهار برابر بیشتر از پردازنده های 7 نانومتری باشد. IBM ادعا می کند ممکن است فقط لازم باشد این گوشی ها را هر چهار روز شارژ کنید. به گفته IBM، لپ تاپ ها از این نوع پردازنده ها افزایش سرعت خواهند داشت، در حالی که وسایل نقلیه خودران اجسام را سریعتر شناسایی و نسبت به آنها واکنش نشان می دهند.

این شرکت ادعا می کند این فن آوری از جمله بهره وری انرژی مرکز داده، اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی، 5G و 6G و محاسبات کوانتومی سود خواهد برد. به نظر می رسد IBM پیشرفت 2 نانومتری در برابر رقبای خود داشته است. سایر تولیدکنندگان مانند AMD و کوالکام از تراشه های 7 نانومتری TSMC استفاده می کنند. اینتل تا سال 2023 بعید است پردازنده های 7 نانومتری آزاد کند. در حال حاضر از تراشه های 10 نانومتری و 14 نانومتری استفاده می کند.

مشخص نیست که پردازنده های 2 نانومتری چه زمانی به دستگاه های مصرف کننده راه پیدا می کنند، اما معرفی تراشه های 2 نانومتری و ساخت آنها در مقیاس بزرگ چالش های مختلفی است. IBM قصد دارد امسال اولین پردازنده های تجاری 7 نانومتری خود را در سرورهای Power Systems خود عرضه کند. اگرچه پردازنده های 2 نانومتری احتمالاً حداقل چند سال تا ورود به لپ تاپ ها و تلفن ها فاصله دارند ، اما حداقل خوب است بدانید که پردازنده های قدرتمند و کارآمدتری در دست تولید هستند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا