گوناگون

مهندسان MIT رباتی برای جراحی های اضطراری سکته مغزی ساختند

جراحی با کمک رباتیک از راه دور چیز جدیدی نیست، زیرا موسسات آموزشی و تحقیقاتی مختلف ماشین‌هایی را توسعه می‌دهند که پزشکان می‌توانند از مکان‌های دیگر در طول سال‌ها کنترل کنند. وقتی صحبت از درمان‌های اندوواسکولار برای بیماران سکته مغزی می‌شود، تحرک زیادی در این زمینه صورت نگرفته است، به همین دلیل است که تیمی از مهندسان MIT در چند سال گذشته در حال توسعه سیستم تله‌رباتیکی هستند که جراحان می‌توانند از آن استفاده کنند.

این تیم که مقاله خود را در Science Robotics منتشر کرده است، اکنون یک بازوی رباتیک ارائه کرده که پزشکان می توانند با استفاده از جوی استیک اصلاح شده از راه دور آن را برای درمان بیماران سکته مغزی کنترل کنند. این بازو دارای آهنربایی است که به مچ دستش متصل است و جراحان می‌توانند جهت آن را طوری تنظیم کنند که یک سیم مغناطیسی را از طریق شریان‌ها و رگ‌های بیمار هدایت کند تا لخته‌های خون در مغز او را از بین ببرد. مشابه روش‌های حضوری، جراحان برای رسیدن به لخته خون باید به تصویربرداری زنده تکیه کنند، با این تفاوت که دستگاه به آنها اجازه می‌دهد بیمارانی را که به صورت فیزیکی در اتاق نیستند، درمان کنند.

پس از شروع سکته، یک بازه زمانی حیاتی وجود دارد که طی آن باید درمان اندوواسکولار برای نجات جان بیمار یا حفظ عملکرد مغز او انجام شود. مشکل این است که این روش کاملاً پیچیده است و سالها طول می کشد تا تسلط یابد. این شامل هدایت یک سیم نازک از طریق عروق و شریان ها بدون آسیب رساندن به هیچ یک از آنها است. جراحان مغز و اعصاب که در این روش آموزش دیده اند معمولاً در بیمارستان های بزرگ یافت می شوند و بیماران در مکان های دور که باید به این مراکز بزرگتر منتقل شوند ممکن است آن پنجره زمانی حساس را از دست بدهند. با این دستگاه، جراحان می توانند در هر جایی باشند و همچنان این عمل را انجام دهند. یک نقطه مثبت دیگر؟ قرار گرفتن پزشکان در معرض تشعشعات تصویربرداری اشعه ایکس را به حداقل می رساند.

مهندسان MIT در طول آزمایشات خود فقط باید به مدت یک ساعت گروهی از جراحان مغز و اعصاب را برای استفاده از دستگاه آموزش دهند. در پایان آن ساعت، جراحان توانستند با موفقیت از دستگاه برای برداشتن لخته‌های خون تقلبی در یک مدل شفاف با عروقی به اندازه واقعی که شریان‌های پیچیده مغز را تکثیر می‌کردند، استفاده کنند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا