بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوگل پیکسل 5a 5G

پیکسل 5a سومین تکرار از سری پیکسل “a” گوگل است که با در نظر گرفتن قیمت مقرون به صرفه ارائه می شود. گوگل اکنون تاکید بیشتری روی عمر باتری و مقاوت در برابر آب برای گوشی داشته است. اکنون در این مقاله قصد داریم تا گوشی گوگل پیکسل 5a را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

محصول جدید گوگل از نظر ظاهری و مشخصات به گوشی پیکسل 4a 5G بسیار نزدیک است. گرچه تراشه، رم و طرح یکسانی دارد، ولی ابعاد آن کمی متفاوت بوده و در هر جهت کمتر از یک میلیمتر است. ظرفیت باتری به طور قابل توجهی بهتر شده و حدود 15 درصد بیشتر از پیکسل 4a 5G ظرفیت دارد. از سوی دیگر، ساختار گوشی در حال حاضر از جنس آلومینیوم و رزین محکم تری مانند پیکسل 5 ساخته شده و بدنه جدید دارای IP67 مقاوم در برابر آب است. در ادامه بررسی همراه ما باشید.

  • بدنه: 154.9×73.7×7.6 میلیمتر، 183 گرم، جلو شیشه (گوریلا گلس 3)، بدنه یکپارچه آلومینیوم/پلاستیک، ضد آب IP67
  • صفحه نمایش: 6.37 اینچی، اولد، نرخ تازه سازی 60 هرتز، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، تراکم 415ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 765G؛ گرافیک Adreno 620
  • حافظه: 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی
  • نرم افزار: اندروید 11
  • دوربین پشتی: اصلی 12 مگاپیکسل f/1.7، اولتراواید 16 مگاپیکسلی f/2.2
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل f/2.0
  • کیفیت فیلمبرداری: دوربین پشتی 4K@30/60fps, 1080p@30/60/120/240fps؛ دوربین جلویی 1080p@30fps
  • باتری: 4680 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 18 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت و جک هدفون 3.5 میلیمتری

دوربین های گوگل پیکسل از بزرگترین نقاط فروش گوشی های پیکسل هستند، اما به زودی خواهید فهمید که سخت افزار آن دقیقاً مشابه 4a 5G و پیکسل 5 است. ما پیش بینی نمی کنیم که تفاوت قابل توجهی در کیفیت دوربین وجود داشته باشد. عملکرد اسنپدراگون 765G با 6 گیگابایت رم نیز قابل پیش بینی است.

بسته بندی مشابه چیزی است که ما سالهاست از گوگل می بینیم. در جعبه عکس Pixel 5a با اندازه واقعی نشان داده می شود و هنگامی که درپوش را می کشید تلفن رو به پایین قرار می گیرد. در زیر Pixel 5a با روکش پلاستیکی، یک کابل شارژ USB-C به C، یک شارژر USB-C 18 واتی و یک آداپتور USB-C به USB-A را خواهید دید که گوگل آن را “آداپتور سوئیچ سریع” می نامد. این به شما امکان می دهد داده ها را از تلفن دیگری به پیکسل 5a منتقل کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

طرح ترکیبی فلز/پلاستیک را که سال گذشته در پیکسل 5 استفاده شد به خاطر دارید؟ خوب، Pixel 5a از همان فلسفه ساخت استفاده می کند. نمای بیرونی پلاستیک در اطراف قطعه ای از آلومینیوم ساخته شده که ساختار یکپارچه را تقویت می کند. اگرچه پیکسل 5a از پلاستیک ساخته شده، اما هنوز هم می توانید خنکی آلومینیوم را به بیرون حس کنید. همراه با این ساختار جدید، 5a در حال حاضر دارای گواهی مقاومت IP67 در برابر آب است.

همچنین در برابر لکه های اثر انگشت مقاومت چندانی ندارد. اگر می توانید لکه ها را از بین ببرید، گوشی به اندازه کافی با دوام است که می توان بدون قاب آن را حمل کرد. ما همچنان 5a را با پیکسل 4a 5G مقایسه می کنیم زیرا ابعاد آنها بسیار نزدیک است. این گوشی نسبت که نسخه 4a 5G تنها 1 میلی متر بلندتر، 0.3 میلی متر باریک تر و 0.6 میلی متر نازک تر است. وزن آن نیز 183 گرم است (168 گرم وزن 4a 5G می باشد).

هیچ چیز جدید و اصلی در طراحی 5a وجود نداشته و ظاهر و حسی مشابه با سه گوشی دیگر – پیکسل 5، 4a و 4a 5G را می دهد. همه آنها دارای بدنه پلاستیکی، سنسور اثر انگشت نصب شده در پشت و دوربین های سلفی سوراخ دار گوشه سمت چپ بالای صفحه نمایش هستند. این حفره کوچک به همان اندازه کوچک است، بنابراین هیچ شکایتی وجود ندارد.

صفحه نمایش همیشه کمی بلندتر شده و اندازه آن را از 6.2 به 6.34 رسانده و نسبت تصویر را از 19.5:9 به 20:9 (در مقایسه با 4a 5G) سوق داده است. پنل OLED توسط یک صفحه تخت از گوریلا گلس 3 محافظت می شود و یک شکاف بلندگوی در تماس بالای صفحه قرار دارد. این به عنوان یکی از بلندگوهای تلفن عمل می کند.

حاشیه ها باریک و باریک هستند و طرحی یکنواخت و چشم نوازی ایجاد می کنند. به نگاهی به بالای دستگاه، جک 3.5 میلیمتری را می بینید – یکی از ویژگی های معمول سری پیکسل “a”. در سمت راست آن میکروفون قرار دارد. همه دکمه ها در سمت راست گوشی قرار دارند. دکمه تنظیم صدا در زیر کلید پاور قرار دارد که بافت موج دار جدیدی دارد. سمت چپ گوشی دارای سینی تک سیم کارت nanoSIM بوده و قسمت پایین شامل (از چپ به راست) میکروفون مکالمه، درگاه USB-C و بلندگو است. در پشت همان دوربین از پیکسل 5 و 4a 5G، شامل دوربین اصلی 12.2 مگاپیکسل و فوق عریض 16 مگاپیکسل، قرار گرفته است.

صفحه نمایش

پیکسل 5a دارای صفحه نمایش 6.34 اینچیOLED با نرخ تازه سازی 60 هرتز سنتی است. رزولوشن صفحه 1080 در 2400 پیکسل بوده که به حدود 413 پیکسل در هر اینچ می رسد. پشتیبانی از فیلم HDR در این صفحه روشن بسیار خوب است. پنل OLED توسط گوریلا گلس 3 محافظت می شود.

در اندازه گیری انجام شده هنگام تنظیم دستی روشنایی، حداکثر 500 نیت رسید. گوگل حداکثر روشنایی 800 نیت را تبلیغ کرد و ما خوشحال بودیم که تست های ما حتی از برآوردهای گوگل نیز فراتر رفت. با فعال کردن روشنایی تطبیقی، ما توانستیم به 861 نیت حداکثر روشنایی برسیم. حداقل روشنایی مورد آزمایش 2.2 نیت بود، که اندازه کافی برای استفاده در تاریکی و یا در نور روشن روز قابل مشاهده است.

صفحه نمایش 5a با فضای رنگی DCI P3 (حالت تطبیقی) تنظیم شده و حالت sRGB (طبیعی) را ارائه می دهد. اگر هر دوی آنها خیلی اشباع شده یا به اندازه کافی اشباع نشده اند، حالت تقویت شده تعادل خوبی بین این دو دارد. با این وجود، مشخصات پیش فرض Adaptive به طرز دلپذیری اشباع شده است.

تنظیم طبیعی دقیق ترین رنگ ها را با میانگین deltaE 1.3 و حداکثر deltaE 2 انحراف ارائه می دهد. حداکثر روشنایی و کالیبراسیون رنگ هر دو نقطه قوت صفحه نمایش پیکسل 5a و اندازه آن هستند. متأسفانه، هیچ قابلیت نرخ تازه سازی بالایی در این صفحه نمایش وجود ندارد و محدود به 60 هرتز است. نمایشگر پیکسل 5a با محتوای HDR سازگار است، اگرچه اپلیکیشن هایی مانند یوتیوب به طور خاص باید از پخش HDR برای پیکسل 5a پشتیبانی کند.

عمر باتری

گوشی‌های پیکسل معمولاً از بهینه سازی بالایی برخوردار هستند. در نتیجه، این بهینه سازی به بازدهی باتری بالا منتهی می‌شود. حال، ما با گوشی پیکسل 5a مجهز به باتری 4680 میلی آمپر ساعت مواجه هستیم. این گوشی، بیشترین ظرفیت باتری در بین پیکسل‌ها را دارد. اما عمر باتری Pixel 5a دقیقاً چگونه است؟

این گوشی نسبتاً جدید، موفق شده است تا در حالت استفاده ترکیبی، تا 122 ساعت دوام بیاورد. چنین میزان بازدهی باتری جذابی، عمر باتری پیکسل 5a را در بازه فوق العاده قرار می‌دهد. پس از آن، در تست تماس 3G نیز این گوشی حدود 33 ساعت بازدهی داشته است. در بخش‌های وب گردی و پخش فیلم نیز به ترتیب شاهد ثبت ارقام 18:30و 21:30ساعته هستیم. در کل، این گوشی دارای بازدهی باتری بالایی است. اما اگر رفرش ریت این دستگاه بیشتر بود و تراشه آن، از قدرت بیشتری مانند رقبا برخوردار بود، شاهد چنین ارقامی نبودیم.

همان طور که احتمالاً می‌دانید، Pixel 5a آخرین گوشی گوگل بوده است که از شارژر درون جعبه برخوردار شده است. در آینده، دستگاه‌های جدید گوگل بدون شارژر عرضه می‌شوند. توان شارژر این میان رده، 18 وات است. در نیم ساعت اول، تنها 42 درصد از ظرفیت این باتری شارژ می‌شود. پس از آن، تقریباً 100 دقیقه طول می‌کشد تا گوشی پیکسل 5a به طور کامل شارژ شود. این رقم، خیلی بد نیست. اما خیلی هم خوب نیست.

نرم افزار و رابط کاربری

پیکسل 5a سیستم اندروید 11 را به طور پیش فرض اجرا کرده، اما در آینده نزدیک به اندروید 12 بروزرسانی می شود. یکی از ویژگی های جدید پیکسل “Hold for me” است. این قابلیت تشخیص می دهد که در حال تماس تلفنی هستید و ممکن است اپراتور شما را در حالت تعلیق قرار دهد – گوگل اسیستنت به شما پیشنهاد می دهد تا در محل شما منتظر بمانید. کاری که می تواند انجام دهد این است که به شما اجازه می دهد از صفحه تماس خارج شوید و کار خود را ادامه دهید تا زمانی که کسی دوباره به خط بازگردد.

هنگامی که گوگل اسیستنت فردی را در خط می شنود، به اپراتور اطلاع می دهد که شما به زودی با او خواهید بود، در حالی که شما را مجبور می کند تا تماس را دوباره انجام دهید. همچنین می توانید با استفاده از دستورات صوتی با گوگل اسیستنت، تماس های تلفنی را رد یا پاسخ دهید.

ویژگی دیگر Call screen بوده که به گوگل اسیستنت اجازه می دهد از شماره تلفن های ناشناس به تماس ها پاسخ دهد. هنگامی که یک تماس ورودی وجود دارد، می توانید پاسخ دهید، رد کنید یا Screen Call را مشاهده کنید. اگر کسی در خط باشد، هر چیزی که آنها می گویند در لحظه رونویسی می شود و روی صفحه نمایش به شما نمایش داده می شود.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد پیکسل، برنامه ضبط صدا قدرتمند گوگل است. این اپلیکیشن از قبل روی گوگل پیکسل نصب شده و حتی بدون اتصال به اینترنت صدا را مستقیماً به متن منتقل می کند. این ویژگی قابلیت های گفتار به متن قوی گوگل را به نمایش می گذارد و از فضای ذخیره سازی ابری گوگل با قابلیت پشتیبان گیری از ضبط ها در گوگل درایو استفاده می کند. نکته جالب این است که می توانید ضبط های صوتی را به سادگی با بریدن پاراگراف های متن کوتاه یا ویرایش کنید، و نسخه صوتی آن را نشان می دهد.

با حرکت به ویژگی های روزمره دستگاه، اعلان های پیام را مستقیماً از صفحه قفل مشاهده کرده و به آنها پاسخ دهید. همچنین می توانید اعلان های پیام را به “Bubbles” ارسال کنید تا بتوانید مکالمه را بدون حذف کامل از برنامه دیگر ادامه دهید. وقتی فعال است، Now Playing آهنگی را که در آن قرار دارید پخش می کند. این می تواند آهنگ های پخش شده در پس زمینه را شناسایی کند و تمام موسیقی هایی را که برچسب گذاری می کند ثبت کند، بنابراین می توانید به عقب برگردید و ببینید آیا آن آهنگ را در همان مکان شنیده اید.

در هوم اسکرین، ویجت “At a Glance” را می بینید که بسته به زمینه اطلاعات مختلف را نشان می دهد. معمولاً روز هفته، تاریخ و آب و هوای فعلی را نشان می دهد، اما گاهی اوقات رویدادهای تقویم آینده، یادآوری ها و هشدارهای آب و هوا را ارائه می دهد. همچنین در صورت وجود می تواند هشدارهای آینده را از نمایه کاری نشان دهد.

بازده و کارایی

گوگل به همان تراشه ای که در پیکسل 5 به کارگرفته بود، پایبند است. تراشه اسنپدراگون 765G موجود در پیکسل 5a براساس فرایند 7 نانومتری ساخته شده و برای تعادل بین عملکرد و کارایی یک انتخاب محکم است. 5G بر روی این چیپست از طریق مودم X52 یکپارچه پشتیبانی می شود، هرچند فقط از نوع زیر 6 گیگاهرتز. وظایف گرافیکی نیز برعهده پردازنده گرافیکی Adreno 620 است.

همانند نسخه های قبلی خود (4a و 4a با 5G)، پیکسل 5a مجهز به 6 گیگابایت رم LPDDR4X و 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.1 است. تنها یک نوع حافظه وجود دارد و فضای ذخیره سازی قابل ارتقا نیست. زمانی که ما پیکسل 5 را بررسی کردیم، عملکرد ضعیفی پیدا کردیم. اینطور به نظر می رسید که اسنپدراگون 765G برای جبران افزایش شارژ باتری که 5G با خود به همراه داشت، تنظیم نشده است.

بیایید بنچمارک های عملکرد را بررسی کنیم. ما آن را با پیکسل 4a، 5 و چند دستگاه دیگر که از چیپست یکسانی استفاده می کنند، مقایسه کرده ایم. ما همچنین دایمنسیتی 1200 و اسنپدراگون 780G را قرار دادیم. در گیگ بنچ 5، پیکسل 5a در انتهای نمودارها قرار داشت. در این آزمایش، کمترین امتیاز را در میان سایر دستگاه های اسنپدراگون 765G کسب کرد، در حالی که اسنپدراگون 730G پیکسل 4a نمره چند هسته ای بالاتری را کسب کرد.

پردازنده گرافیکی Adreno 620 برای مدیریت بازی های مدرن کافی است. بسیار خوب است که پیکسل 5a از نرخ تازه سازی بالاتر از 60 هرتز پشتیبانی کند، اما برای بازی چندان اهمیتی ندارد زیرا عملکرد گرافیکی پیکسل 5a دقیقاً درخشان نیست. اسنپدراگون 778G در Realme GT Master و مدیاک دایمنسیتی 1000 پلاس اوپو رینو 5 پرو 5G هر دو مزیت قابل توجهی در نرخ فریم بالاتر از اسنپدراگون 765G نشان می دهند.

در آزمایشات AnTuTu، پیکسل 5a تقریباً مشابه وان پلاس نورد سال گذشته عمل کرد و نسبت به گلکسی A52 5G در اجرای اسنپدراگون 750G کمی بهتر عمل کرد. اسنپدراگون 765G به طور کلی برای Pixel 5a مناسب است.

کیفیت دوربین

هیچ چیز جدیدی در مورد سخت افزار دوربین پیکسل 5a وجود ندارد و بسته به انتظارات شما ممکن است ناامید کننده باشد یا نباشد. پیکسل 5a دارای دوربین دوگانه مشابه پیکسل 5 قبل از آن است. دوربین اصلی از سنسور 12.2 مگاپیکسل 1/2.55 اینچ با دیافراگم f/1.7، لرزشگیر و فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel و 1.4 میکرومتر پیکسل تشکیل شده است. در عین حال، دوربین دوم دارای سنسور 16 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 119 درجه است. دوربین جلو تصاویر 8 مگاپیکسل را ثبت کرده و در پشت لنز دیافراگم f/2.0 قرار دارد.

استفاده از دوربین روی این دستگاه لذت بخش است. تنها کاری که که واقعاً از شما می خواهد این است که عکس گرفته و اجازه دهید بقیه نرم افزار را انجام دهد. محدوده دینامیک و کنتراست عالی بوده و جزئیات غنی از نور روز داشته و رنگ ها برای چشم خوشایند هستند. در برخی موارد، هنگامی که نرم افزار سعی می کند جزئیات را در آنجا نشان دهد، ممکن است در مناطق تاریک تر نویز پیدا کنید. این امر بیشتر در مورد عکس های گرفته شده در داخل خانه صادق است.

دوربین فوق عریض قادر است عکس های خوبی را نیز ثبت کند. سنسور 16 مگاپیکسلی نمونه هایی را به تصویر کشیده و در همان وضوح با دوربین اصلی 12.2 مگاپیکسل عکس می گیرد. در شرایط ابری یا داخل ساختمان، کمی نویز بیشتری در تصاویر به دست آمده مشاهده خواهید کرد. در نور مستقیم خورشید، می توانید کیفیت تصویر تقریباً یکسانی را بین دو دوربین به دست آورید.

گاهی اوقات صرف نظر از دوربینی که استفاده می شود، نویز می تواند در مناطق تیره تر یا برجسته ترین قسمت ها با بازرسی دقیق تر ظاهر شود. به طور کلی، دوربین فوق عریض عملکرد خوبی داشته و با رنگ ها، کنتراست و جزئیات دوربین اصلی سازگار است.

جمع بندی

پیکسل 5a دارای قیمت جالب 449 دلار در آمریکا است. اگر پیکسل 5a گوگل به جای اسنپدراگون 765G مجهز به چیپست LTE می شد، می توانست گوشی هوشمند جذابی باشد و آن را با قیمت 349 دلار یا حتی 399 دلار به فروش رساند تا مستقیماً با آیفون SE رقابت کند. پیکسل 5a در اصل یک پیکسل 5 مجدد بسته بندی شده با صفحه نمایش بزرگتر و عمر باتری به مراتب بهتر است، اما شارژ بی سیم ندارد. آنچه به این نتیجه رسیدیم این است که پیکسل 5a باید از ابتدا پیکسل 4a 5G باشد.

با این وجود، پیکسل 5a 5G یک گوشی عالی با عمر باتری خوب، دوربین با کیفیت بالا، نرم افزار سریع و صفحه نمایش روشن است. با این حال، دستگاه سری “a” امسال از پشتیبانی 5G پشتیبانی می کند و بدیهی است که در بازارهایی مانند اتحادیه اروپا، آمریکای جنوبی، چین و هند به اندازه کافی رقابتی نبوده است.

نقاط مثبت: 

  • صفحه نمایش OLED بزرگ و فوق العاده روشن
  • عمر باتری عالی
  • کیفیت خوب تصاویر ثبت شده
  • بلندگوهای استریو
  • اولین دستگاه برای آپدیت سیستم عامل
  • مقاوم در برابر آب IP67

نقاط منفی:

  • دسترسی محدود به بازار و تنها یک گزینه رنگ و ذخیره سازی
  • از نرخ تازه سازی بالای صفحه پشتیبانی نمی شود
  • بدون نسخه mmWave برای Verizon 5G UWB در آمریکا
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا