بررسیموبایل و تبلت

بررسی اپل آیفون SE (2022): طراحی قدیمی، قدرت تازه

از زمان عرضه آیفون 5c، رویکرد اپل برای ساخت یک آیفون مقرون به صرفه تر، قرار دادن پردازنده های ممتاز در جعبه های متعلق به مدل های قدیمی است. با نسل سوم آیفون SE، این شرکت به این استراتژی پایبند بوده است. آیفون SE جدید با دکمه هوم، حاشیه‌های بالا و پایین و گوشه‌های گرد، حداقل از نظر بیرونی تقریباً مشابه مدل 2020 است. در داخل، اما نسخه امسال دارای یک تراشه A15 Bionic و یک رادیو 5G بوده که نویدبخش افزایش سرعت جدی است.

اپل همچنین از عمر باتری بیشتر و دوام بهبود یافته در مدل امسال خبر می‌دهد که برای شما قیمت متوسط 429 دلاری را به همراه خواهد داشت. این 30 دلار بیشتر از آخرین آیفون SE است، اما همچنان ارزان تر از گوشی 450 دلاری پیکسل 5a است. اگر یک آیفون ساده می‌خواهید که مانند نو اجرا شود و طراحی قدیمی و دوربین تکی عقب برایتان مهم نیست، آیفون SE ممکن است مناسب باشد. در ادامه به نقد و بررسی این محصول اقتصادی اپل خواهیم پرداخت.

مشخصات سخت افزاری

  • ابعاد و وزن: 138.4 در 67.3 در 7.3 میلیمتر، 144 گرم.
  • صفحه نمایش: 4.7 اینچ، واید اسکرین (Retina HD (LCD، رزولوشن 1334 در 750 پیکسل، تراکم 326ppi
  • پردازنده: اپل A15 Bionic
  • حافظه رم/داخلی: 3 گیگابایت رم، 64/128/256 گیگابایت
  • دوربین پشتی: 12 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، زوم دیجیتال 5 برابر، Smart HDR 4، Deep Fusion و Night Mode Time Lapse
  • دوربین جلویی: 7 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2
  • باتری: تا 15 ساعت پخش ویدیو، تا 50 درصد شارژ در 30 دقیقه با آداپتور جداگانه 20 وات یا بالاتر، شارژ بی سیم Qi
  • ارتباطات و امنیت: وای فای 6، NFC، بلوتوث 5.0، حسگر اثر انگشت Touch ID در دکمه هوم
  • سایر قابلیت ها: ضد آب IP67، رتبه بندی سمعک M3, T4

طراحی و کیفیت ساخت

در زمانی که اساساً همه گوشی‌های هوشمند با دکمه‌های هوم کنار گذاشته شده‌اند، آیفون SE امسال غیرقابل‌معناست. دکمه هوم آن در یک قاب زیر صفحه نمایش قرار می گیرد، در حالی که قاب بالایی دوربین جلوی دستگاه را پنهان می کند. اگر با آخرین آیفون SE آشنا هستید، می‌دانید چه انتظاری دارید: مدل امسال آنقدر شبیه است که در تشخیص آنها با مشکل مواجه می شوید. تنها راه برای تشخیص اینکه کدام مدل جدید بوده، این است که بدنه پشتی تلفن را زیر نور فلورسنت بررسی کنید.

واحد بررسی اپل امسال آبی تیره است، در حالی که آیفون SE 2020 در اختیار ما مشکی است. با توجه به برگه‌های مشخصات، SE جدید چهار گرم سبک‌تر است. با توجه به اینکه مدل قبلی قدیمی به نظر می رسید، جدیدترین آیفون احساس می کند که در گذشته بسیار گیر کرده است. با این حال، با وجود طراحی محکم آن، از منظری دیگر بسیار شبیه پیکسل 3 گوگل است: باریک، کمی منحنی و محکم ساخته شده است. آیفون 13 مینی کمی کوچک‌تر و ضخیم‌تر است، لبه‌های صاف‌تر و بریدگی در بالای صفحه نمایش 5.4 اینچی آن که دوربین جلویی آن را در خود جای داده است. اگر از بریدگی‌ها متنفرید، اما به دلایلی به حاشیه‌ها اهمیتی نمی‌دهید، ظاهر رترو آیفون SE برای شما مناسب است.

مهمتر از آن، اپل می گوید که آیفون SE با همان شیشه مقاومی که در آیفون 13 استفاده شده، پوشانده شده است. با این حال، به راحتی اثر انگشت را جذب کرده و لکه می کند. همچنین خوب است که iPhone SE دارای رتبه IP67 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است – چیزی که گلکسی A52 5G و پیکسل 5a نیز ارائه می‌کنند.

صفحه نمایش و صدا

مانند بسیاری از گوشی‌های سال 2017، آیفون SE امسال دارای صفحه نمایش 4.7 اینچی LCD با وضوح 1334 در 750 است. صادقانه بگویم، این مشخصات برای استانداردهای سال 2022 کاملاً غم انگیز است، زیرا OLEDها به یک امر عادی تبدیل شده اند. گلکسی A52 دارای یک پنل 6.5 اینچی Super AMOLED است که با فرکانس 120 هرتز کار می کند، در حالی که پنل OLED پیکسل 5a حداقل در 90 هرتز به روز می شود.

ما از چهار تلفن – آیفون SE جدید، آیفون SE 2020، آیفون 13 مینی و پیکسل 5a – برای تماشای خلاصه‌ای از رویداد اپل در یوتیوب به طور همزمان در هر دستگاه با حداکثر روشنایی استفاده کردیم. آیفون 13 مینی روشن ترین و پس از آن پیکسل بود. آیفون SEها از یکدیگر قابل تشخیص نبودند و در مقایسه با دو مورد دیگر دارای رنگ قرمزی بودند.

با این حال، نمایشگر آیفون SE 2022 در تست های آزمایشگاهی ما عملکرد خوبی داشت. این پنل 114.7 درصد از طیف رنگی sRGB و 81.2 درصد از فضای رنگی DCI-P3 را به ثبت رسانده است. این خوب است، اما پشت سر 119.3 درصد و 84.5 درصد پیکسل 5a است. با این حال، آیفون SE جدید همچنان در دقت رنگ با امتیاز دلتا-ای 0.21 برنده است (که در آن 0 عالی است). بلندگوهای آیفون SE علیرغم اندازه کوچک آن به طرز شگفت آوری صدای بلند پخش می کنند.

کیفیت دوربین

بزرگترین نقطه ضعف آیفون SE در فضای میان رده دوربین های آن است. این تنها یک سنسور 12 مگاپیکسلی در قاب پشتی با دیافراگم f/1.8 دارد، در حالی که اکثر رقبا حداقل با دو سنسور ارائه می‌شوند که باعث می‌شود دستگاه‌های عکاسی همه کاره‌تر شوند. اما اگر به یک دوربین تکی راضی هستید، آیفون SE 2022 کافی خواهد بود. این دوربین عکس‌های بسیار واضح و رنگارنگ می‌گیرد که با آیفون 13 مینی برابری می‌کند. تزیینات روی نمای آجر قرمز یک ساختمان محلی هنگام عکاسی با هر دو تلفن به همان اندازه واضح به نظر می رسید، حتی زمانی که تا انتها زوم می کردیم.

واضح است که با A15 Bionic و ارتقاهای پردازشی مانند Smart HDR 4، اپل توانسته دوربین آیفون SE را به خوبی حسگر اصلی پرچمدار خود عمل کند. این شرکت Photographic Styles را با سری آیفون 13 معرفی کرد که به شما امکان می دهد پروفایل های از پیش تعیین شده را برای کنتراست و تن تنظیم کنید. هر عکسی که می گیرید از این تنظیمات استفاده می کند (تا زمانی که سبک متفاوتی را انتخاب کنید). خوشبختانه، iPhone SE جدید همچنین سبک های عکاسی را ارائه می دهد، بنابراین می توانید کمی کنترل بیشتری بر نحوه نمایش عکس های خود داشته باشید.

ما از شباهت تصاویر آیفون SE به آیفون 13 مینی شگفت زده شدیم. از مناظر گرفته تا پرتره های مردم، به سختی تفاوتی در عکس های گرفته شده توسط این دو گوشی وجود داشت. در جلو، دوربین 7 مگاپیکسلی آیفون SE نیز روی کاغذ از رقبا عقب‌تر است، اما در واقعیت به همان خوبی پیکسل 5a و آیفون 13 مینی عمل کرد. با این حال، در محیط های کم نور با مشکل مواجه شد.

بازده و کارایی

بنچمارک‌های مصنوعی کامل‌ترین تصویر را از عملکرد یک گوشی نشان نمی‌دهند، اما در یک نگاه، نقطه مرجع خوبی هستند. امتیاز Geekbench 5 آیفون SE سری گلکسی اس 22 را از میان برداشت و حتی به آیفون 13 پرو نزدیک شد. با توجه به اینکه اپل گوشی مقرون به صرفه خود را به همان تراشه قدرتمند A15 Bionic که در سری پرچمدارانش یافت می شود، منطقی است.

در استفاده روزمره، A15 Bionic برای بسیاری از کارها به اندازه کافی قدرتمند بود، از جمله ویرایش و اکسپورت یک ویدیوی یک دقیقه‌ای در iMovie و استفاده از ویژگی Live Text دوربین برای اسکن برچسب‌های محصولات. در هنگام راه‌اندازی تلفن، با یک مکث قابل توجه از زمانی که روی «Continue» ضربه زدیم تا صفحه بعدی، متوجه تاخیرهایی شدیم. همچنین هنگام استفاده از SharePlay در تماس ویدیویی FaceTime برای نشان دادن صفحه اصلی خود به همکارم، که طبق یک هشدار، مشکل بافر بود، نمی‌توانستم ضبط صفحه نمایش بدهم.

اپل همچنین به شما اجازه نمی دهد که صفحه نمایش خود را هنگام SharePlaying ضبط کنید، که ای کاش به جای آن اعلان توضیح داده شده بود. اما همه چیز به آرامی پیش رفت. آیفون SE در حین انجام آزمایش‌ها کمی گرم شد و از ویژگی Live Text دوربین برای اسکن آدرس‌های روی بطری و جستجوی آنها در Maps استفاده کردم، خوشبختانه به سرعت خنک شد.

به عنوان فردی که به ناوبری مبتنی بر ژست عادت کرده، باید خودم را دوباره با استفاده از کلید هوم آشنا کنم. مانند آیفون SE قبلی، این یک حسگر لمسی است که در پاسخ به آن لرزش می‌دهد. با این حال، به همان اندازه که حرکت در iOS با دکمه هوم عجیب به نظر می رسید، از راحتی Touch ID استقبال کردم. باز کردن قفل گوشی نیز بسیار سخت بود، و اگر با آخرین سنسور آیفون SE آشنا هستید، به این کار عادت خواهید کرد، به خصوص که سخت افزار دقیقاً یکسان است.

عمر باتری و ارتباطات

یکی از زمینه‌هایی که دستگاه‌های کوچکی مانند آیفون SE و آیفون 13 مینی در آن کوتاه می‌آیند، عمر باتری است. اپل وعده داده که A15 Bionic استقامت بهتری را برای آیفون SE امسال به ارمغان خواهد آورد، که درست هم معلوم شد. در حالی که این گوشی از نسل قبلی خود بیشتر بود، آخرین آیفون SE تنها در حدود 12 ساعت در تست باتری ویدیویی ما موفق شد. ساعت آیفون 13 مینی چند ساعت بیشتر بود، در حالی که پیکسل 5a زمان 22 ساعت و 56 دقیقه چشمگیر را ثبت کرد

در استفاده روزانه، آیفون SE جدید معمولاً حدود یک روز قبل از نیاز به شارژ دوام می آورد. یک صبح و بعدازظهر را صرف تست دوربین و نمایشگر آن کردم و تا ساعت 6 بعد از ظهر به 46 درصد کاهش یافت. حدود ساعت 9 شب به 37 درصد کاهش یافته بود، و من به جز عکس گرفتن در شب، کار زیادی انجام نداده بودم. آیفون SE قطعاً در شب های بعد از کار شما دوام نمی آورد.

همچنین در آیفون SE جدید، علاوه بر درگاه لایتنینگ، به صورت بیسیم نیز شارژ می شود. همچنین از 5G باند زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی کرده و با شبکه های باند میانی نیز کار کند. کسانی که امیدوارند باند فوق عریض برای مکان های AirTag دقیق تر باشند، ناامید خواهند شد. اپل آن را در اینجا لحاظ نکرده است. mmWave 5G نیز یک ویژگی از دست رفته است، اگرچه با نبود پوشش قابل اعتماد گسترده در دسترس، این قابل درک تر است.

من قدردانی می کنم که علاوه بر درگاه لایتنینگ، آیفون SE به صورت بی سیم شارژ می شود. همچنین از زیر 6 5G پشتیبانی می کند و می تواند با شبکه های باند میانی نیز کار کند. کسانی که امیدوارند باند فوق عریض برای مکان های AirTag دقیق تر باشند، ناامید خواهند شد. اپل آن را در اینجا لحاظ نکرده است. mmWave 5G نیز یک ویژگی از دست رفته است، اگرچه با نبود پوشش قابل اعتماد گسترده در دسترس، این قابل درک تر است.

جمع بندی

با توجه به قیمت، آیفون SE جدید بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته مانند پردازنده ممتاز، پشتیبانی از 5G و iOS 15 را ارائه می‌کند. با این موارد، گوشی میان رده اپل به احتمال زیاد حداقل تا دو سال دیگر به طور محترمانه به کار خود ادامه خواهد داد. اما برخی از جنبه های دیگر آن، مانند صفحه نمایش کوچک و تنظیمات محدود دوربین، عملا قدیمی هستند.

اگر می خواهید آیفونی با قیمت کمتر از 500 دلار تهیه کنید و نسخه بازسازی شده پرچمداران قبلی را نمی خواهید، آیفون SE به اندازه کافی خوب است. به علاوه، این تنها آیفونی است که هنوز تاچ آیدی دارد که بسیاری از افراد آن را به Face ID ترجیح می دهند. با این حال، کسانی که خواهان دوربین‌ها و نمایشگرهای برتر هستند، حداقل باید گلکسی A52 یا آیفون 13 را در نظر بگیرند. اگر می‌توانید کمی بیشتر صبر کنید و از اندروید ناراحت نباشید، این احتمال وجود دارد که پیکسل میان‌رده بعدی گوگل بهتر باشد. در حال حاضر، دیدن یک آیفون SE جدید که عملکرد و اتصال مدرن را در طراحی که طرفداران گوشی های کوچکتر از آن لذت خواهند برد، به ارمغان می آورد، خوب است.

نقاط قوت

  • دکمه هوم و TouchID آشنا
  • تراشه سریع A15 Bionic
  • دوربین به طرز شگفت انگیزی عکس های خوبی می گیرد

نقاط ضعف

  • حافظه 64 گیگابایتی مدل پایه بسیار ضعیف است
  • فقط یک دوربین پشتی دارد
  • صفحه نمایش کوچک و بی براق
منبع
engadgettomsguide
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا