آموزش

آموزش نصب ویندوز 11 از طریق USB درایو

می‌توانید با دانلود و استفاده از فایل ISO که در وب‌سایت رسمی مایکروسافت موجود است، ویندوز 11 را روی دستگاه پشتیبانی‌شده نصب کنید. برای شروع به چند چیز نیاز خواهید داشت. ابتدا به یک USB درایو با حداقل 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید. اگر قبلاً یک درایو USB دارید، مطمئن شوید که هیچ فایل مهمی روی آن وجود ندارد، زیرا در طول فرآیند نصب پاک می‌شود.

همچنین برای دانلود فایل ISO و ایجاد USB درایو به یک اتصال اینترنتی پایدار و یک کامپیوتر دارای ویندوز نیاز دارید. وقتی کارتان تمام شد، می‌توانید USB درایو را از آن رایانه جدا کنید و آن را در رایانه‌ای که می‌خواهید ویندوز 11 را روی آن نصب کنید، قرار دهید.

کامپیوتر مقصدی که قصد دارید ویندوز 11 را روی آن نصب کنید، برای اجرای صحیح ویندوز 11 باید شرایط خاصی را برآورده کند. در اینجا حداقل مشخصات سیستمی که باید رعایت کنید آمده است:

  • پردازنده: 1 گیگاهرتز یا سریعتر با دو هسته پردازشی 64 بیتی یا سیستم روی چیپ
  • حافظه رم: 4 گیگابایت
  • فضای مورد نیاز: 64 گیگابایت (ممکن است برای دانلود به‌روزرسانی‌ها به اطلاعات بیشتری نیاز باشد)
  • کارت گرافیک: دایرکت ایکس 12 یا بهتر به همراه درایور WDDM 2.0
  • صفحه نمایش: وضوح بالا (720p) که حداقل 9 اینچ اندازه داشته باشد.
  • فریمور سیستم: UEFI, Secure Boot Capable
  • قابلیت: TPM 2.0 فعال باشد

اگر این الزامات را ندارید، همچنان می‌توانید ویندوز 11 را نصب کنید، اگرچه این کار توصیه نمی‌شود زیرا تجربه ویندوز 11 شما ممکن است باگ داشته باشد و به‌روزرسانی‌های امنیتی مهم را از دست بدهید. ویندوز 10 همچنان تا سه ماهه چهارم سال 2025 پشتیبانی می شود، بنابراین، در زمان نگارش مقاله، عجله ای برای ارتقاء وجود ندارد.

ایجاد رسانه نصب

هنگامی که همه چیز مورد نیاز خود را دارید و تأیید کردید که دستگاهی که روی آن نصب می‌کنید حداقل نیازهای سیستم را برآورده می‌کند، می‌توانید فایل‌های نصب ویندوز 11 خود را آماده کنید. USB را در رایانه ویندوز خود قرار دهید که می خواهید USB درایو قابل بوت را روی آن ایجاد کنید.

هشدار: تمامی فایل‌های موجود در USB درایو در طول فرآیند راه‌اندازی پاک می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که هیچ فایل مهمی در آن وجود ندارد.

سپس، به صفحه رسمی دانلود ویندوز 11 مایکروسافت بروید. در گروه Create Windows 11 Installation Media، می‌توانید در قسمت Before You Begin در مورد سیستم مورد نیاز و آنچه که نیاز دارید بخوانید. همه چیز را دوباره بخوانید و سپس روی «Download Now» کلیک کنید.

پس از اتمام دانلود برنامه را اجرا کنید. اولین پنجره ای که ظاهر می شود، اعلامیه های کاربردی و شرایط مجوز است. همه چیز را بخوانید و سپس با کلیک بر روی “Accept” در گوشه سمت راست پایین پنجره، شرایط را بپذیرید.

سپس نماد بارگذاری ظاهر می شود و پیامی مبنی بر اینکه ویندوز در حال آماده شدن چند چیز است، ظاهر می شود. پس از چند ثانیه، در صفحه Select Language and Edition خواهید بود. تنها نسخه‌ای که می‌توانید در اینجا انتخاب کنید، ویندوز 11 است، پس فقط آن را به حال خود رها کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید زبان دیگری را انتخاب کنید. یا، فقط اجازه دهید ویندوز این مورد را با علامت زدن کادر کنار Use the Recommended Options for This PC برای شما انتخاب کند. برخلاف آنچه در منوی تنظیمات ویندوز 10 می‌بینید، در اینجا گزینه Architecture وجود ندارد، زیرا ویندوز 11 فقط با نسخه‌های 64 بیتی سازگار است. برای ادامه، Next را انتخاب کنید.

در صفحه بعدی، باید انتخاب کنید از کدام رسانه استفاده کنید. “USB Flash Drive” را انتخاب کنید و سپس برای ادامه روی “Next” کلیک کنید. به یاد داشته باشید که باید حداقل 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی در دسترس داشته باشید.

در مرحله بعد، فلش مموری مورد نظرتان را انتخاب کنید. پس از انتخاب، برای ادامه روی “Next” کلیک کنید.

فرآیند دانلود آغاز خواهد شد. مدت زمانی که طول می کشد متفاوت است، بنابراین کمی صبر کنید. خبر خوب این است که می‌توانید در حالی که منتظر هستید به استفاده از رایانه خود ادامه دهید.

پس از اتمام دانلود، روی دکمه Finish کلیک کنید، USB درایو  را با خیال راحت از رایانه جدا کنید و سپس آن را در رایانه‌ای که می‌خواهید ویندوز 11 را روی آن نصب کنید، قرار دهید.

ویندوز 11 را از USB درایو نصب کنید

هنگامی که USB درایو با فایل های نصب در رایانه مقصد وارد می شود، باید ترتیب راه اندازی را طوری تنظیم کنید که رایانه سیستم عامل را از مکانی غیر از هارد دیسک بارگذاری کند. در این حالت می خواهیم ویندوز سیستم عامل را از درایو USB بارگذاری کند. برای این کار باید در هنگام راه اندازی به منوی بوت دسترسی داشته باشید. هنگامی که کامپیوتر خود را بوت می کنید، کلید مناسب را فشار دهید تا کنترل های BIOS یا UEFI باز شود. کلیدی که باید فشار دهید بین رایانه‌ها متفاوت است، اما معمولاً F11 یا F12 است.

پس از انتخاب USB درایو از منوی بوت، رایانه شما از USB درایو (به جای هارد دیسک) راه اندازی مجدد می شود و از شما می خواهد که با فشار دادن هر کلیدی، تنظیمات رسانه نصب را شروع کنید. اکنون آماده راه اندازی رایانه خود با ویندوز 11 هستید. ابتدا باید زبان نصب، قالب زمان و واحد پول و کیبورد یا روش ورودی را انتخاب کنید. برای تغییر یکی از گزینه های از پیش تعیین شده، روی فلش رو به پایین کلیک کرده و از منوی کشویی گزینه ای را انتخاب کنید. با این حال، به ندرت نیاز به تغییر چیزی در اینجا خواهید داشت.

وقتی آماده حرکت به جلو هستید، روی «Next» کلیک کنید.

در صفحه بعدی روی “Install Now” کلیک کنید.

ویندوز به شما می‌گوید که راه‌اندازی شروع می‌شود و سپس در صفحه تنظیمات ویندوز خواهید بود. این صفحه ای است که در آن نسخه ویندوز خود را فعال می کنید. اگر کلید محصول خود را دارید، آن را در کادر متن وارد کنید. اگر آن را ندارید، می‌توانید با انتخاب «I Don’t Have a Product Key» در پایین پنجره، نسخه محدودی از ویندوز را اجرا کنید. اگر گزینه دوم را انتخاب کنید، می توانید کلید محصول را در نقطه بعدی وارد کنید تا قفل همه چیز باز شود.

اگر کلید محصول خود را وارد کرده اید، برای ادامه روی “Next” کلیک کنید. ما در این مثال “I Don’t Have a Product Key” را انتخاب می کنیم.

در صفحه بعدی، نسخه ای از ویندوز 11 را که می خواهید نصب کنید، انتخاب کنید. اگر از قبل یک کلید محصول دارید، حتما نسخه صحیح را انتخاب کنید، زیرا کلیدهای محصول فقط با نسخه مربوطه کار می کنند. پس از انتخاب نسخه خود، روی “Next” کلیک کنید.

با علامت زدن کادر، شرایط مجوز را در صفحه بعدی بپذیرید. برای ادامه روی “Next” کلیک کنید.

سپس می‌توانید ارتقا را انتخاب کنید، که نسخه جدید ویندوز را همزمان با حفظ فایل‌ها، برنامه‌ها و تنظیمات شما نصب می‌کند. از آنجایی که در حال نصب جدید هستیم، Custom: Install Windows Only (Advanced) را انتخاب می کنیم.

در نهایت محل نصب ویندوز را انتخاب کنید. اگر هارد دیسک شما جدید است، ممکن است چیزی شبیه به Drive 0 Unallocated Space بگوید. اگر درایو خود را پارتیشن بندی کرده اید، نام آن منعکس کننده آن است. درایو را انتخاب کنید و سپس روی “Next” کلیک کنید.

اکنون Wizard شروع به نصب فایل های ویندوز می کند. طول این فرآیند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر متفاوت است و ممکن است کمی زمان ببرد. پس از اتمام، کامپیوتر شما راه اندازی مجدد خواهد شد. در برخی موارد، در یک حلقه راه‌اندازی گیر می‌کنید که در آن سیستم سعی می‌کند شما را به فرآیند نصب بازگرداند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که ممکن است سیستم سعی کند به جای خواندن از هارد دیسکی که سیستم عامل را روی آن نصب کرده‌اید، از USB درایو بخواند. اگر این اتفاق افتاد، USB درایو را بردارید و کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید. شما اکنون با موفقیت ویندوز 11 را روی رایانه خود نصب کرده اید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا