آموزش

آموزش رفع عدم اتصال وای فای در دستگاه ها

وقتی اتصال Wi-Fi کار نمی کند خسته کننده است و بسیاری از چیزها ممکن است اشتباه پیش بروند. ما شما را با چند تکنیک رایج عیب‌یابی آشنا می‌کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند.

رمز عبور Wi-Fi را دو بار بررسی کنید

برای اتصال به اکثر روترهای Wi-Fi، به رمز عبور نیاز دارید. این رمز عبور توسط صاحب روتر یا نقطه دسترسی تنظیم می شود. اگر حتی یک کاراکتر اشتباه تایپی در رمز عبور وجود داشته باشد، نمی توانید متصل شوید. بنابراین مطمئن شوید که رمز عبور Wi-Fi مناسب را دارید: در صورت لزوم، دوباره آن را بخواهید تا دوباره بررسی شود، یا آن را دو بار روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید. سپس دوباره آن را در برنامه Setup یا Configuration دستگاه متصل وارد کنید و ببینید که آیا این کمک می کند. اگر نه، به مرحله دیگری بروید.

ببینید آیا اتصال به صفحه ورود به سیستم وای فای نیاز دارد یا خیر

برخی از کسب‌وکارها (مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، خطوط هوایی و غیره) یک شبکه Wi-Fi “باز” ارائه می‌کنند که دسترسی را با استفاده از صفحه ورود به سیستم Wi-Fi یا پورتال در مرورگر وب محدود می‌کند. این صفحات ورود به سیستم شما را وادار می کنند با نام کاربری و رمز عبور ویژه ای که توسط کسب و کار ارائه شده، وارد سیستم شوید.

اگر در تنظیمات یا برنامه پیکربندی دستگاه خود به یک اکسس پوینت Wi-Fi متصل شده اید، اما دسترسی به اینترنت نمی بینید، مرورگر خود را در آن دستگاه باز کنید و از هر وب سایتی بازدید کنید. اگر کسب‌وکار از صفحه ورود استفاده می‌کند، معمولاً به‌طور خودکار به صفحه ورود هدایت می‌شوید، جایی که می‌توانید اعتبارنامه‌ها را به درستی وارد کنید.

دستگاه اتصال خود را ریستارت کنید

اگر در اتصال به اکسس پوینت Wi-Fi مشکل دارید، یکی دیگر از نکات عیب‌یابی آسانی که می‌توانید انجام دهید، ریبوت یا ریستارت کردن دستگاهی است که می‌خواهید به آن متصل شوید. راه اندازی مجدد یک گجت بسیاری از مشکلات ناشی از باگ های موقت را حل می کند زیرا دستگاه را مجبور می کند نرم افزار و تنظیمات خود را از ابتدا دانلود مجدد کند. پس از ریستارت شدن، سعی کنید دوباره از طریق Wi-Fi متصل شوید. اگر کار کرد، آماده رفتن هستید. اگر هنوز کار نمی کند، به پیشنهاد دیگری در زیر بروید.

شبکه Wi-Fi را Forget کنید و دوباره امتحان کنید

قبلاً به بررسی مجدد و وارد کردن مجدد رمز عبور Wi-Fi اشاره کردیم. در مرحله بعد، برنامه پیکربندی را باز کنید (به عنوان مثال تنظیمات در آیفون) و روی نام شبکه Wi-Fi که می‌خواهید به آن متصل شوید ضربه بزنید، سپس گزینه‌ای را برای حذف یا فراموش کردن تنظیمات ذخیره شده انتخاب کنید. شبکه وای فای نحوه انجام این کار بسته به دستگاهی که استفاده می کنید متفاوت است.

پس از آن، می توانید شبکه ها را اسکن کرده و دوباره تلاش کنید وصل شوید یا اطلاعات اکسس پوینت Wi-Fi را به صورت دستی وارد کنید. اگر روتر تنظیمات Wi-Fi خود را تغییر داده باشد، اما دستگاهی که برای اتصال از آن استفاده می کنید همچنان با تنظیمات قدیمی (مانند رمز عبور قدیمی یا تنظیمات امنیتی مختلف) پیکربندی شده است، این تکنیک به ویژه مفید است.

روتر وای فای یا اکسس پوینت خود را مجددا ریستارت کنید

اگر هنوز در اتصال به روتر وای فای خود مشکل دارید – و روی خود روتر یا نقطه دسترسی کنترل دارید – می توانید آن را مجددا ریستارت کنید تا ببینید آیا این به رفع اشکالات موقت یا حالت های خطایی که ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن شود کمک کند. مشابه ریستارت دستگاه اتصال، ریستارت روتر شما را مجبور می‌کند تا تنظیمات خود را از ابتدا بارگیری کند، که می‌تواند مشکلات مختلفی را حل کند.

فقط توجه داشته باشید که راه‌اندازی مجدد روتر ممکن است باعث اختلال در سایر افرادی شود که از شبکه استفاده می‌کنند (شاید پخش یک برنامه تلویزیونی، انجام یک نسخه پشتیبان، بازی، چت ویدیویی یا موارد دیگر)، بنابراین مطمئن شوید که ابتدا به آنها هشدار داده‌اید.

دسترسی به اینترنت ندارید؟ مودم خود را بررسی کنید

اگر به اکسس پوینت Wi-Fi خود متصل هستید اما هنوز به اینترنت دسترسی ندارید، مشکل می تواند مربوط به مودم (کابل، DSL، بی سیم یا موارد دیگر) باشد که اتصال اینترنت را به Wi-Fi روتر شما تغذیه می کند. ابتدا با ISP خود چک کنید تا ببینید آیا در منطقه شما قطعی اینترنت وجود دارد یا خیر. اگر قطعی وجود ندارد، مودم خود را مجددا ریستارت کنید (آن را از برق بکشید، 30 ثانیه صبر کنید، سپس دوباره وصل کنید)، و مطمئن شوید کابل اترنت (در صورت وجود) بین مودم و روتر شما آسیبی ندیده یا از برق جدا نشده است.

مطمئن شوید که تنظیمات Wi-Fi با دستگاه شما سازگار است

بسیاری از دستگاه های قدیمی با Wi-Fi از استانداردهای اتصال امنیتی Wi-Fi مدرن پشتیبانی نمی کنند. بنابراین تا زمانی که روتر خود را روی حالت امنیتی backward-compatible تنظیم نکرده باشید، آن دستگاه های قدیمی قادر به اتصال نخواهند بود.

به عنوان مثال، Nintendo DS (منتشر شده در سال 2004) فقط از امنیت WEP پشتیبانی می کند و نه استانداردهای جدیدتر مانند WPA یا WPA2. به طور مشابه، برخی از دستگاه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند به باندهای فرکانسی جدیدتر مورد استفاده برخی روترها دسترسی داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید که روتر شما از باندهای قدیمی مانند 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

یک باند فرکانس متفاوت را امتحان کنید

اکثر روترهای Wi-Fi مدرن اتصالات را از طریق حداقل دو باند فرکانسی مختلف پشتیبانی می کنند که رایج ترین آنها 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز است. برخی از روترها به طور خودکار دستگاه های سازگار را به باند فرکانس بالاتر متصل می کنند، اما برخی دیگر از شما می خواهند برای هر فرکانس به یک SSID متفاوت متصل شوید.

برای عیب یابی، مهم است بدانید که اتصالات 5 گیگاهرتز سرعت بالاتری دارند اما برد کمتری نسبت به اتصال 2.4 گیگاهرتز دارند. بنابراین اگر در دریافت سیگنال قابل اعتماد در باند 5 گیگاهرتز روتر خود مشکل دارید، سعی کنید به جای آن یک اتصال 2.4 گیگاهرتزی را اجباری کنید—یا به روتر نزدیکتر شوید.

فاصله و تداخل را در نظر بگیرید؛ تغییر کانال

Wi-Fi مفید است، اما کامل نیست. سیگنال رادیویی Wi-Fi از قانون مربع معکوس پیروی می کند، به این معنی که با افزایش فاصله بین خود و روتر، قدرت سیگنال به صورت تصاعدی کاهش می یابد (به سرعت کاهش می یابد). اگر مشکل قدرت سیگنال دارید، می‌توانید به روتر نزدیک‌تر شوید یا یک آنتن بزرگ‌تر، روتر قدرتمندتر، یا یک تقویت کننده وای‌فای یا توسعه‌دهنده برد در نقطه‌ای از شبکه خود نصب کنید.

همچنین، ممکن است بررسی تداخل رادیویی بالقوه از دستگاه‌هایی مانند مایکروویو یا ابزارهای دیگر که از فرکانس‌های مشابه (به ویژه 2.5 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز) استفاده می‌کنند، در نظر بگیرید. در این موارد، می‌توانید دستگاه‌های مزاحم را غیرفعال کنید یا با یک اتصال سیمی به یک نقطه دسترسی Wi-Fi دوم در طرف دیگر دستگاه تداخل مسیریابی کنید.

اگر مشکوک به تداخل هستید، می‌توانید Wi-Fi خود را طوری تنظیم کنید که از کانال دیگری استفاده کند، که ممکن است از انواع خاصی از تداخل جلوگیری کند – به‌ویژه با سایر شبکه‌های Wi-Fi مجاور (که توسط همسایگان یا مشاغل اداره می‌شوند).

یک دستگاه دیگر یا آداپتور Wi-Fi را امتحان کنید

در این مرحله، ایده خوبی است که ببینید آیا می توانید با استفاده از دستگاهی متفاوت از دستگاهی که با آن مشکل دارید به شبکه Wi-Fi متصل شوید. اگر چنین است، احتمالاً مشکل مربوط به خود دستگاه اتصال است و نه روتر. همچنین ممکن است مشکل از ترکیب منحصر به فرد دستگاه شما و روتر باشد، که معمولاً مربوط به تنظیمات Wi-Fi شما است، همانطور که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

همچنین، آداپتورهای Wi-Fi گاهی اوقات خراب می شوند یا درایورهای باگی دارند. اگر دستگاه شما از اتصال آداپتورهای Wi-Fi دیگر (مانند کارت‌های PCe داخلی یا آداپتورهای USB) پشتیبانی می‌کند، می‌توانید یک آداپتور Wi-Fi جدید بخرید و آداپتور Wi-Fi جدیدی را جایگزین کنید یا آداپتور قدیمی را غیرفعال کنید و آن را فعال کنید. اگر آداپتور جدید کار می کند، آداپتور وای فای اصلی شما خراب است. اگر آداپتور جدید کار نمی کند، پس به مشکل بزرگتری نگاه می کنید که سایر پیشنهادات عیب یابی در این لیست ممکن است به شما کمک کند.

سعی کنید درایور آداپتور Wi-Fi خود را به روز کنید

اگر از رایانه شخصی ویندوز یا لینوکس با آداپتور شبکه Wi-Fi (چه داخلی یا غیر داخلی) استفاده می کنید، ممکن است به روز رسانی درایور آداپتور Wi-Fi بتواند مشکل شما را حل کند و به شما امکان دهد با موفقیت به اکسس پوینت Wi-Fi متصل شوید. برای به روز رسانی درایور در ویندوز، باید آخرین درایور آداپتور خود را از وب سایت سازنده پیدا کنید و دستورالعمل های مربوطه به دستگاه برای ویندوز 10 یا 11 را دنبال کنید. برای به روز رسانی درایور سخت افزاری در لینوکس، باید دانش فنی بیشتری دارند. پس از به روز رسانی، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و سعی کنید دوباره متصل شوید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا