تابستان گذشته اداره ملی فضایی چین مأموریت فضاپیمای Tianwen-1 خود را به مریخ آغاز کرد و امروز آژانس های خبری این کشور شین هوا و CGTN گزارش داده اند که کاوشگر روی سطح مریخ فرود آمده است. این فضاپیما که برای کاوش به دشت مریخی Utopia Planitia فرستاده شده، تیان‌ون-1 نام گرفته و قرار است اولین قدم‌های اژدهای سرخ بر سطح مریخ را شکل دهد. ژی جینپینگ، رئیس جمهور چین هم در پیامی این موفقیت را به تمام افرادی که در این ماموریت دخیل بود‌ه‌اند، تبریک گفته است.

این فضاپیما که سطح‌نورد “ژورونگ” به آن متصل است پس از گذراندن بیش از سه ماه در مدار از مدارگرد جدا شده و سفرش به سمت سطح مریخ را آغاز کرد. پس از ورود به جو مریخ، تیان‌ون-1 “هفت دقیقه وحشت” که سطح‌نورد ناسا تجربه کرده بود را گذراند. یک سپر حرارتی از این فضاپیما هنگام ورود به جو محافظت کرد و سپس چترهای آن باز شد و مریخ‌نورد بر روی منطقه‌ Utopia Planitia فرود آمد.

انتظار می‌رود مریخ‌نورد “ژورونگ” حداقل 90 روز را در مریخ بگذراند و ترکیبات این سیاره را مطالعه کند و به دنبال نشانه‌هایی از آب باشد. تصور می‌شود در زیر سطح منطقه‌ی Utopia Planitia آب‌های یخ‌زده زیادی وجود داشته باشد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *