گوناگون

طراحی سنسور RFID جدید با امکان تشخیص رطوبت پوشک و هشدار به والدین

محققان دانشگاه MIT نوعی سنسور RFID کوچکی طراحی کردند که قادر رطوبت پوشک بچه را تشخیص داده و به گیرنده نزدیک سیگنال فرستاده تا برای والدین پیام هشدار ارسال کند.

این حسگر، یک برچسب سامانه بازشناسی با امواج رادیوی (RFID) را در بر دارد که زیر لایه‌ای از پلیمر با قابلیت جذب بالا قرار گرفته است. این پلیمر، نوعی هیدروژل است که معمولا در پوشک‌ها و برای جذب رطوبت به کار می‌رود. هیدروژل پس از خیس شدن، منبسط می‌شود و قابلیت رسانایی پیدا می‌کند. این شرایط موجب می‌شود تا برچسب سامانه بازشناسی با امواج رادیویی، سیگنالی را به بازخوان برچسب ارسال کند.

به گفته پژوهشگران، طراحی این فناوری، هیدورژل را برای نخستین بار به عنوان یک آنتن در حال کار به نمایش می‌گذارد که می‌توان رطوبت را با استفاده از سامانه بازشناسی با امواج رادیویی احساس کند. این حسگر می‌تواند جایگزینی کم‌هزینه و قابل بازیافت برای دیگر فناوری‌های مربوط به پوشک باشد.

ممکن است پوشک‌های هوشمند به مرور زمان بتوانند به شناسایی مشکلات خاص حوزه سلامت از جمله یبوست یا بی‌اختیاری ادرار کمک کنند. این حسگر جدید می‌تواند به طور خاص برای پرستاران و کسانی که از نوزادان مراقبت می‌کنند، کاربرد داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا