سخت افزار

جزئیات نقشه راه AMD برای انتشار معماری های جدید پردازنده و گرافیک

شرکت AMD از یک جدول زمانی برای انتشار معماری های جدید پردازنده و گرافیک در چند سال آینده رونمایی کرده است. این شامل انتقال به گره‌های ساخت پیشرفته‌تر می‌شود و قطعات لپ‌تاپ، دسکتاپ و سرور (هم پردازنده و هم گرافیک) را پوشش می‌دهد.

سری جدید Ryzen 7000 بر اساس معماری آینده Zen 4 ساخته خواهد شد. این نوید بیش از 15 درصد بهبود عملکرد تک رشته ای و 8 تا 10 درصد بیشتر دستورالعمل ها در هر ساعت (IPC) را می دهد. عملکرد به ازای هر وات شاهد بهبودهای نسلی قابل توجهی (25 درصد یا بالاتر) خواهد بود و با انتقال به DDR5 پهنای باند حافظه بالاتر افزایش خواهد یافت.

اولین قطعات دسکتاپ و سرور ساخته شده با فرآیند 5 نانومتری قرار است اواخر امسال راه اندازی شوند. با این حال تراشه‌های لپ‌تاپ، بر روی گره 4 نانومتری TSMC ساخته خواهند شد. Phoenix Point آینده دارای هسته‌های پردازش Zen 4 و گرافیک RDNA 3 خواهد بود. انتظار می رود Phoenix Point سال آینده منتشر شود. به دنبال آن Strix Point خواهد بود که از هسته های Zen 5 و RDNA 3+ استفاده می کند و بر روی یک گره پیشرفته ساخته شده که هنوز مشخص نشده است.

Zen 5 به عنوان یک ریزمعماری کاملاً جدید توصیف می شود، اما جزئیات نامعلوم است. این شرکت فاش کرد که این پردازنده‌ها در هر دو فرآیند 4 و 3 نانومتری ساخته می‌شوند. گره 4 نانومتری TSMC فقط یک نسخه بهینه از گره 5 نانومتری است، اما گره 3 نانومتری کاملاً متفاوت است. انتظار می رود اولین تراشه های Zen 5 در سال 2024 عرضه شوند، بنابراین جزئیات دقیق تر باید منتظر ماند.

در مورد محصولات پردازنده گرافیکی AMD، معماری اصلی بعدی، RDNA 3، با یک فرآیند 5 نانومتری ساخته خواهد شد و اولین معماری خواهد بود که از طراحی چیپلت (مشابه CPU) استفاده می کند. قطعات RDNA 2 بر روی 7 نانومتر و 6 نانومتر ساخته شده‌اند، بنابراین پردازنده‌های گرافیکی جدید از یک گره جدید بهره خواهند برد.

این با خط گرافیکی بهینه‌سازی شده، واحدهای محاسباتی بهبودیافته و نسل دوم Infinity Cache همراه خواهد بود. با همه اینها، AMD انتظار دارد عملکرد RDNA 3 در هر وات را در مقایسه با RDNA 2 حداقل 50 درصد بهبود بخشد. برای برخی از محصولات یک مرحله +RDNA 3 وجود خواهد داشت، اما ارتقای عمده بعدی با RDNA 4 همراه خواهد بود که در سال 2024 پیش بینی می شود. AMD چیزی در مورد جزئیات اشاره نکرد، و تنها چیزی که می دانیم این است که معماری جدید GPU نوید پیشرفت بیشتر در عملکرد و کارایی و حتی یک گره تولیدی کوچکتر را می دهد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا