می توان سریع ترین پردازنده جهان را به یک گوشی مجهز کرد، اما اگر صفحه نمایش آن کند باشد، باز هم ممکن است احساس کندی کند – مخصوصاً در مقایسه با یک دستگاه مجهز مشابه با پنل سریعتر. به همین دلیل مهمترین ویژگی جدید آیفون 13 پرو و پرو مکس صفحه نمایش ProMotion آنهاست.

اما ProMotion امسال فقط در مدل های Pro و Pro Max گنجانده شده، و این یکی از ویژگی هایی است که آنها را از آیفون 13 و 13 مینی متمایز می کند، بدون ذکر 12 پرو سال گذشته. سری پروهای جدید با 200 تا 300 دلار اضافی، یک دوربین تله فوتو اضافی، یک حالت عکاسی ماکرو جدید و همچنین قدرت و استقامت بیشتر ارائه می دهد. اما آیا دوربین ها و صفحه نمایش های جدید آیفون 13 پرو ارزش پول اضافی را دارند؟ پس در ادامه بررسی جدیدترین نسخه های پرو آیفون شرکت اپل با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری آیفون 13 پرو و پرو مکس

  • پردازنده: A15 Bionic به همراه گرافیک 6 هسته ای و پردازنده 5 هسته
  • فضای ذخیره سازی: 128/256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت
  • نمایشگر: 6.1 اینچ (6.7 اینچ پرو مکس)، پنل Super Retina XDR OLED، نرخ تازه سازی 120 هرتز پروموشن، رزولوشن  2532 در 1170 پیکسل (2778 در 1284 پیکسل نسخه پرو مکس)
  • دوربین پشتی: 12 مگاپیکسل اصلی واید f/1.5، سنسور شیفت OIS، اولتراواید 12 مگاپیکسل f/1.8، زاویه دید 120 درجه، تله فوتو 77 میلیمتری 12 مگاپیکسل f/2.8
  • دوربین جلو: 12 مگاپیکسل f/2.2 TrueDepth
  • سیستم عامل: iOS 15
  • باتری: عمر باتری تا 22 ساعت (تا 28 ساعت در نسخه پرو مکس)، پورت لایتینگ سریع سیمی 20 وات (30 دقیقه تا 50 درصد شارژ)، پشتیبانی از شارژ بیسیم مگ سیف تا توان 15 وات، شارژ معکوس بیسیم 7.5 وات.
  • سایر قابلیت ها: NFC، رتبه ضدآب IP68

طراحی

قبل از اینکه به این ویژگی ها بپردازیم، یک چیز را باید در نظر بگیرید: وزن. آیفون 13 پرو 6.1 اینچی با وزن 204 گرم (7.19 اونس) سنگین تر از 12 پرو و آیفون 13 است. 13 پرو مکس که دارای صفحه نمایش 6.7 اینچی بوده، از پرو مکس سال گذشته و گلکسی اس 21 اولترا سنگین تر است. در حالیکه به پرو معمولی اهمیتی نداشت، استفاده از بزرگترین پرچمدار اپل با یک دست بیش از چند دقیقه در یک زمان ناراحت کننده بود.

آیفون 13 پرو و پرو مکس علاوه بر سنگین تر از مدل های سال گذشته، کمی ضخیم تر هستند. آنها همچنین دارای ماژول های دوربین بزرگتر و ناچ های نمایشگر کمی کوچکتر هستند. در غیر این صورت، اپل از طراحی 12 پرو فاصله نگرفته است. این گوشی ها دارای محفظه های فولادی ضد زنگ مشابه با روکش شیشه ای هستند و درجه IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را در خود دارند.

حتی رنگهای موجود نیز آشنا هستند: سه گرافیت معمولی، طلا و نقره در حال حاضر با سیرا بلو همراه هستند. من شخصاً این سایه کم رنگ را به آبی اقیانوس آرام که در نسل گذشته ارائه شده ترجیح می دهم.

صفحه نمایش و صدا

وقتی هفته گذشته تست سری 13 آیفون را شروع کردم به چیزی پی بردم: اساساً هر کاری که روی گوشی انجام می دهم نیاز به پیمایش دارد. این شامل مرور فیدهای اجتماعی، جستجوی کامپوننت های مناسب در یک برگه مشخصات، خواندن مکالمات قدیمی، خزیدن در بینندگان اینستاگرام من و خواندن مقاله ها، برای ارائه یک لیست جامع به شما است.

به همین دلیل است که صفحه نمایش جدید ProMotion اپل در آیفون 13 پرو و پرو مکس یک معامله بزرگ است، و همچنین اینکه چرا این مدت زمان زیادی طول کشید تا این فناوری را در اختیار شرکت بگذارد، بسیار آزاردهنده است. گوگل در موقعی که پنل 90 هرتزی را به گوشی های پیکسل 4 آورد، شرکت های دیگر نظیر ایسوس و وان پلاس به دنبال نرخ تازه سازی بالاتر روی دستگاه های خود بودند. امروزه، این فناوری فقط برای دستگاه های اندرویدی درجه یک و درجه یک نیست.

این اولین بار نیست که اپل در استفاده از فناوری جدید دیر می کند. اما باید تاکید کرد که صفحه نمایش سریعتر در آیفون ها تفاوت واقعی را ایجاد می کند. مانند بسیاری از گوشی های اندرویدی، آیفون 13 پرو و پرو مکس نرخ تازه سازی خود را بسته به کاری که انجام می دهید تنظیم می کند. وقتی به یک تصویر ثابت نگاه می کنید، می تواند تا 10 هرتز پایین بیایند، یا برای پیمایش و بازی های سازگار تا 120 هرتز برسد. مزایا ممکن است در ابتدا آشکار نباشند، اما وقتی به صفحه آهسته تر برمی گردید، به سرعت متوجه آثار دست نخورده ای می شوید که آنها تولید می کنند.

گذشته از ProMotion، نمایشگرهای OLED آیفون 13 پرو نیز 25 درصد روشن تر از نسخه های قبلی خود هستند که برای خواندن در فضای باز مناسب است. اما بدون مقایسه جانبی، این تفاوت در بهترین حالت نامحسوس است. بلندگوهای استریو همچنین در ارائه صدای واضح با صدای باس مناسب، کار قابل قبولی انجام دادند. سایر موارد مانند صداها و موسیقی پس زمینه ساز در ویدdوها و بازی ها نیز به وضوح ظاهر شده اند.

کیفیت دوربین

اپل می گوید دوربین های پشتی آیفون 13 پروها بزرگترین ارتقا را دریافت کرده اند و از سخت افزار نسل جدیدی که جزئیات بیشتری را ضبط کرده، یاد می کند. تنظیمات سه گانه 12 مگاپیکسلی شامل یک سنسور اصلی با دیافراگم بزرگ f/1.5، لنز تله 77 میلی متری و یک گزینه فوق عریض با میدان دید 120 درجه است. حالت شب در حال حاضر در هر سه دوربین پشتیبانی می شود، بنابراین نیازی نیست که در نورهای ضعیف از زاویه دید وسیع یا از نزدیک عکس بگیرید. یک ویژگی جدید عکاسی ماکرو نیز به لطف لنز فوق عریض به روز شده، همراه با نرم افزاری مانند سبک های عکاسی و حالت سینمایی وجود دارد.

به طور خلاصه، سبک های عکاسی به شما امکان می دهد به راحتی سفارشی سازی کرده و نوع پیش فرض را برای سطوح کنتراست و دمای رنگ تصاویر خود تنظیم کنید. در همین حال، حالت سینمایی در شناسایی چهره ها و افراد در یک صحنه و محو کردن همه چیز در اطراف یک سوژه خوب است، اما وقتی سعی کردم نقطه فوکوس را تغییر دهم، مشکل داشت. این سیستم همچنین در ترسیم افراد کمی مبهم است و قسمت های سرگردان بدن مانند شست و گوش می تواند در تار شدن مصنوعی خورده شود. متوجه شدیم که تنظیم شدت از طریق تنظیم f-stop به جلوگیری از این مشکل کمک می کند، اما این جابجایی در فیلم نهایی کمتر شبیه DSLR بود.

یکی از ویژگی هایی که جوانب مثبت نسبت به 13 معمولی دارند، عکاسی ماکرو است. با این نسل، می توانید تا دو سانتی متر از سوژه خود فاصله بگیرید و فوکوس خود را از دست ندهید. متأسفانه، اپل راهی برای فعال کردن حالت ماکرو به صورت دستی ارائه نمی دهد. هنگامی که همه چیز را در چهره خود می بینید، سیستم به طور خودکار به دوربین نزدیک تغییر می کند.

آیفون 13 پرو عموماً در تشخیص زمانی که سعی می کردم یک عکس تنگاتنگ بگیرم، دقیق بود، اما بین نمای ماکرو و معمولی به طور مرتب به جلو و عقب تغییر می کرد. گاهی اوقات به طور مداوم روی گل های پشت جوانه هایی که سعی می کردم شات کنم فوکوس و دوباره فوکوس می کرد. اپل گفته است که به زودی یک به روزرسانی نرم افزاری را منتشر می کند که باید مانع از روشن و خاموش شدن دوربین در حالت ماکرو شود، که البته هنوز نمی توانیم تأیید کنیم. وقتی که طبق انتظار کار می کرد، حالت ماکرو نتایج شگفت انگیزی عالی ارائه داد.

شما باید اطمینان حاصل کنید که نور کافی به سوژه شما بتابد، زیرا عکس های من از یک زنبور عسل در داخل یک گل تیره و براق بود. اما این اساساً فوتوگرافی 101 است؛ این یک مسئله خاص برای حالت ماکرو نیست. به طور کلی، آیفون 13 پرو عکس های واضح و رنگارنگی را نسبت به نمونه گرفته از پیکسل 5 و گلکسی اس 21 اولترا می گیرد.

درمان پیش فرض اپل تصاویری معمولاً روشن تر و گاهی اشباع تر ارائه می دهد، اما با استفاده از سبک های عکاسی می توانید ظاهر دلخواه خود را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید. ما طرفدار جلوه های HDR تهاجمی آیفون در مقایسه با چشم اندازهای خنثی تر پیکسل ها نیستم، اما صادقانه می گوییم ما در نقطه ای هستیم که سامسونگ، گوگل و اپل از نظر کیفیت کاملاً هم سطح هستند.

سنسورهای ارتقا یافته آیفون 13 پرو نیز واقعاً عملکرد نور کم را بهبود می بخشد. آنها از نظر دمای رنگ کمی متفاوت هستند، اما بدون مقایسه مستقیم قابل توجه نیست. اگرچه گوگل همچنان مزیت خود را با Night Sight حفظ می کند. این عکس ها را به طور قابل توجهی تمیزتر، روشن تر و غنی تر می کند. در مورد دوربین جلوی 13 پرو، تقریباً مشابه دوربین آیفون 13 است و این چیز بدی نیست.

همچنان از طریق سنسور 12 مگاپیکسلی True Depth حالت سینمایی و سبک های عکاسی را دریافت خواهید کرد و اگرچه عکس های سلفی در نور کم کمی نرم هستند، اما در غیر این صورت وضوح بیشتری دارند. از آنجا که این گوشی ها از سری پرو هستند، پرچمداران جدید اپل علاوه بر فرمت ProRAW خود از فیلم های ProRes برای عکس ها پشتیبانی می کند. همچنین به لطف شتاب دهنده سخت افزاری A15 به علاوه دیکدر و انکدر ویدیو، می توانید فرمت های تا رزولوشن 4K (1080p برای مدل اصلی 128 گیگابایت) و 30 فریم در ثانیه ضبط کنید.

سیستم عامل iOS 15

صحبت از این است که سری آیفون 13 نسخه iOS 15 را خارج از جعبه اجرا می کند و من هنگام تست نسخه بتا، اکثر ویژگی های جدید را بررسی کردیم. به عنوان مثال، حالت های فوکوس به شما امکان می دهد صفحات اصلی سفارشی و نمایه های اعلان را بر اساس موقعیت مکانی یا زمان روز تنظیم کنید. این یکی از ویژگی های جدید در هر پلتفرم گوشی هوشمند در سال های اخیر است، زیرا به افراد بدون دستگاه کار جداگانه اجازه می دهد هر زمان که بخواهند از کار خاموش شوند.

از آنجا که اکثر ویژگی های جدید iOS 15 به آیفون های قدیمی تر وارد می شود، بعید است که آنها تصمیم شما را در مورد ارتقا تحت تاثیر قرار دهند. یکی از ویژگی های قابل توجه در این نسخه فراهم شدن امکان استفاده کاربران از فیس تایم روی ویندوز و اندروید می باشد. کاربران اپل می‌توانند لینک مکالمات خود را برای کاربران اندروید و ویندوز ارسال کرده تا آنها از طریق مرورگر بتوانند به مکالمه وارد شوند. حتی می‌توانید لینک مکالمه‌ای را قبل از آغاز آن دریافت کرده و برای دوستان خود ارسال کنید تا در زمان تایید شده، وارد مکالمه شوند.

از سوی دیگر اپل قابلیت صدای فضایی یا Spatial Audio را به این نسخه افزوده تا بدین ترتیب صدای کاربران دقیقا از جایی که صحبت می‌کنند شنیده شود. یک قابلیت جذاب دیگر، Voice Isolation است که نویز سفید را از صدای کاربر در حال صحبت جدا می‌کند. در نهایت قابلیت SharePlay بوده که به کاربران اجازه می‌دهد حین تماس در فیس‌تایم، آنچه را که مد نظر دارند با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. قابلیت Live Text در واقع الهام گرفته از گوگل لنز و فوق‌العاده کاربردی است. کاربرد لایو تکست به این صورت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا متون را از تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و سایر تصاویر جدا کنند.

عملکرد و عمر باتری

تفاوت اصلی پردازنده های آیفون 13 و آیفون 13 پرو این است که در آن پردازنده گرافیکی 5 هسته ای قوی استفاده می شود. این بدان معناست که کارهای سنگین گرافیکی مانند بازی یا ویرایش ویدیو باید سریعتر اجرا شوند. یک تریلر در iMovie تهیه کردیم و در حالی که مجبور بودیم 51 ثانیه منتظر بمانیم تا خروجی گرفتن آن در آیفون 13 به پایان برسد، در پرو فقط 15 ثانیه طول کشید.

تراشه A15 Bionic آیفون 13 پرو ها به طور مشابه در کارهای کمتر فشرده قدرتمند است. در هنگام بازی کردن، تماشای ویدیوی یوتیوب، چت کردن با دوستان، پخش کردن موزیک و گرفتن عکس با دوربین بدون افت و مشکل عمل کرد. در طول یک هفته ای که آیفون 13 پرو ها را در اختیار داشتیم، فقط باید دو بار آنها را شارژ می کردیم. مسلماً بیشتر روزهای اول را صرف تمرکز بر روی آیفون 13 و 13 مینی می کردیم و عمدتا هنگام انجام تست های فشرده دوربین از پرو استفاده می کردیم. اما وقتی به دستگاه های باکیفیت تر روی آوردیم، آیفون 13 پرو ها تقریباً دو روز کامل دوام آورد و نیاز به شارژ نداشت. هنگام انجام بازی یا خروجی گرفتن از ویدیوها سطح باتری سریعتر کاهش می یافت، اما نه آنقدر که نگران تمام شدن شارژ باشیم.

با توجه به نرخ تازه سازی بالاتر، این زمان اجرا چشمگیر است. اما در حال حاضر، روشن است که با وجود نمایشگرهای ProMotion، آیفون 13 پرو و پرو مکس می توانند بیشتر از یک روز دوام بیاورند.

جمع بندی

آیفون 13 پرو و پرو مکس با صفحه نمایش سریعتر، عملکرد فوق العاده و باتری های طولانی مدت، گوشی های فوق العاده ای هستند. اگر از دستگاهی قدیمی تر از 12 پرو استفاده می کنید، باید ارتقاء را فقط برای نمایشگرهای جدید ProMotion در نظر بگیرید. اگرچه دوربین ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته اند، اما مطمئن نیستم که بزرگترین قرعه کشی باشند. حقیقتاً تشخیص تفاوت کیفیت بین عکس های گرفته شده توسط پرچمداران اخیر اپل دشوار است.

داشتن ویژگی هایی مانند حالت سینمایی، سبک های عکاسی و دوربین های ماکرو خوب است  اما نمی تواند تجربه آیفون 13 پرو شما را مشخص کند. و با وجود اینکه اپل با معرفی پنل های 120 هرتز به گوشی های خود در حال پیشرفت در سطح پرچمداران اندروید بود، اکنون چیزهای کمتری از سامسونگ و گوگل وجود دارد که آیفون ها ارائه نمی دهند. اما اساساً برای هر کسی که از iOS استفاده می کند، آیفون 13 پرو (و پرو مکس، اگر وزن آن اهمیتی ندارد) یک ارتقاء شایسته است.

نقاط مثبت

  • صفحه نمایش سریع ProMotion
  • عملکرد عالی
  • عکس های ماکرو به طرز شگفت انگیزی واضح است
  • دوربین های عالی
  • عمر طولانی باتری

نقاط منفی 

  • برخی از ویژگی های وعده داده شده هنوز در دسترس نیستند
  • تعویض خودکار ماکرو مشکل دارد
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *