آموزشفناوری

آشنایی با اصطلاح DRM و کاربرد آن

مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) طیف وسیعی از فناوری‌ها و روش‌هایی است که برای اطمینان از اینکه هر کسی که از یک محصول دیجیتالی استفاده می‌کند، حق و اجازه انجام آن را دارد، استفاده می‌شود. DRM شهرت منفی دارد که تا حد زیادی شایسته نیست.

چرا DRM وجود دارد؟

برخلاف ماشین یا تلویزیون، کد دیجیتال را می توان به راحتی کپی و به اشتراک گذاشت. این منجر به نقض حق چاپ و دزدی نرم افزاری می شود. هنگامی که کاربران می توانند یک نسخه کارآمد از یک محصول دیجیتال را بدون پرداخت هزینه دریافت کنند، این احتمال وجود دارد که سازندگان آن محصول فروش بالقوه خود را از دست بدهند.

DRM به منظور سخت‌تر کردن کپی غیرمجاز محتوای دیجیتال، جلوگیری از دزدی و محافظت از منافع مالی سازنده است. حداقل، این منطق است، اما بحث های زیادی در مورد اینکه واقعاً DRM در هدف مورد نظر خود مؤثر است، وجود دارد.

انواع مختلفی از DRM وجود دارد

درک این نکته مهم است که هر چیزی که بتواند حقوق دیجیتال را مدیریت کند DRM است. این شامل راه حل های با فناوری پایین تا DRM پیچیده است که بر رمزگذاری پیچیده و سایر تکنیک های پیشرفته متکی است. برخی چیزها DRM به عنوان یک اثر جانبی چیز دیگری هستند. رسانه اختصاصی بازی های ویدیویی ممکن است به دلایل دیگری غیر از جلوگیری از کپی کردن وجود داشته باشد، اما از آنجایی که (حداقل در ابتدا) هیچ کس سخت افزار خواندن یا نوشتن در این رسانه ها را ندارد، عملاً به عنوان DRM عمل می کند.

برخی از DRM ها به طور موثر برای کاربران نامرئی هستند، مانند سرویس کلاینت Steam که مشتریان برای دانلود، مدیریت و اجرای بازی های خود از آن استفاده می کنند. کلاینت نرم‌افزار نوعی از DRM است، اما یک برنامه کاربردی مفید است که بازی‌های شما و پیگیری آنها را راحت می‌کند.

DRM مبتنی بر رسانه

DRM را می توان مستقیماً به روشی که کپی کردن آن سخت یا غیرممکن است در رسانه پخت. یکی از نمونه‌های معروف این موضوع، wobble groove) است که توسط اولین کنسول پلی‌استیشن سونی استفاده شد. اگرچه پلی‌استیشن از رسانه‌های معمولی دیسک فشرده (CD) استفاده می‌کرد، اما آنها عمداً یک «شیار متزلزل» را روی دیسک در کارخانه فشار دادند که رایترهای CD استاندارد نمی‌توانستند آن را تکرار کنند. بنابراین حتی اگر یک کپی بیت به بیت از یک سی دی پلی استیشن تهیه کرده باشید، کنسول می تواند بگوید که یک کپی است زیرا شیار لرزان وجود ندارد.

کلید محصول DRM

کلیدهای محصول شاید شناخته شده ترین نوع DRM باشند، اگرچه دیگر مانند گذشته محبوب نیستند. هنگام خرید یک سیستم عامل مانند ویندوز یا یک بسته نرم افزار حرفه ای، ممکن است یک کارت (یا ایمیل) حاوی یک کلید محصول دریافت کنید. رشته‌ای از کاراکترها که در برابر فهرستی از کلیدهای تایید شده یا کلید اعتبارسنجی می‌شوند از طریق یک فرمول ریاضی قرار می‌گیرند که باید یک نتیجه معتبر بدهد.

کلیدهای محصول صرفاً با انتشار فهرستی از کلیدها یا با استفاده از یک مولد کلید (keygen) که از همان الگوریتم برای تولید کلیدهایی استفاده می کند که توسعه دهنده نرم افزار انجام می دهد، شکست خورده است.

DRM قابل اجرا

مهمترین بخش یک بسته نرم افزاری قابل اجرا بودن آن است. این فایلی است که برای شروع برنامه اجرا می کنید. بدون آن، شما نمی توانید از نرم افزار استفاده کنید. DRM اجرایی فایل اجرایی نرم افزار را طوری تغییر می دهد که فقط پس از تأیید اعتبار اجرا شود. برای مثال، فایل اجرایی ممکن است رمزگذاری شده باشد و یک مجوز معتبر کلیدی است که برای رمزگشایی آن لازم است. روش‌های DRM که بر روی فایل اجرایی تمرکز می‌کنند با بازی‌های ویدیویی رایج هستند و در دنیای دزدی بازی‌های ویدیویی، «کرک کردن» فایل اجرایی بازی معمولاً مورد توجه هکرهایی است که می‌خواهند حفاظت از کپی را از یک بازی حذف کنند.

فعال سازی آنلاین

یکی از ضعف‌های اصلی DRM مانند کلیدهای محصول یا فایل‌های اجرایی محافظت‌شده این است که وقتی حفاظت از بین رفت، کار بیشتری نمی‌توان انجام داد. از سوی دیگر، فعال‌سازی آنلاین به این معنی است که نرم‌افزار باید با سازنده در تماس باشد تا تأیید کند که یک کپی قانونی است. در حالی که هنوز می توان این مشکل را شکست داد، اما جعل یک سرور تأیید یا جدا کردن کدی که فعال سازی آنلاین را انجام می دهد، می تواند پیچیده تر باشد.

ورود به سیستم DRM آنلاین

Check-in DRM گونه ای از فعال سازی آنلاین است که تنها تفاوت واقعی آن تعداد فعال سازی است. نرم‌افزاری که از DRM ورود به سیستم استفاده می‌کند، فقط می‌تواند در فواصل زمانی مشخص قبل از فعال‌سازی مجدد به صورت آنلاین کار کند. از آنجایی که اکثر دستگاه‌ها در اکثر مواقع آنلاین هستند، ممکن است افراد حتی تا زمانی که در سفر نباشند یا برای مدت طولانی وصل نشوند، ندانند که DRM ورود وجود دارد.

دستگاه‌ها و لوازم جانبی DRM فیزیکی

گاهی اوقات یک راه حل DRM به عنوان یک دستگاه سخت افزاری جداگانه یا راه حل فیزیکی دیگر ارائه می شود. در اوج بازی‌های رایانه‌ ای DOS، ممکن است در بازی با یک چالش حق چاپ روبرو شوید که در آن باید کلمات خاصی را در کتابچه راهنمای کاربر جستجو کنید یا از چرخ کد برای یافتن رمز عبور استفاده کنید. از آنجایی که بازی کامپیوتر تا حد زیادی از رسانه های فیزیکی گذشته است، این نوع DRM منسوخ شده است.

برخی از نرم‌افزارهای حرفه‌ای سطح بالا به یک کلید سخت‌افزاری خاص، معمولاً یک دانگل USB، نیاز دارند که برای اجرای نرم‌افزار وجود داشته باشد. از آنجایی که توسعه‌دهنده نرم‌افزار تعداد کلیدهای سخت‌افزاری را کنترل می‌کند، به این معنی است که تعداد کپی‌ها بیشتر از کلیدها نیست. تکرار یک کلید سخت افزاری به طور قابل توجهی دشوارتر و گرانتر از شکست دادن DRM نرم افزاری است، اما البته، کرکرهای نرم افزاری بر جعل کلید سخت افزاری در نرم افزار یا حذف نیاز به آن از نرم افزار تمرکز می کنند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا