نسخه ARMv8 سالهاست که وجود داشته و اولین نسخه 64 بیتی معماری ARM است. اکنون وقت آن است که به ARMv9 برویم. ARM قصد دارد تا سال 2023 به نسخه 64 بیت مهاجرت کرده و با شرکای خود در تلاش است تا اکوسیستم نرم افزار آماده خداحافظی با اپلیکیشن های 32 بیتی باشد (روشی که ARM امیدوار است تا پایان سال جاری به پایان برسد).

به جز این مورد، ARM از هسته های جدید CPU و GPU رونمایی کرده که در تراشه های آینده ارائه شده و از سخت افزار پشتیبانی جدید برای اتصال همه آنها به یکدیگر در تنظیمات مختلف که از لپ تاپ ها، و گوشی ها گرفته تا تلویزیون های هوشمند و سایر لوازم چندرسانه ای استفاده خواهد شد. برخی از طراحی های پیشرفته هیجان انگیز وجود دارد، اما موارد ابتدایی است که ممکن است تغییر دهنده بازی باشد.

هسته های Cortex-X2, A710, A510

Cortex-X2 نسل دوم نسل جدید هسته های ARM با کارایی بالا است؛ این نوید یک افزایش 16 درصدی سرعت نسبت به هسته X1 است که در همان گره ساخته شده و با همان فرکانس کار می کند. با این حال، انتظار می رود این طرح های جدید سال آینده به بازار عرضه شود، بنابراین بیش از احتمال وجود آنها در گره های ارتقا یافته در مقایسه با طرح های 2021 قرار می گیرد. ARM اوج عملکرد X2 را بهینه کرده و عملکرد یادگیری ماشین (ML) خود را دو برابر کرده است. طبق گفته ARM، عملکرد اوج تک رشته X2 حدود 40 درصد بالاتر از پردازنده لپ تاپ 2020 است – i5-1135G7 15W اینتل.

همچنین ، DSU-110 جدید (“واحد مشترک DynamIQ”) اجازه می دهد تا حداکثر 8 هسته Cortex-X2 در طراحی های با عملکرد بالا استفاده شود (این بیشتر برای لپ تاپ/دسکتاپ و حتی سرور است، نه برای موبایل). سیستم کش L3 دو برابر شده و به 8 مگابایت می رسد و ARM برای کاهش تأخیر دسترسی به داده ها بسیار تلاش کرده است. هسته های بزرگ سری A نیز طراحی جدیدی دارند، با این حال، با عملکرد بالای هسته X در اطراف آنها به موقعیت میانه بیشتری منتقل شده اند. بنابراین، Cortex-A710 جدید فقط 10 درصد سریعتر از A78 است (در همان گره و فرکانس)، اما بازده انرژی 30 درصد افزایش یافته است (و دوباره، سرعت یادگیری ماشین دو برابر شده است).

ARM پیش بینی می کند که برای بارهای بازی، یک چیپست با هسته A710 و گرافیک Mali-G710 با افزایش 33 درصدی عملکرد پردازنده، 20 درصدی در عملکرد پردازنده گرافیکی روبرو خواهد بود و در مقایسه با طراحی فعلی A78/G78، تا 15 درصد کارآمدتر خواهد بود. این یک پیشرفت نسبی بسیار بزرگ است. برای اولین بار از سال 2017 آرم یک هسته کوچک جدیدی را نیز طراحی کرده است – Cortex-A510 ممکن است در واقع هیجان انگیزترین قسمت اعلامیه امروز باشد.

این هسته 35 درصد سریعتر از A55 قدیمی، 20 درصد کارآمدتر انرژی و با 3 برابر قابلیت یادگیری ماشین است. طبق گفته آرم، A510 از نظر عملکرد نزدیک به هسته های بزرگ قدیمی A است. این یک پیشرفت بزرگ برای گوشی های سطح پایین و حتی میان رده خواهد بود. چگونگی دستیابی ARM به این امر مهم نیز جالب توجه است – با طراحی جدید، دو هسته A510 در واقع بیت های سخت افزاری را تقسیم می کنند تا از لحاظ جسمی کوچکتر شوند (و در نتیجه ساخت آنها ارزان تر است). یک ایده طراحی مشابه برای AMD عالی نبود، اما ARM راهی برای عملکرد آن پیدا کرده است (حداقل برای نیازهای یک هسته با بازده بالا).

ARMv9 بر امنیت و توانایی خرد کردن مقدار زیادی داده متمرکز است. Memory Tagging Extension امکان جستجوی آسان تر و جلوگیری از نشت حافظه و سایر مشکلات حافظه را که هم به عملکرد آسیب می رسانند و هم تهدیدی امنیتی محسوب شده، فراهم می کند.

گرافیک های سری Mali شامل G710, G610, G510 و G310 

آیا می دانید که سری Mail از نظر میزان ارسال شماره 1 است؟ بیش از 1 میلیارد پردازنده گرافیکی Mail در سال 2020 ارسال شده که نیمی از گوشی های هوشمند و حدود 80 درصد تلویزیون های هوشمند را تأمین می کنند. امروز ARM طیف وسیعی از مدل های GPU را ارائه داده که متناسب با هر بازار خوبی است. 

Mali-G710 جدید در گل سرسبد این سری است. 20 درصد سریعتر، 20 درصد انرژی بیشتری نسبت به مدل قدیمی دارد و 35 درصد در کارهای ML ارتقایافته است.G710 در پرچمداران آینده گوشی های هوشمند، بلکه کروم بوک ها نیز به نمایش در خواهد آمد. افزایش سرعت ML برای پیشرفت های بهبود یافته تصویر جدید و امکان فعال کردن حالت های جدید ویدیویی مفید خواهد بود.

در زیر آن Mali-G610 قرار دارد که مبتنی بر G710 است، اگرچه قیمت پایین تری را هدف قرار داده و می تواند در گوشی های گران قیمت مورد استفاده قرار گیرد. Mali-G510 دو برابر سریعتر و 22 درصد کارآمدتر از طراحی های قدیمی تر است (عملکرد ML نیز دو برابر شده است). این مدل پایه اصلی گوشی های میان رده، تلویزیون های هوشمند و ستاپ باکس خواهد بود.

Mali-G310 بعد از A510 دومین قسمت جالب توجه در معرفی امروز است. این دو واقعا تجربه پایین تر را تغییر خواهند داد. نوید یک افزایش 4.5 برابری در عملکرد Vulkan می دهد، واحدهای بافت 6 برابر سریعتر هستند، عملکرد ارائه رابط کاربری اندروید دو برابر می شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *