سخت افزار

رونمایی انویدیا از کارت های گرافیک RTX 3050 Ti و RTX 3050

سری کارت های گرافیکی RTX 30 انویدیا امروز دو عضو جدید دارد که GeForce RTX 3050 Ti و 3050 است. دو گرافیکی که اندکی از لحاظ قدرت پردازشی ضعیف‌تر از RTX 3060 هستند اما برای اجرای بازی‌های روز در لپ‌تاپ‌های گیمینگ کاملا مناسب هستند. هر دو کارت گرافیک بر اساس سیلیکون 8 نانومتری GA107 عرضه شده و دارای توان‌های 35~80 وات هستند. در نتیجه در لپ تاپ‌های گیمینگ اقتصادی و میان رده دیده خواهند شد.

این دو مدل جدید گرافیک‌هایی با 4 گیگابایت حافظه‌ اختصاصی پرسرعت و البته هسته‌های Tensor AI و RT کمتر به نسبت گرافیک‌هایی نظیر RTX 3060. به همین خاطر نباید انتظار داشته باشیم در عملیاتی نظیر رهگیری پرتور نور یا DLSS عملکرد بسیار قدرتمندی از خود به نمایش بگذارند که با توجه به محدوده‌ی عملکردی که دارند کاملا عادی است.

GeForce RTX 3050 Ti دارای 2560 هسته CUDA، تعداد 80 هسته تنسور و 20 هسته آر تی است. در RTX 3050 تنها 16 واحد از 20 بلوک SM در تراشه فعال بوده و در نتیجه دارای 2048 هسته CUDA و 64 هسته تنسور است. نکته جالب توجه در زمینه فرکانس‌های متفاوت این دو کارت گرافیک است. RTX 3050 Ti می‌تواند به بیشینه فرکانس 1695 مگاهرتز دست یابد؛ این در حالی است که RTX 3050 با حداکثر فرکانس 1740 مگاهرتز همراه شده است. هر دو کارت گرافیک از PCI-Express 4.0 و Resizable BAR نیز با هماهنگی با پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند.

علی‌رغم این موضوع، انویدیا معتقد است مدل Ti این سری یعنی Geforce RTX 3050 Ti می‌تواند در بازی‌هایی نظیر Call of Duty: Warzone ،Outriders ،Control ،Watch Dogs: Legion ماینکرفت و بسیاری از بازی‌های روز، بیشتر از 60 فریم بدهد؛ آن هم نه در شرایط عادی، بلکه در حالتی که تنظیمات مربوط به رهگیری پرتو یا همان Ray Tracing فعال باشد که خب نشان از قدرت بالای این محصول دارد.

انتظار می‌رود شرکت‌هایی که به تولید لپ‌تاپ‌های باریک و سبک و در عین حال قدرتمند تمایل دارند، بیشتر از این دو کارت گرافیک جدید در محصولات خود استفاده کنند. هرچند معمولا لپ‌تاپ‌های ضخیم‌تر و سنگین‌تر، از لحاظ قدرت سخت‌افزاری در شرایط بهتری قرار دارند چون شرکت‌ها با خیال راحت‌تری فرکانس پردازشی آن‌ها را افزایش می‌دهند. بنابراین بهتر است این نکته را قبل خرید لپ‌تاپ گیمینگ مد نظر داشته باشید.

منبع
theverge
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا