لوله های داربستی یکی از انواع لوله های درز مستقیم هستند که برای داربست و تکیه گاه استفاده می شوند. البته لوله داربستی بدون درز نیز وجود دارد که ایمنی به مراتب بالاتری نسبت به نوع درزدار دارد و در قسمت پایه ­های عمودی داربست، نقش اساسی در استحکام آن دارد. لوله داربستی در سایزهای مختلف در صنعت تولید می­شود اما پر استفاده ­ترین نوع آن، لوله داربستی با سایز ½.1  اینچ می­باشد که به لوله نمره ۵ نیز معروف است . لوله داربستی در طول 6 متری با ضخامت­ های 2 ، 2.5 و 3 تولید می شود که ضخامت 2 و 2.5 بیشترین کاربرد را دارند. جهت اشنایی با روش تولید، مشخصات و قیمت لوله داربستی ادامه این مقاله از آراد آهن را بخوانید.

مراحل تولید لوله داربستی

فرایند تولید لوله داربست مشابه تولید انواع دیگر ­لوله درز مستقیم است، با این تفاوت که به دلیل اینکه در این لوله ها سیالی جریان نمی‌یابد آزمایش‌های هیدرواستاتیکی بر روی لوله انجام نمی‌گیرد. لوله داربست بر اساس وزن به سه دسته سبک، معمولی و سنگین تقسیم بندی می شوند. فرایند تولید لوله داربستی شامل مراحل زیر است:

  • تامین ماده اولیه

برای تولید لوله داربستی از ورق فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. مناسب ترین نوع ورق برای ساخت لوله فولادی ورق سیاه ST37 می باشد. این نوع ورق انعطاف پذیری خوبی دارد و از نظر قیمت نیز به صرفه است. ممکن است علاوه بر ورق سیاه از ورق گالوانیزه هم برای تولید لوله داربستی استفاده شود.

  • آماده‌ سازی ورق

ورق فولادی ابتدا به صورت نوارهایی با پهنا و ضخامت معین برش زده می شود. برای انجام این کار از دستگاه نوار بر استفاده می شود. دستگاه نوار بر برای تبدیل رول ورق های با عرض زیاد به ورقهای با عرض کم استفاده می شود.

  • شکل دهی یا فرمینگ

برای تبدیل ورق به لوله از دستگاه فرمینگ استفاده می شود. دستگاه فرمینگ از تعداد زیادی غلتک تشکیل شده که به صورت ردیفی پشت سرهم قرار گرفته اند. ورق برش داده شده با عبور از این غلتک ها به تدریج تغییر شکل می یابند به این صورت که غلتک های میانی با ایجاد فشار برروی  ورق آن را به پایین خم کرده و ورق به شکل U درمی آید سپس غلتک های کناری لبه های ورق را از بیرون به سمت داخل خم می کند تا به شکل O  در بیاید.

  • جوشکاری

پس از تغییر شکل ورق به لوله دو لبه آن را به هم جوش می دهند. برای جوشکاری از روش های مختلفی استفاده می شود. در تولید لوله داربست از فرآیند جوشکاری مقاومتی (ERW) استفاده می‌شود. جوشکاری مقاومتی به دلایلی مثل سرعت بالا، بخارات کم و مقرون به صرفه بودن در تولید لوله داربست کاربرد دارد. در این روش فشار و حرارت با هم باعث اتصال می‌شوند. دستگاه جوشکاری الکتریکی از سه بخش حرارتی، فشاری و کنترل تشکیل شده است. برای ایجاد حرارت با ایجاد فرکانس بالا و با عبور جریان الکتریکی دو لبه ورق داغ شده و ذوب می شود. سپس با ایجاد فشار دولبه ورق را به هم رسانیده تا به همدیگر متصل شوند. بخش کنترل نیز زمان، جریان و دمای جوش را کنترل می‌کند.

  • تست مکانیکی و استاندارد های مورد نظر

به علت اینکه از لوله داربستی به منظر انتقال گازها و مایعات استفاده نمی شود تست هیدرو استاتیک بر روی لوله انجام نمی شود و تست فشار کفایت می کند. تست فشار برای اندازه گیری مقاومت لوله در برار فشار اعمال می گردد. تولید لوله داربست تحت استاندارد های EN10219، EN39، BS1387-1985، BS1139 و JIS G 3444 انجام می‌شود.

کاربرد لوله داربستی

از لوله داربستی برای اجرای داربست و تکیه گاه استفاده می شود. ایجاد سرپوش برای ساخت اقامتگاه های موقتی مانند نمایشگاه ها از دیگر موارد کاربرد کاربرد لوله داربستی هستند. البته برای ساخت پروژه های عمرانی بزرگ ماننده پل ها به عنوان نگه دارنده سازه از لوله داربستی به صورت گسترده ای استفاده می شود.

خرید و قیمت لوله داربستی در آراد آهن

قیمت لوله داربستی به جنس، وزن، سایز و ضخامت آن بستگی دارد. هرچه ضخامت لوله افزایش یابد قیمت آن به ازای هر کیلوگرم کاهش می یابد مثلا قیمت لوله داربستی ضخامت 3 از لوله داربستی ضخامت 2 ارزانتر است. قیمت لوله داربستی به صورت روزانه توسط شرکت های توزیع کننده به مصرف کنندگان اعلام می شود.

به علت نوسانات لحظه ای بازار آهن، اگر قصد خرید لوله داربستی دارید شرکت آراد آهن اسپادانا به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه فروش انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی در ایران می کوشد تا با عرضه انواع آهن آلات با مناسب ترین قیمت، علاوه بر احترام به منافع مشتریان با ارائه خدمات مناسب از جمله ارائه فاکتور رسمی، بارگیری سریع توسط باربری های امین، تحویل به موقع کالا و ضمانت اصالت و کیفیت کالا رضایتمندی و اطمینان خاطر آنان را بیش از پیش جلب نماید.

با عضویت در کانال تلگرام آراد آهن به آدرس @aradahan یا سایت اینترنتی آراد آهن لیست قیمت روز لوله داربستی را دریافت نمایید و از قیمت انواع آهن آلات دیگر مورد نیاز خود مطلع شوید. جهت خرید لوله داربستی می توانید از طریق شماره تماس 34055-031 با کارشناسان آراد آهن تماس بگیرید.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *