آموزش

چگونه طول عمر باتری لپ تاپ ویندوز خود را با آستانه شارژ باتری افزایش دهید

با گذشت زمان، همه باتری‌های لیتیوم یونی توانایی خود را برای نگه داشتن شارژ از دست می‌دهند. این برای لپ تاپ شما دو برابر می شود که به توان خروجی بالا نیاز دارد و اغلب در یک محیط با تهویه ضعیف داغ شده، باعث تخریب سریع‌تر می‌شود. بنابراین، برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

در حالی که نکات عمومی زیادی برای سلامت باتری وجود دارد، یک راه حل عملی این است که برای کاهش تخریب غیرضروری و بهبود طول عمر باتری، محدودیت شارژ باتری را بر روی لپ تاپ خود تعیین کنید. می توانید با استفاده از محدود کننده شارژ باتری داخلی رایانه خود به این امر دست یابید. در ادامه ما به شما نشان می دهیم که چگونه اینکار را انجام دهید.

تنظیم آستانه شارژ باتری برای کمک به بهبود طول عمر باتری لپ تاپ

باتری‌های لپ‌تاپ مدرن بیش از حد شارژ نمی‌شوند، بنابراین وصل نگه داشتن لپ‌تاپ شما تأثیر منفی بر رایانه شما ندارد. با این حال، اگر شارژ باتری شما همیشه در 100 درصد باقی بماند، می تواند باعث تورم غیر طبیعی شده و در نهایت باعث کاهش طول عمر باتری شود.

سازندگان لپ‌تاپ‌هایی مانند لنوو، اچ‌پی، ام‌اس‌آی، دل و ایسوس رایانه‌های خود را با یک محدودکننده شارژ باتری داخلی عرضه می‌کنند تا زمان کارکرد باتری را به حداکثر برسانند. در صورتی مفید است که از سیستم خود همیشه با شارژ 100 درصد به برق استفاده می کنید. برای سیستم‌هایی که همیشه متصل هستند، تولیدکنندگان لپ‌تاپ توصیه می‌کنند حداکثر میزان شارژ را 80 درصد تعیین کنند. بنابراین، زمانی که باتری شما به ظرفیت 80 درصد برسد، شارژ آن به طور خودکار متوقف می شود.

بسته به سازنده لپ تاپ، می توانید حداکثر توان باتری خود را RSOC (وضعیت نسبی شارژ) از بایوس یا برنامه اختصاصی همراه سیستم مانند Lenovo Vantage تنظیم کنید.

نحوه تنظیم آستانه شارژ باتری لپ تاپ های اچ پی

در لپ‌تاپ‌های اچ پی، می‌توانید Adaptive Battery Optimizer را فعال یا غیرفعال کنید تا سیستم شما بتواند بسته باتری را برای طول عمر بهینه کند. به گفته اچ پی، این ویژگی در حال حاضر فقط برای لپ تاپ های سری تجاری آن در دسترس است.

اگر از لپ‌تاپ اچ پی استفاده می‌کنید، این مراحل را برای فعال کردن Adaptive Battery Optimizer و پیکربندی تنظیمات سلامت باتری دنبال کنید:

  1. در صورت روشن بودن، لپ تاپ اچ پی خود را خاموش کنید.
  2. در مرحله بعد، دکمه پاور را فشار دهید تا کامپیوتر شما مجددا راه اندازی شود. هنگامی که کامپیوتر راه اندازی می شود، کلید F10 را فشار دهید تا وارد برنامه HP BIOS Setup Utility شوید.
  3. پس از ورود به بایوس، از کلید جهت‌نمای راست برای باز کردن تب Configuration استفاده کنید. اگر نه، تب Advanced را باز کنید.
  4. سپس از کلید جهت‌نمای پایین استفاده کرده و Adaptive Battery Optimizer را انتخاب کنید. اگر در دسترس نیست، Power Management Options را انتخاب کنید.
  5. دکمه Enter را فشار داده و Enabled را انتخاب کنید تا Adaptive Battery Optimizer روشن شود.
  6. اگر سیستم شما دارای گزینه های مدیریت انرژی است، سپس منوی کشویی Battery Health Manager را انتخاب و روی گزینه Maximize my battery health را کلیک کنید. این تنظیم با کاهش حداکثر میزان شارژ باتری به 80 درصد، سلامت باتری را به حداکثر می‌رساند.
  7. سپس کلید F10 را فشار دهید تا تغییرات ذخیره شده و خارج شوید.

اگر گزینه Adaptive Battery Optimizer یا Battery Health Management را در بایوس ندارید، بایوس خود را به روز کنید. می‌توانید در صفحه دانلود نرم‌افزار و درایور اچ پی، به‌روزرسانی جدید بایوس لپ‌تاپ خود را اسکن کنید. سپس، روی Let HP detect your product کلیک کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا به روز رسانی های موجود برای سیستم خود را پیدا کنید.

برای نصب آپدیت می توانید از ابزار به روز رسانی و بازیابی HP BIOS استفاده کنید. همچنین می توانید با دسترسی به عیب یابی سیستم، به روز رسانی دستی را انجام دهید. اگر حتی پس از انجام به‌روزرسانی بایوس، گزینه مدیریت انرژی نمایش داده نمی‌شود، می‌توان تصور کرد که سیستم شما هنوز از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند.

نحوه تنظیم آستانه شارژ باتری لپ تاپ های لنوو

می توانید از اپلیکیشن Lenovo Vantage برای تعیین آستانه شارژ باتری لپ تاپ لنوو خود استفاده کنید. و برخلاف اچ پی، Lenovo Vantage تقریباً با تمام رایانه‌های قابل حمل مدرن لنوو سازگار است. برای فعال کردن محدود کننده شارژ باتری در Lenovo Vantage، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا اپلیکیشن Lenovo Vantage را راه اندازی کنید. اگر اپلیکیشن را نصب نکرده اید، به صفحه دانلود Lenovo Vantage بروید و برنامه را دانلود کنید. سپس، نصب کننده را اجرا کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا نصب کامل شود.
  2. در برنامه Lenovo Vantage، روی منوی کشویی Device کلیک کنید.
  3. در قسمت تنظیمات دستگاه، روی Power کلیک کنید.
  4. در مرحله بعد، به قسمت Battery Settings بروید.
  5. سوئیچ Battery Charge Threshold را تغییر دهید تا گزینه محدود کننده شارژ باتری روشن شود.
  6. روی Start Charging When Below کلیک کنید و 50% را انتخاب کنید.
  7. بعد، روی Stop Charging At کلیک کنید و 80% را انتخاب کنید.

لپ‌تاپ لنوو شما اکنون با رسیدن سطح شارژ باتری به 80 درصد، شارژ را متوقف می‌کند و هنگامی که به برق وصل است با برق AC کار می‌کند. وقتی سطح شارژ باتری به 50 درصد کاهش یافت، دوباره شروع به شارژ می‌کند.

نحوه تنظیم محدود کننده شارژ باتری در لپ تاپ های ایسوس

لپ تاپ های ایسوس به ویژگی شارژ باتری ایسوس مجهز شده اند. می توانید از آن برای تنظیم حداکثر توان RSOC باتری خود برای افزایش عمر باتری آن استفاده کنید. با استفاده از اپلیکیشن MyAsus می‌توانید گزینه شارژ سلامت باتری را پیکربندی کنید. در ادامه نحوه فعال کردن آن برای لپ تاپ ایسوس آورده شده است:

  1. اپلیکیشن MyAsus را روی رایانه خود اجرا کنید. اگر آن را نصب نکرده‌اید، می‌توانید MyAsus را از مایکروسافت استور دانلود کنید.
  2. تب Customization را در قسمت سمت چپ باز کنید.
  3. در تب Power & Performance گزینه Battery Health Charging را مشاهده خواهید کرد.
  4. در اینجا حالت Maximum lifespan را انتخاب کنید. پس از فعال شدن، لپ تاپ ایسوس شما تنها تا 60 درصد شارژ می شود و زمانی که سطح باتری 58 درصد یا کمتر باشد، دوباره شارژ می شود.
  5. برای ذخیره تغییرات روی OK کلیک کنید.

اگر گزینه Battery Health Charging را در برنامه MyAsus پیدا نکردید، بررسی کنید که آیا لپ تاپ شما از این ویژگی در وب سایت ایسوس پشتیبانی می کند یا خیر.

نحوه تنظیم آستانه شارژ باتری در لپ تاپ های MSI

می توانید گزینه سلامت باتری خود را با استفاده از نرم افزار MSI Dragon Center در لپ تاپ های MSI پیکربندی کنید. در ادامه نحوه انجام آن به شرح زیر است:

  1. نرم افزار MSI Dragon Center را راه اندازی کنید. روی دستگاه های MSI از قبل نصب شده است، اما اگر ندارید، می توانید آن را از صفحه Drag Center دانلود کنید.
  2. روی نماد Battery در نوار ابزار پایین کلیک کنید تا Battery Health Option باز شود.
  3. در اینجا گزینه Balanced یا Best for Battery را انتخاب کنید. گزینه Balanced باتری را تا 80% شارژ می کند در حالی که گزینه Best for Battery روی 60% متوقف می شود.

MSI همچنین انجام کالیبراسیون باتری را هر سه ماه یکبار برای حفظ عمر باتری توصیه می کند. گزینه Battery Calibration در بخش Battery Health Option برنامه موجود است. با تعیین آستانه شارژ باتری برای لپ تاپ خود، می توانید اطمینان حاصل کنید که باتری هرگز به ظرفیت 100 درصد شارژ نمی شود. اگر در ابتدا از سیستم خود به عنوان دسکتاپ با مانیتور خارجی در حالی که به برق متصل هستید استفاده می کنید مفید است.

سایر نکات برای افزایش طول عمر باتری شامل استفاده از سیستم در شرایط حرارتی بهینه (50 درجه سانتیگراد در حالت بیکار و 78 درجه سانتیگراد تحت بار) برای جلوگیری از مشکلات تورم است. به‌علاوه، می‌توانید از ابزارهای آنالیز باتری شخص ثالث برای حفظ سلامت باتری لپ‌تاپ خود استفاده کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا