بررسیموبایل و تبلت

بررسی ایسوس Zenfone 8

ایسوس در نهایت پرچمداران جدید سری ایسوس ذن فون 8 را معرفی کرد، ولی در این مجموعه خبری از سری ایسوس ذن فون 8 مینی نبود. به این دلیل است که ذن فون 8 خودش امسال فرم فاکتور کوچک دارد. ایسوس می خواست یکی از جمع و جورترین گوشی های اندرویدی را بدون هیچ مشکلی ایجاد کند – سرعت، صفحه، دوربین، باتری، حتی بلندگوهای استریو و جک 3.5 میلی متری. و آنها این کار را کردند! با یکی از جذاب ترین گوشی های فصل – ایسوس Zenfone 8 – ملاقات کنید در این مقاله گوشی ایسوس Zenfone 8 را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

کلاس کامپکت مدتی است که کمیاب شده است. آیفون 12 مینی احتمالاً تنها اندکی امیدواری بود که ممکن است برخی از سازندگان اندروید همان کاری را کنند که اپل انجام داد و کاری که قبلاً سونی دوست داشت به طور منظم ارائه دهد – یک پرچمدار اندرویدی جمع و جور و در عین حال مناسب. و این همان چیزی است که ذن فون 8 در مورد آن صحبت می کند – نمایشگر 5.9 اینچی امولد 120 هرتز، با جدیدترین تراشه اسنپدراگون 888 و باتری 4000 میلی آمپر ساعتی و موارد دیگر. در واقع، به نظر می رسد ایسوس اطمینان حاصل کرده که همه چیز را در Zenfone 8 گنجانده و ما نمی توانیم اظهارنظری کنیم. علاوه بر تمام این ویژگی های شاخص، باید به وجود چیزهای کوچکی که بزرگترین مشکلات را ایجاد می کنند نیز توجه داشته باشیم – دو بلندگوی استریو با صدای بلند، یک جک صوتی 3.5 میلی متری با Qualcomm Aqstic DAC، فناوری NFC و حتی رادیو FM اگر در بازار خارج از اتحادیه اروپا هستید.

گوشی ذن فون 8 باورنکردنی به نظر می رسد؛ بنابراین، بیایید نگاهی سریع به مشخصات آن انداخته و این بررسی را آغاز کنیم.

  • بدنه: 147.8 در 68.5 در 9.2 میلیمتر؛ وزن 165 گرم؛ پوشش گوریلا گلس Victus در جلو، فریم آلومینیوم، گواهی IP68
  • صفحه نمایش: 5.9 اینچی سوپر امولد، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نرخ رفرش ریت 120 هرتز (نمونه برداری 240 هرتز)، استاندارد +HDR10، تراکم پیکسل 445ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 888؛ گرافیک Adreno 660
  • حافظه: 128/256 گیگابایت UFS3.1 ذخیره سازی; 6/8/16 گیگابایت رم
  • سیستم عامل: اندروید 11، رابط کاربری ZenUI 2021
  • دوربین پشتی: 64 مگاپیکسلی اصلی f/1.8 و 12 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل f/2.45
  • باتری: 4000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 30 وات و QC 4.0, USB-PD 3.0
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، NFC، جک هدفون 3.5 میلیمتری

این گوشی همراه یک شارژر 30 واتی، کابل USB-C و یک قاب پلاستیکی زبر عرضه می‌شود. در داخل جعبه هیچ هدفونی وجود ندارد، اگرچه Zenfone 8 دارای جک صوتی است و می توانید از مجموعه سیمی مورد علاقه خود استفاده کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

با نگاهی به ذن فون 8 متوجه خواهید شد که آیا این اندازه ای است که آرزو می کردید. این یک گوشی جمع و جور و به راحتی دوست داشتنی با طراحی بی معنی و کیفیت ساخت برتر است. ذن فون 8 همچنین دارای گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است و این گوشی را به عنوان اولین گوشی هوشمند ایسوس با محافظت مناسب در برابر نفوذ معرفی می کند.

ذن فون 8 ساخت اصلی پرچمدار را با دو صفحه شیشه ای و یک قاب آلومینیومی در این بین به کار می برد. این گوشی در پشت و جلو از لایه‌ شیشه‌ محافظ گوریلا گلس استفاده می‌کند، در حالی که فریم گوشی آلومنیومی است. اما چیزی که این گوشی را جذاب می‌کند، ابعاد کوچک آن است. قاب این گوشی به اندازه پرچمداران اخیر نازک نیست – ضخامت ذن فون 8 حدود 9 میلی متر می باشد، اما با 165 گرم وزن بسیار سبک است.

حالا ، بیایید نگاهی دقیق تری به کناره های ایسوس ذن فون 8 بیندازیم، البته از جلو شروع می کنیم. صفحه نمایش 5.9 اینچی OLED ساخت سامسونگ دارای حاشیه های نازک و منطقی است، حتی اگر چانه کمی ضخیم تر از آن باشد که از یک پرچمدار انتظار داریم. صفحه نمایش یک طراحی پانچ کوچک در گوشه بالا سمت چپ دارد – جایی است که دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی در آن قرار دارد.

و آنچه با چشم غیرمسلح نمی بینید، اما هنوز هم وجود دارد – اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر است. این نوع اپتیکال معمول است و تا زمانی که صفحه تمیز باشد بی عیب و نقص کار می کند. درنهایت، بالای صفحه، می توانید پنجره مشبک نازک را ببینید، که بلندگوی استریو بالایی را پوشش می دهد که به عنوان هدفون نیز عمل می کند.

قسمت پشتی ذن فون 8 به همان اندازه تمیز است. شیشه عقب کمی به سمت لبه های بلندتر قاب خمیده است و حتی اگر مات باشد، لیز می خورد. اما همانطور که قبلاً اشاره کردیم، قاب پشتی، چسبندگی به اندازه کافی ایمن را فراهم می کند. ماژول دوربین دوگانه توسط یک حلقه فلزی شکل احاطه شده است. در کمال تعجب، با یک لایه Gorilla Glass 3 نیز پوشانده شده است. در اطراف نیز یک فلش LED و یکی از سه میکروفون قرار دارد.

یک مقدار چیز جالب روی قاب وجود دارد، بنابراین بیایید در مورد کناره ها صحبت کنیم. قسمت فوقانی جایی است که می توانید جک صوتی 3.5 میلی متری و یکی دیگر از میکروفون کوچک را پیدا کنید. در پایین اسپیکر استریوی دوم، چراغ اعلانات LED، پورت USB-C، دهانه دهان و سینی ترکیبی دو سیم کارته قرار دارد. در سمت چپ چیزی وجود ندارد، در حالی که کلیدهای تنظیم صدا و پاور در سمت راست قرار دارند.

Zenfone 8 ابعادی برابر با 147.8 در 68.5 در 9.2 میلی متر دارد که تقریباً مشابه آیفون 12 است اما یا 16 میلی متر بلندتر از آیفون 12 مینی است. همچنین این گوشی در حدود 3 میلی متر کوتاه تر و باریک تر از گلکسی S21 است که آن را به جمع و جورترین پرچمدار اندرویدی نسل فعلی تبدیل می کند. وزن ایسوس زنفون 165 گرم است – همان آیفون 12 و 5 گرم سبک تر از گلکسی اس 21.

صفحه نمایش

یکی ویژگی برتر این گوشی نمایشگر جمع و جور E4 AMOLED ساخت سامسونگ است. این نمایشگر از یک پنل 5.9 اینچی با نسبت ابعاد 20 به 9 برخوردار بوده که رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل و نرخ رفرش ریت 120 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز را فراهم می کند. همچنین نمایشگر توسط لایه گوریلا گلس Victus پوشانده شده است.

از سوی دیگر، نمایشگر این دستگاه با پشتیبانی از استاندارد +HDR10 همراه بوده و ایسوس نوید روشنایی 800 نیت در فضای باز و حداکثر روشنایی 1100 نیت را می دهد. صفحه نمایش در واقع همانطور که سازنده وعده داده است روشن است – ما در هنگام شبیه سازی شرایط روشن در فضای باز دقیقاً 800 نیت اندازه گیری کردیم، در حالی که حداکثر روشنایی کنترل شده توسط کاربر 440 نیت است – مطابق با سایر AMOLED های ساخت سامسونگ. ایسوس نوید یک پوشش کامل DCI-P3 با deltaE < 1 را می دهد. خوب، ما می توانیم تنظیم کنیم که صفحه نمایش به فضای رنگی DCI-P3 تنظیم شده، مهم نیست که صرف نظر از حالت رنگی که استفاده کرده ایم، دقیقاً همانطور که قول داده شده دقیق نیست.

یک حالت پیش فرض (Splendid) به طور متوسط deltaE برابر 5.3 است. دقت رنگ sRGB (حالت استاندارد) با deltaE متوسط 2 بسیار بهتر است. ایسوس سه حالت سرعت تازه سازی را ارائه می دهد – 60 هرتز، 90 هرتز، 120 هرتز و Auto. حالت خودکار تنظیم پیش فرض است و احتمالاً سازگارترین تنظیمات است. در محتوای ثابت و فیلم ها – چه استریم یا لوکال – به 60 هرتز می رسد. UI همیشه با فرکانس 90 هرتز و همه اپلیکیشن های HRR سازگار که بازی نبوده، نشان داده می شود (از جمله Netflix و موارد مشابه).

عمر باتری و شارژ سریع

از آنجاکه ذن فون 8 یک دستگاه جمع و جور بوده، با این وجود به یک باتری کاملاً بزرگ با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت مجهز است. ایسوس می گوید که این کار کمی مهندسی و انباشت تخته طول کشید، اما توانست فضای کافی را برای نگه داشتن باتری بزرگ و جک 3.5 میلی متری آزاد کند. در آزمایشات انجام شده، باتری دستگاه به طور متوسط (برای این اندازه صفحه نمایش و ظرفیت باتری) امتیاز استفامت 88 ساعت را به دست آورد.

خبر خوب این است که زمان های روی صفحه نمایش نسبتاً خوب است – می توانید بیش از 12 ساعت مرور کنید یا نزدیک به 16 ساعت فیلم تماشا کنید. به لطف شارژر 30 واتی، این باتری تنها در عرض 25 دقیقه به 60 درصد رسیده و طی مدت 80 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

این گوشی دارای سیستم عامل گوشی اندروید 11 با رابط کاربری ZenUI 2021 است. این رابط کاربری بسیار مینیمال بوده و ظاهری مدرن دارد. این بسته کاملاً مشابه ROG Phone 5 است، البته به استثنای تم ROG و چند عملکرد مربوط به بازی.

قلب تپنده این دستگاه توسط پردازنده اسنپدراگون 888 تامین شده که عملکرد این گوشی را ارتقا می بخشد. اسنپدراگون 888 با یک Hexagon 780 DSP جدید به همراه موتور هوش مصنوعی نسل ششم ارائه می شود. همچنین ISP جدید و مودم X60 5G/LTE مجتمع جدید وجود دارد. همچنین از وای فای 6E پشتیبانی می کند.

ذن فون 8 همچنین از حافظه LPDDR5 سریعتر با سرعت انتقال 6400Mbps در مقایسه با LPDDR5 معمولی با 5500Mbps انتقال استفاده می کند. ذنفون 8 با پیکربندی های مختلفی نظیر 6 گیگابایت رم + 128 گیگابایت حافظه، 8 گیگابایت رم + 128 گیگابایت، 8 گیگابایت رم + 256 گیگابایت و حتی 16 گیگابایت رم + 256 گیگابایت در دسترس خواهد بود. فضای ذخیره سازی از نوع UFS 3.1 است و قابلیت توسعه نیست. فرآیند خنک سازی از طریق محلول معمول لوله گرمایی انجام شده و قاب آلومینیومی به اتلاف گرما کمک می کند.

کیفیت دوربین

ذن فون 8 ایسوس دو دوربین در پشت و یک دوربین سلفی ارائه می دهد. دوربین پشتی دستگاه شامل سنسورهای 64 مگاپیکسلی اصلی و 12 مگاپیکسلی اولتراواید بوده و دوربین جلوی آن نیز 12 مگاپیکسل است. ذنفون 8 فقط به سنسورهای سونی برای دوربین های خود متکی است.

دوربین اصلی از یک سنسور 64 مگاپیکسلی 1/1.7 اینچ سونی IMX686 با پیکسل های 0.8µm و فیلتر Quad-Bayer RGGB بهره می برد. این سنسور با یک لنز 26.6 میلی متری تثبیت شده و دیافراگم f/1.8 جفت می شود. این سنسور از 2×1 OCL PDAF پشتیبانی می کند. ایسوس در نور روز نوید بزرگنمایی بدون از دست دادن 2 برابر را می دهد که با برش از عکس با وضوح بالا 64 مگاپیکسل و قرار دادن دسته ای از فریم ها برای کیفیت بالاتر انجام می شود. این دوربین از قابلیت ضبط ویدیو 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه و 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند.

دوربین فوق عریض دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی 1/2.55 اینچ سونی IMX363 با 1.22µm پیکسل و یک لنز 14 میلی متری f/2.2 است. این دوربین از Dual-pixel PDAF پشتیبانی می کند و همچنین می تواند از نزدیک 4 سانتی متر عکس برداری ماکرو انجام دهد. ضبط فیلم 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه و 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می شود. عملکرد دوربین تا حد زیادی عادی است و نمی‌توان آن را انقلابی عنوان کرد. نرم افزار دوربین هم رابط کاربری ساده ای دارد.

دوربین اصلی به صورت پیش فرض 16 مگاپیکسل را می گیرد و آنهایی که ما در این روز آفتابی خوب عکاسی کردیم، دیدنی هستند. جزئیات حل شده چشمگیر است و وضوح آن به خوبی متعادل است. ارائه شاخ و برگ برجسته بوده، و به جای پردازش بیش از حد مانند بسیاری از گوشی های دیگر، شامل پرچمداران، همه چیز طبیعی به نظر می رسد. رنگ ها و تعادل رنگ سفید در این عکس ها مشخص است و دامنه دینامیک نیز قابل ستایش است.

ایسوس با دوربین اصلی بزرگنمایی 2 برابر بدون افت را ارائه می دهد. برای رسیدن به این هدف، دوربین ابتدا با وضوح 64 مگاپیکسل عکس می گیرد، سپس مرکز 16 مگاپیکسلی را برش می دهد و آن را ارتقا می دهد. خوب، عکس های بدست آمده عالی هستند. جزئیات زیادی وجود دارد، حتی اگر تصاویر به اندازه عکسهای پیش فرض 1 برابر واضح نباشند. اما همه چیزهای دیگر ثابت می مانند – رنگ های عالی، نویز پویا و خوب.

حالت پرتره به طور پیش فرض از بزرگنمایی 2 برابر استفاده می کند و نمی توانید از آن چشم پوشی کنید. اما نیازی نیست – عکس های پرتره 16 مگاپیکسلی با دوربین اصلی بسیار خوب و واضح هستند و جدایی سوژه از محیط خوب به نظر می رسد. سنسور فوق عریض 12 مگاپیکسلی عکس های بسیار خوبی را ثبت می کند. جزئیات حل شده فراوان است و بار دیگر تصاویر با شاخ و برگ عالی، ساختمان ها و آسمان ها طبیعی به نظر می رسند. تصحیح خودکار اعوجاج مسلط است و بدون لکه زدن جزئیات زیاد، گوشه ها را تقویت می کند. رنگ ها یک بار دیگر دقیق بوده و کنتراست و دامنه دینامیکی عالی دارد.

جمع بندی

ذن فون 8 شاید بهترین گزینه برای علاقه مندان به گوشی‌های جمع و جور باشد. گوشی‌های پرچمدار جمع و جور این روز‌ها خیلی کمیاب شده اند و اگر علاقه ای به گوشی‌ها آیفون نداشته باشید، این یکی بهترین گزینه‌های شما در بازار اندروید است.

نقاط مثبت

  • بدنه جمع و جور و سبک، دارای درجه IP68، چراغ اعلان و گوریلا گلس Victus
  • صفحه نمایش عالی 120 هرتز AMOLED، روشنایی بالا.
  • عملکرد پیشرو در کلاس و عملکرد پایدار قابل اعتماد
  • باتری قابل اعتماد، شارژ سریع
  • کیفیت بلندگوی خوب
  • کیفیت عکس برجسته در سراسر صفحه
  • ZenUI فوق العاده روان و سریع و از نظر شخصی سازی غنی است.
  • شروع قیمت 599 یورو

نقاط منفی

  • طرز نرخ تازه سازی دینامیک می تواند از برخی بهینه سازی ها استفاده کند.
  • در اوج استفاده ممکن است گوشی داغ شود.
  • بدون شارژ بی سیم
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا