آموزشموبایل و تبلت

آشنایی با Wi-Fi Calling و روش استفاده از آن

اگر خانه یا محل کار شما پوشش دیتای ضعیفی دارد، تماس وای فای (Wi-Fi Calling) راه حل کوچکی است که می تواند زندگی شما را بسیار آسان تر کند. در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد تماس وای فای بدانید، و نحوه شروع استفاده از آن را گردآوری کردیم.

تماس های صوتی از طریق وای فای

همانطور که از نامش پیداست، تماس از طریق وای فای یا VoWiFi (مخفف Voice over Wi-Fi) قابلیتی است که به شما امکان می دهد از طریق وای فای تماس بگیرید یا پیام ارسال کنید. تماس از طریق وای فای و اینترنت چیز جدیدی نیست. سال‌هاست که از اپلیکیشن ها و سرویس‌هایی مانند اسکایپ و واتس‌اپ برای ارسال پیام یا برقراری تماس از طریق اینترنت استفاده می‌کنیم. اما چیزی که تماس  وای فای را از این اپلیکیشن ها جدا می‌کند، تنها واسطه اتصال آخرین مایل است.

همه چیزهای دیگر به همان شکل باقی می مانند. تلفن شما به جای استفاده از سرویس تلفن همراه برای ارسال یا دریافت تماس‌های صوتی از شبکه شرکت مخابراتی، از وای فای استفاده می‌کند. شما همچنان از همان شماره گیر، همان اپلیکیشن پیام متنی و همان لیست مخاطبین استفاده می کنید. همه چیز یکپارچه کار می کند.

هنگامی که گزینه تماس وای فای را در گوشی هوشمند خود فعال کردید، زمانی که سرویس تلفن همراه شما محدود یا در دسترس نیست، به طور خودکار فعال می شود. تمام تماس‌ها و پیام‌های شما از طریق اینترنت و با استفاده از وای فای هدایت می‌شوند. بسته به شرکت مخابراتی، تلفن شما حتی ممکن است ویژگی تماس Wi-Fi را در زمانی که در منطقه ای با سرویس تلفن همراه خوب اما به شبکه Wi-Fi متصل هستید فعال نگه دارد. این به اپراتورها کمک می کند تا ازدحام شبکه را کاهش دهند و در عین حال خدمات صوتی بهتری را به شما ارائه دهند.

با این حال، وقتی از پوشش Wi-Fi خارج می‌شوید، تماس‌ها و پیامک‌ها به شبکه تلفن همراه برمی‌گردند. همه اینها به آرامی اتفاق می‌افتد، و در حالت ایده‌آل، نباید با قطع شدن تماس یا مشکلات دیگری به دلیل سوئیچ مواجه شوید.

چرا آن را می خواهید؟

استفاده از قابلیت Wi-Fi Calling در گوشی هوشمند شما مزایای متعددی دارد. مهمتر از همه، این امکان را به شما می دهد که حتی زمانی که پوشش شبکه ضعیف یا ناموجودی دارید، تماس بگیرید یا دریافت کنید. بنابراین اگر در منطقه ای زندگی می کنید یا کار می کنید که خدمات تلفن همراه در فضای باز یا داخلی ضعیف است، می تواند مفید باشد.

یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد تماس وای فای این است که شما نیازی به انجام هیچ کاری غیر از فعال کردن این ویژگی ندارید. همه تماس‌ها و پیامک‌های شما همان‌گونه عمل می‌کنند که اگر از شبکه تلفن همراه استفاده می‌کردید. و از آنجایی که این ویژگی مستقیماً در شماره‌گیر تلفن قرار می‌گیرد، نیازی به دانلود اضافی نیست و همه مخاطبین شما چه از تماس Wi-Fi استفاده کنند یا نه در دسترس هستند.

بیشتر از آن، کیفیت صدای بهتری نسبت به آنچه در صورت تماس با سرویس تلفن همراه محدود بود، دریافت می‌کنید. یک تماس صوتی معمولی حدود یک مگابایت در دقیقه است. بنابراین با فرض اینکه برنامه اینترنت مناسبی دارید و ساعت ها با هم صحبت نمی کنید، لازم نیست نگران هزینه های داده باشید. به زبان ساده، تماس از طریق Wi-Fi کار بیهوده ای است. چندین مزیت دارد و احتمالاً هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت.

تماس وای فای به چه چیزی نیاز دارد؟

برای استفاده از تماس Wi-Fi به سه چیز نیاز دارید: یک اتصال Wi-Fi فعال، یک گوشی هوشمند سازگار و یک شرکت مخابراتی که از تماس وای فای پشتیبانی می کند. اگرچه اتصال به اینترنت سریع‌تر همیشه برای تماس‌های صوتی با کیفیت بالا بهتر است، سرعت انتقال داده یک مگابیت در ثانیه برای کیفیت تماس ثابت کافی است. تماس Wi-Fi تا چند سال پیش به برخی از گوشی های رده بالا محدود می‌شد، اما اکنون به طور گسترده در دسترس است.

بنابراین اگر گوشی هوشمندی دارید که دیرتر از سال 2018 خریداری کرده اید، به احتمال زیاد از تماس Wi-Fi پشتیبانی می کند. با این حال، همه اپراتورها از تماس Wi-Fi در همه گوشی های هوشمند پشتیبانی نمی کنند. بنابراین ایده خوبی است که با اپراتور بی سیم خود بررسی کنید که آیا از تماس Wi-Fi در تلفن شما پشتیبانی می کند یا خیر. سازنده گوشی شما همچنین می‌تواند به شما بگوید که آیا تلفن شما از تماس Wi-Fi پشتیبانی می‌کند یا خیر و آیا در شرکت مخابراتی شما کار می‌کند یا خیر.

نحوه فعال کردن تماس وای فای

فعال کردن تماس وای فای در گوشی هوشمند شما نسبتاً ساده است. اگر آیفون دارید، به Settings > Phone > Wi-Fi Calling بروید و نوار لغزنده “Wi-Fi Calling on This iPhone” را فعال کنید. در حالی که مراحل ممکن است در گوشی‌های سازنده‌های مختلف کمی متفاوت باشد، معمولاً می‌توانید تماس Wi-Fi را در اندروید با رفتن به Phone app > Settings > Calls > Wi-Fi Calling فعال کنید.

اگر گزینه تماس Wi-Fi را در گوشی هوشمند خود نمی بینید، ممکن است شرکت مخابراتی شما آن را در گوشی شما پشتیبانی نکند یا ممکن است به به روز رسانی نرم افزار نیاز داشته باشد. بنابراین مطمئن شوید که گوشی شما بر روی جدیدترین نرم افزار کار می کند تا بهترین تجربه را داشته باشید. هنگامی که تماس Wi-Fi فعال شود، Wi-Fi را در کنار نام شرکت مخابراتی خود در صفحه اعلان می بینید. برخی از تلفن‌های اندرویدی ممکن است VoWiFi را در کنار نوارهای شبکه داشته باشند تا نشان دهند که تماس Wi-Fi فعال است.

آیا برای تماس با وای فای نیاز به پرداخت هزینه دارید؟

معمولاً هیچ هزینه اضافی برای تماس Wi-Fi وجود ندارد. برقراری تماس از طریق Wi-Fi هزینه ای برابر با برقراری تماس با استفاده از سرویس تلفن همراه دارد (در مورد پیامک هم همینطور). با این حال، شرکت‌های مخابراتی معمولاً قوانین متفاوتی برای تماس Wi-Fi هنگام رومینگ بین‌المللی دارند. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به خارج از کشور با شرکت مخابراتی خود بررسی کنید که آیا از تماس Wi-Fi در کشور بازدیدکننده شما پشتیبانی می کند و هزینه آن چقدر است. در بیشتر موارد، استفاده از تماس Wi-Fi در حین رومینگ یا ارزان‌تر است یا مانند استفاده از سرویس تلفن همراه است.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا