آیکون وحشتناک اتصال به اینترنت ویندوز 10 یا ویندوز 11 را می بینید که اعلام می کند به اینترنت دسترسی ندارید؟ احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه این خطای ناامیدکننده ویندوز را برطرف کنید. وقتی به اینترنت دسترسی ندارید اما همچنان به Wi-Fi در ویندوز متصل هستید، مراحلی را که باید دنبال کنید را به شما نشان خواهیم داد.

وقتی بدون اینترنت وصل هستید به چه معناست؟

قبل از ادامه، باید توضیح دهیم که وقتی به Wi-Fi متصل هستید اما اینترنت ندارید دقیقاً چه اتفاقی در شبکه شما می افتد. برای این کار لازم است برخی از اصول شبکه خانگی را توضیح دهیم. دستگاه های بی سیم مانند لپ تاپ به روتر شما متصل می شوند. روتر دستگاهی است که اتصالات شبکه را برای دستگاه های خانه شما مدیریت می کند. روتر شما به یک مودم متصل می شود، دستگاهی که ترافیک شبکه خانگی شما را به اینترنت گسترده تر متصل می کند.

هنگامی که پیام های خطایی مانند Connected, no access internet یا Connected but no internet در رایانه خود می بینید، به این معنی است که رایانه شما به درستی به روتر متصل است، اما نمی تواند به اینترنت دسترسی پیدا کند. برعکس، اگر پیام‌های Notconnected، no internet یا No connect internet را مشاهده کردید، به این معنی است که کامپیوتر شما اصلاً به روتر متصل نیست. همانطور که در زیر خواهیم دید، این به شما سرنخ هایی در مورد این موضوع می دهد.

تأیید کنید دستگاه‌های دیگر هم نمی‌توانند وصل شوند

قبل از انجام هرگونه عیب یابی، مهم است که تعیین کنید آیا رایانه شما تنها دستگاهی است که اتصال اینترنت ندارد یا خیر. گوشی یا رایانه دیگری را که به شبکه Wi-Fi شما متصل است بردارید و ببینید که آیا به درستی آنلاین است یا خیر—برای بررسی، پخش ویدیوی یوتیوب یا موارد مشابه را امتحان کنید.

در بسیاری از نسخه‌های اندروید، نماد X را روی نماد Wi-Fi در نوار وضعیت خود می‌بینید و متوجه می‌شوید که برای داده به شبکه تلفن همراه خود متصل هستید. کاربران آیفون و آیپد می توانند به Settings > Wi-Fi مراجعه کرده و پیام  No Internet Connection را تحت نام شبکه خود بررسی کنند.

اگر رایانه شما وصل نمی‌شود اما دیگران وصل می‌شوند، احتمالاً به دلیل پیکربندی نادرست تنظیمات رایانه شما است. اما اگر در هر دستگاهی اینترنت ندارید، مشکل مربوط به تجهیزات شبکه شماست و بنابراین می‌توانید برخی از مراحل مربوط به رایانه شخصی را که در زیر ذکر شد نادیده بگیرید.

قبل از ادامه، اگر مشکل همه دستگاه‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید یک آزمایش سریع انجام دهید. کابل شبکه را که مودم شما را به روتر متصل می کند جدا کنید و به جای آن از آن برای اتصال مستقیم کامپیوتر خود به مودم استفاده کنید. اگر می توانید با این تنظیمات آنلاین شوید، مشکل از روتر شماست. اگر عیب یابی زیر را ادامه دهید و راه حلی برای مشکل خود پیدا نکردید، روتر شما احتمالا معیوب است.

کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید

اگر مشکل اتصال شما بر چندین دستگاه تأثیر می گذارد، این مرحله ضروری نیست. مانند بسیاری از مشکلات، راه اندازی مجدد رایانه اولین مرحله عیب یابی است که باید امتحان کنید. اگر خوش شانس باشید، ممکن است با راه اندازی مجدد، برخی از اشکالات موقت را برطرف کنید، که مشکل اتصال شبکه شما را برطرف می کند.

اکثر این توصیه ها فرض می شود که شما از اتصال Wi-Fi استفاده می کنید، زیرا آنها اغلب با مشکل مواجه می شوند. با این حال، اگر با کابل اترنت به روتر خود وصل می‌شوید، باید کابل دیگری را نیز در این زمان امتحان کنید تا مطمئن شوید که کابل شما معیوب نیست.

مودم و روتر خود را مجددا راه اندازی کنید

از آنجایی که بیشتر مشکلات شبکه شامل مودم و/یا روتر شما می شود، راه اندازی مجدد آنها در مرحله بعدی منطقی است. در حالی که برخی از روترها گزینه راه اندازی مجدد از طریق یک رابط را ارائه می دهند، شما لزوماً نیازی به انجام این کار ندارید. به سادگی دوشاخه برق را از هر دو دستگاه بکشید و آن ها را برای چند دقیقه از برق جدا کنید — یا در صورت وجود از دکمه فیزیکی پاور استفاده کنید.

ابتدا مودم را وصل کنید، بگذارید بوت شود، سپس دوباره روتر خود را وصل کنید. چند دقیقه صبر کنید تا پشتیبان‌گیری کامل آنها شروع شود. در حالی که این کار را انجام می دهید، تأیید کنید که روتر و مودم شما به درستی کار می کنند. اگر هیچ چراغی روی یکی از دستگاه‌ها نمی‌بینید، یا چراغ‌ها قرمز یا با الگوی نامنظم چشمک می‌زنند، ممکن است سخت‌افزار شبکه بدی داشته باشید.

اگر رایانه شما حتی پس از این نیز گفت “no internet”، ادامه دهید – مشکل شما پیچیده تر از راه اندازی مجدد اولیه است. توجه داشته باشید که شما به سادگی تجهیزات خود را راه اندازی مجدد می کنید نه ریست. بازنشانی به معنای بازگرداندن دستگاه به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه است. شما هنوز نیازی به انجام آن ندارید!

هر گونه اتصال VPN را غیرفعال کنید

استفاده از VPN می تواند چندین مزیت را به همراه داشته باشد، اما آنها همچنین یک لایه به تنظیمات اتصال اینترنت شما اضافه می کنند. در نتیجه، آنچه فکر می‌کنید مشکلی در اتصال شبکه خانگی شماست، در واقع می‌تواند مشکلی با VPN شما باشد. گاهی اوقات اگر زمانی که رایانه شما غیرفعال است به مدت طولانی متصل باشید، یا ممکن است از یک سرور بارگذاری شده استفاده کنید که نمی تواند اتصال شما را مدیریت کند، یک VPN تمام می شود.

اگر از VPN استفاده می‌کنید، چه از طریق یک برنامه یا اتصال دستی در ویندوز، آن را غیرفعال کنید و سعی کنید دوباره آنلاین شوید. اگر مشکل حل نشد، VPN را در مدت زمان عیب‌یابی خاموش نگه دارید تا تعداد متغیرها کاهش یابد.

Windows Network Troubleshooter را اجرا کنید

اگر مشکل اتصال شما بر چندین دستگاه تأثیر می گذارد، این مرحله ضروری نیست. اگر فقط با رایانه ویندوزی خود مشکل دارید، احتمالاً مشکلی در تنظیمات شبکه رایانه شما وجود دارد. در حالی که عیب‌یاب داخلی ویندوز معمولاً مشکلات را برطرف نمی‌کند، قبل از اینکه به مراحل پیشرفته‌تر بروید، ارزش امتحان کردن را دارد.

برای دسترسی به عیب‌یابی شبکه در ویندوز 10، به Settings > Network & Internet > Status مراجعه کنید. Network troubleshooter را انتخاب کنید و مراحل را دنبال کنید تا ببینید آیا ویندوز می تواند مشکل را برطرف کند یا خیر. در ویندوز 11، همین ابزار را در Settings > System > Troubleshooting > Other troubleshooters > Internet Connections پیدا خواهید کرد.

تنظیمات آدرس آی پی خود را بررسی کنید

در مرحله بعد، باید یکی از مراحل کلیدی برای تشخیص مشکلات شبکه را طی کنید: تأیید اینکه رایانه شما یک آدرس IP معتبر دارد. در اکثر شبکه های خانگی، در شرایط عادی، روتر هنگام اتصال به دستگاه ها، آدرسی را در اختیار آنها قرار می دهد. اگر تنظیمات IP رایانه شما صحیح نباشد، می تواند باعث این مشکل “بدون دسترسی به اینترنت” یا حتی خطای “Wi-Fi does not a valid IP configuration” شود.

  • تنظیمات آی پی را در ویندوز 10 بررسی کنید

هنگام استفاده از ویندوز 10، به Settings > Network & Internet > Status بروید. روی گزینه Change adapter options کلیک کنید و سپس روی اتصالی که استفاده می کنید دوبار کلیک کنید. هنگامی که پنجره ای با اطلاعات مربوط به اتصال خود باز کردید، روی دکمه Properties کلیک کنید. Internet Protocol Version 4 را در لیست پیدا کنید و روی آن دوبار کلیک کنید.

در آنجا، مطمئن شوید که هر دو به‌صورت خودکار آدرس IP و دریافت آدرس سرور DNS به‌طور خودکار انتخاب شده‌اند. تنظیم یک آدرس IP به صورت دستی برای کاربران پیشرفته است. به احتمال زیاد اگر چیزی در اینجا وارد کرده اید، نامعتبر است.

بعد از اینکه به هر دوی آنها گفتید از مقادیر خودکار استفاده کنید، روی OK کلیک کنید، سپس سعی کنید دوباره آنلاین شوید.

  • تنظیمات آی پی را در ویندوز 11 بررسی کنید

اگر از ویندوز 11 استفاده می کنید، دوباره Settings را باز کنید و به Network & Internet بروید. روی تنظیمات Advanced network settings در پایین لیست کلیک کنید، سپس اتصال شبکه ای را که استفاده می کنید انتخاب کنید. در فهرست گسترش‌یافته، View additional properties را در پایین انتخاب کنید.

در منوی حاصل، مطمئن شوید که IP assignment و DNS server assignment هر دو روی خودکار (DHCP) تنظیم شده اند. اگر نه، روی دکمه Edit در کنار اینها کلیک کنید و هر دو را به Automatic تغییر دهید. پس از تأیید این موضوع، دوباره سعی کنید وصل شوید.

وضعیت ISP خود را بررسی کنید

در این مرحله، اگر نمی توانید هیچ دستگاهی را به صورت آنلاین دریافت کنید، باید بررسی کنید که آیا ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) مشکلی دارد یا خیر. اگرچه این نادر است، اما می تواند توضیح دهد که چرا شما اصلاً به اینترنت دسترسی ندارید. از اتصال داده گوشی خود استفاده کنید تا ببینید آیا ISP، یا هر کسی که در منطقه شما خدمات ارائه می دهد، قطعی گزارش کرده یا خیر. DownDetector یک سایت عالی برای این کار است. یک جستجوی سریع در گوگل یا توییتر می تواند نشان دهد که آیا دیگران نیز مشکلی دارند یا خیر.

دستورات خط فرمان شبکه را امتحان کنید

ویندوز چندین دستور شبکه را در Command Prompt ارائه می دهد. اگر در این مرحله هنوز به اینترنت دسترسی ندارید، باید تعدادی از آنها را اجرا کنید. برای انجام این کار، cmd را در منوی Start تایپ کنید، سپس بر روی آن کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید تا پنجره Command Prompt باز شود.

برای بازنشانی برخی از فایل هایی که ویندوز برای دسترسی به اینترنت نگه می دارد، از این دو دستور استفاده کنید:

netsh winsock reset
netsh int ip reset

اگر جواب نداد، سعی کنید آدرس IP رایانه خود را آزاد کنید و یک آدرس جدید از روتر با این دو دستور، یکی یکی دریافت کنید:

ipconfig /release
ipconfig /renew

در نهایت تنظیمات DNS کامپیوتر خود را با این دستور تازه کنید:

ipconfig /flushdns

راه اندازی مجدد رایانه در این مرحله ضرری ندارد. اگر هنوز به اینترنت دسترسی ندارید، چند مرحله دیگر وجود دارد که باید امتحان کنید.

غیر فعال کردن نرم افزارهای امنیتی

یکی دیگر از سناریوهای غیر معمول، اما قابل قبول، این است که برخی از نرم افزارهای امنیتی را روی رایانه خود دارید که از دسترسی به اینترنت جلوگیری می کند. آواست و سایر مجموعه‌های آنتی ویروس در گذشته با مشکلاتی روبرو بوده‌اند که به‌روزرسانی‌های ناقص برخی از وب‌سایت‌ها یا حتی کل اینترنت را بدون دلیل موجه مسدود می‌کنند.

هر نرم افزار آنتی ویروس شخص ثالثی را که ممکن است نصب کرده باشید غیرفعال کنید و ببینید آیا اتصال شما دوباره برقرار می شود یا خیر. اگر این کار را کرد، ممکن است لازم باشد تنظیمات برنامه آنتی ویروس خود را تغییر دهید یا از یک راه حل جایگزین استفاده کنید. در حالی که ما در مورد موضوع امنیت هستیم، ارزش اجرای یک اسکن بدافزار را با برنامه ای مانند Malwarebytes دارد. یک برنامه مخرب ممکن است اتصال اینترنت شما را قطع کرده باشد.

درایورهای وایرلس خود را به روز کنید

به طور معمول، شما نیازی به به روز رسانی بیشتر درایورهای رایانه خود ندارید، زیرا انجام این کار می تواند مشکلاتی بیش از ارزش آن ایجاد کند. اما اگر همچنان این مشکل اتصال شبکه را دارید، باید به‌روزرسانی‌های درایور تراشه بی‌سیم رایانه‌تان را بررسی کنید. اگر یک برنامه به‌روزرسانی سازنده (مانند HP Support Assistant یا Lenovo System Update) روی رایانه خود نصب کرده‌اید، آن را باز کنید و به‌روزرسانی درایورهای بی‌سیم را بررسی کنید. در غیر این صورت، از طریق Device Manager این کار را انجام دهید.

شبکه خود را ریست کنید

در این مرحله، اگر تمام این مراحل را طی کرده باشید و همچنان مشکل «دسترسی به اینترنت نیست اما متصل است» را دارید، کار دیگری جز تنظیم مجدد تنظیمات شبکه خود نمی‌توانید انجام دهید.

اگر رایانه ویندوز شما تنها دستگاهی است که نمی توانید با آن ارتباط برقرار کنید، می توانید با مراجعه به Settings > Network & Internet > Status، پیکربندی شبکه آن را در ویندوز 10 ریست کنید. روی متن Network reset در پایین صفحه کلیک کنید، سپس روی Reset now کلیک کنید. در ویندوز 11، بهSettings > Network & internet بروید، سپس روی تنظیمات Advanced network settings کلیک کنید و  Network reset را انتخاب کنید.

پیروی از دستورات موجود در این منوها، تمام آداپتورهای شبکه را به طور کامل حذف می کند و تمام تنظیمات شبکه شما را به حالت پیش فرض باز می گرداند. شما باید همه چیز را دوباره تنظیم کنید، از جمله نرم افزار VPN، اما ممکن است راه حلی باشد که شما نیاز دارید. وقتی نمی توانید با هیچ دستگاهی در خانه خود آنلاین شوید، بهترین راه حل این است که روتر (و در صورت نیاز مودم) خود را ریست کنید. به دنبال سوراخ کوچکی در پشت یا پایین روتر خود بگردید و آن را برای چند ثانیه نگه دارید (با استفاده از گیره کاغذ یا شیء مشابه) تا به تنظیمات کارخانه برگردد. اگر دکمه ریست فیزیکی وجود ندارد، باید وارد روتر خود شوید و از آنجا بازنشانی کارخانه را اجرا کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *