اگر رایانه خود را از ویندوز 10 به ویندوز 11 به روز کرده اید، ممکن است متوجه شده باشید که وقتی روی پیوند یک وب سایت، سند PDF یا انواع دیگر فایل ها کلیک می کنید، اکنون به مرورگر اج مایکروسافت فرستاده می شوید. به نظر می رسد که مایکروسافت در نسخه جدید ویندوز خود، اپلیکیشن های خود را بر اپلیکیشن هایی که پیش از ارتقاء به صورت پیش فرض نصب شده بودند، فشار می آورد. به عبارت دیگر، اج ناگهان مرورگر پیش فرض شما می شود.

به طور معمول ، اولین بار که وارد مرورگر دیگری می شوید که اج نیست – مثلاً گوگل کروم – مرورگر غیر اج از شما می پرسد آیا می خواهید به جای آن پیش فرض را تنظیم کنید. با این حال، روند تغییر پیش فرض های شما در ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 پیچیده تر شده، بنابراین ممکن است این درخواست مفید را دریافت نکنید – یا اگر این کار را انجام دهید، ممکن است شما را در صفحه ای پیچیده با عنوان “App > Default apps” قرار دهد. در هر صورت، نحوه تغییر آن در این مقاله آورده شده است.

تغییر دادن مرورگر پیش فرض

اگر نمی خواهید اج مرورگر پیش فرض شما باشد و مرورگر مورد علاقه شما پیشنهاد ایجاد تغییر در شما را نمی دهد – یا اگر ارائه داد اما در عوض شما را به صفحه “Default apps” فرستاد – در اینجا نحوه تغییر پیش فرض آورده شده است. برای این مثال، ما از گوگل کروم استفاده می کنیم، اما این باید با هر مرورگری که روی سیستم خود نصب کرده اید، کار کند.

  • به مسیر Settings > Apps > Default apps بروید.
  • در زیر بخش “Set defaults for applications”، یا به محلی که مرورگر دلخواه شما در آن فهرست شده، بروید یا نام آن را در قسمت “Search apps” تایپ کنید. سپس روی نرم افزار کلیک کنید.

  • لیستی از فایل های مربوط به مرورگر و تحت هر نام فایل، نرم افزاری که در حال حاضر با آن مرتبط است را مشاهده خواهید کرد. در ویندوز 11، نمی توانید مرورگر پیش فرض خود را به سادگی با یک کلیک تغییر دهید – باید مرورگر اختصاص داده شده را برای هر نوع فایل خاص تغییر دهید.
  • به دنبال انواع فایل های اختصاص داده شده به اج، مانند .HTM ، .HTML ،HTTP ،HTTPS و شاید .PDF باشید (مگر اینکه شما یک PDF خوان ترجیح دهید). روی مواردی که می خواهید تغییر دهید کلیک کنید.

  • ممکن است یک پنجره “Before you switch” دریافت کنید که از شما می خواهد مایکروسافت اج را امتحان کنید – پیش بروید و روی “Switch anyway” کلیک کنید. یک پنجره بازشو با انتخاب “Keep using this app” در بالا و سایر مرورگرهای نصب شده در زیر دریافت خواهید کرد. پیش بروید و موردی را که می خواهید استفاده کنید، انتخاب کنید. (توجه داشته باشید که ممکن است برخی از انواع فایل وجود داشته باشد که مرورگر شما را به عنوان جایگزین ارائه نمی دهد.)

توجه داشته باشید که هنگام مرور این مطالب، برخی از مرورگرها ممکن است سیستمی را ایجاد کرده باشند که به شما امکان می دهد مرورگر پیش فرض خود را به راحتی تغییر دهید.

به عنوان مثال، اولین بار که مرورگر فایرفاکس را باز کردیم، از ما درخواست تنظیم تبدیل مرورگر به طور پیش فرض نشان داده شد. وقتی اجازه صادر شد و به بخش “برنامه های پیش فرض” راه اندازی فرستاد شد، متوجه شدیم که فایرفاکس اکنون به عنوان پیش فرض برای فایل های .HTM ، .HTML ، .HTTP و .HTTPS تنظیم شده است.

نکته دیگر، اگر مرورگر اج را به هر دلیلی باز کردید، پنجره بازشو مورد انتظار را دریافت می کنید که از شما می خواهد به “تنظیمات توصیه شده مرورگر” بازگردید.

هنوز همه چیز را حل نکرده است

اما صبر کنید – چیزهای بیشتری وجود دارد. حتی پس از تغییر مرورگر پیش فرض خود به چیزی غیر از اج، همچنان آن را به عنوان مرورگر مورد علاقه برای تعدادی از نرم افزارهای ویندوز دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، پنجره جدید ویجت ویندوز 11 را (با کلیک روی نماد ابزارک در نوار وظیفه خود، که به نظر می رسد مانند پنجره دو صفحه ای است) بیاورید و روی یکی از خبرهای ظاهر شده در آنجا کلیک کنید – لینک در مرورگر اج باز می شود.

اگر آن را تحریک کننده می دانید، ممکن است نرم افزار دیگری برای آن وجود داشته باشد، برای بازکردن لینک خاص اج، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید. 

  • به  Settings > Apps > Default Apps بروید.
  • به پایین بروید تا “Choose defaults by link type” را مشاهده کنید.
  • روی آن کلیک کنید و سپس در کادر جستجو با عنوان “Set defaults for link types”، عبارت “Edge” را تایپ کنید.
  • در زیر برچسب “Microsoft-Edge” ،دوباره آن را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید، و مرورگرهای دیگری را که می توانید برای باز کردن پیوندهای خاص استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد.

جالب اینجاست که اگر کروم یا فایرفاکس را نصب کنید، آنها را به عنوان یک انتخاب نخواهید دید. اما اگر مرورگر Brave را نصب کنید، آن را به عنوان یک گزینه مشاهده خواهید کرد. 

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *